• Hannaliten

    Prata om känslor

    Hej på er..
    Jag har ett litet problem som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa.. Jag är tillsammans med världens finaste kille. Han är snäll på alla sätt och vis, omtänksam, generös, rolig och ser bra ut. Men han tycker inte om att prata om känslor.. Detta är jättejobbigt för mig eftersom jag är en sån människa som behöver ventilera vad jag känner. Jag har sagt detta till honom men han säger bara "Mmmm.." tittar bort och byter samtalsämne. Vad ska jag göra? Jag älskar honom men det känns så jobbigt att inte kunna prata med den man älskar om allt. Jag får istället prata med mina vänner. Några tips på hur jag ska nå fram till honom utan att sätta för stor press på honom? Menar det är ju hans personlighet det handlar om och jag vill inte pressa honom att bli någon han inte är..

  • Svar på tråden Prata om känslor
  • Nickolina

    läs män är från mars kvinnor är från venus och häpna....jag har en likadan man!!!

  • pickolina

    Ledsen men många killar, majoriteten, kan eller vill inte prata om känslor... Det är liksom ett typiskt manligt drag och ett typiskt kvinnligt drag är att som du -vilja prata ut och tycka att det är jobbigt att inte kunna eller få det.

    Ett klassiskt dilemma..tyvärr...

  • Solskinet

    jag tror att många killar är så. När jag var liten pratade vi aldrig känslor i familjen och jag har kompisar som upplevt på samma sätt hemma hos sina familjer. Detta gör ju i sin tur att många inte lär sig att prata om känslor, de vet inte hur man gör! Jag kunde inte det heller förut, men nu har jag utvecklats, gått hos psykolog och äntligen kunnat ventilera mig!

  • joan

    Låter som det är ett par av mina ex ni fått tag i.

    Som tur är finns det killar som inte är lika ovilliga att prata om känslor eller jobbiga saker, men har man fått tag i en av musseltyperna ovan så får man nog inte ha förhoppningar om att kunna göra om dem alltför mycket är jag rädd.

    Hur länge har ni varit tillsammans? Det kan ju faktiskt vara så att han behöver längre tid än dig för att släppa en annan person nära också.

  • Hannaliten

    Vi har varit tillsammans i 4,5 år så jag tycker att han borde veta vid det här laget om han kan släppa mig nära eller inte.. Men jag tror att det kan vara som Solskinet skrev, att det har med hans uppväxt att göra. I hans familj är de inte speciellt känslosamma av sig. Inte så att de är otrevliga på något sätt men allt är liksom bara "praktiskt" eller hur man ska säga.. Det som jag tycker känns jobbigast med att inte kunna prata med min pojkvän är att det känns som man får gå igenom alla jobbiga saker helt själv.

  • Fea

    Vad händer om du pratar med honom men utan att ställa krav på att han ska svara?

    Om det är något jobbigt som inte har med honom att göra och du liksom berättar och resonerar för dig själv men han sitter bredvid?

    Jag tror att en del (både män och kvinnor) inte har någon vana av att prata om känslor. De vet inte hur man gör och är rädda för saker de inte kan hantera, typ att man ska börja gråta och de inte ska kunna trösta. Med min man hjälpte det jättemycket att jag förklarade att jag inte förväntade mig något annat av honom än att han lyssnade. Inte tröst, inte problemlösning, ingenting. Då kunde han slappna av och numera har vi inga problem på den fronten. Numera tar till och med han upp känslosamtal ibland.

  • Hannaliten

    Hmm.. ja jag kanske kräver för mycket av honom. Jag vill gärna ha tröst när jag är ledsen och förslag på lösningar när jag har problem. Han har sagt att han lyssnar på mig men att han har svårt att dela med sig av sina egna känslor. Så när jag pratar lyssnar han, om än något distraherat ibland.

  • joan

    Jag tycker inte att du kräver för mycket, det är säkert lika jobbigt för dig att ha det som nu som det är för din kille att prata om känslor så detta är inte bara ditt utan ert gemensamma problem som ni måste hitta en lösning på/ett förhållngssätt till om ni ska kunna leva tillsammans i längden och må bra i förhållandet båda två!

    Tyvärr har jag inget bra tips att ge dig, själv har jag som sagt misslyckats med just detta i ett par tidigare förhållanden. Då blev jag tillslut blivit så less på att inte få någon djupare kontakt att jag gjort slut istället för att ständigt känna mig ensam i ett förhållande. Resonerade som så att om vi inte kunde prata då om relativt enkla saker, så lär det inte ha blivit bättre senare heller om vi bildat familj tillsammans.

    Men så långt hoppas jag att det inte behöver gå för dig, jag hoppas verkligen att ni hittar ett sätt att lösa det!

    Blir det alldeles för jobbigt att försöka prata på egen hand men ni ändå vill kämpa vidare kanske ni kan gå familjerådgivningen eller liknande? Har själv inte testat det, men borde kanske ha provat istället för att bara ge upp....

  • joan

    Måste tillägga att jag inte tror på "Mars och Venusteorin", mig veteligen finns det relativt gott om män också som faktiskt både kan och vill prata om känslor både med sina kompisar och med sina respektive!!!

    Åtminstone så har jag trots de dåliga erfarenheterna jag redogjorde för ovan träffat på ett antal sådana killar både privat och i olika jobbsammanhang. Men det kanske är undantagen jag träffat på?

  • MK83

    Min nuvarande kille klarade inte heller av att dela mid sig av sina känslor eller tankar, men så är det inte längre.

    Jag öppnade mig helt och fullkomligt och lät honom veta allt om mig (bra och dåligt). Inte på en gång förståss, men jag gömde aldrig något.

    Efter ett tag gjorde han likadant, helt av sig själv! När man satt och pratade tex. hur ledsen jag blivit av tex. något nån sagt på jobbet och vips så kunde han referera till något likadant och på den vägen är det!

    Lycka till ;)

Svar på tråden Prata om känslor