• blivande fru J

P-dator

Jag har nästan helt bestämt mig för att införskaffa en p-dator. Jag har varit utan p-piller ett år och börjar nu ledsna på kondomer och några andra p-medel är inte aktuella av olika skäl.

Det enda som känns lite oroande är säkerheten, 94%. Av 100 kvinnor blir sex stycken gravida varje år, faktiskt ganska många.

Ni som använder p-dator, har ni blivit gravida och hur trivs ni med den som p-medel och vad tycker er sexualpartner?

• Svar på tråden P-dator
  • roslagsbrud

Risken att du ska bli gravid om du följer den till punkt och pricka är nog minimal. Jag har den och stortrivs. Men det är klart att riskerna att bli gravid ökar om du fortfarande är i din mest fertila ålder, dvs mellan 20-30...

• Sweetchili

Jag har ju talat mig varm för p-datorn i ett antal trådar här känns det som...
    Men jag säger det igen:
    Den fungerade utmärkt för mig och min man, han tyckte det var kul att kolla på morgonen om det var röd eller grön dag (lite barnslig ja...) det kändes definitivt säkert speciellt efter att vi haft så pass länge att vi kunde mina dagar utantill. Jag tyckte jag lärde mig tolka kroppens signaler bättre och lärde känna min kropp på ett annat sätt. Framför allt var jag glad för att slippa p-medel som påverkar kroppen. Så länge man har regelbunden menscykel vilket jag har så tror jag man kan vara lugn för att det är säkert.

• rebecca81

Jag använder det ej själv, men håller med om att man lär sig kroppens signaler efter ett tag utan p-piller. Läste en gammal bok från 70-talet om "naturlig födelsekontroll" och en enkel sak man kan göra för att dubbelkolla är att checka slidsekretet varje morgon. Om det är genomskinligt och går att dra ut till en lång tråd mellan fingrarna så är man fertil. Ju segare, desto mer fertil. Med p-dator får du ju svart på vitt om du kan bli gravid, och det funkar bra för kompisar till mig. Jag har bara hört gott om den!

• Diddisen

Måste bara fråga vart man köper en sån där P-dator och vad kostar den??

• Luks

Det där har jag funtat på. Finns det fler åsikter?

• JuniBruttan

Jag har cokså tänkt å byte ut p-piller. Funderar på p dator, men har också läst om andra liknande metoder som tex sånna är man mäter temperaturen varje dag och maskinen kommer ihåg den. Är det någon som känner till alternativa metoder till p-datorn? Hoppas det är ok att jag frågor om det TS :)

• Fru September-06

Hej på er!

Jag går också och funderar på p-dator, har hittat ett intressant alternativ till personan, nämligen en Ladycomp:

www.ladycomp.com/ladycomp_en.htm

Den mäter temperatur istället för att använda ägglossningsstickor. Den kostar visserligen en hel del i inköp (4-5000) men det är en engångskostnad. Personan kostar ju ca 150 kr/månad (tror jag?) i teststickor så man sparar ju in det på längre sikt.

Gå gärna in och läs på länken och se om ni tycker det verkar lika bra som jag! (99,3% säkerhet står det). Är det någon som använt denna och kan dela med sig av erfarenheterna??

Väntar bara på att min mens ska bli lite mer regelbunden - sen slår jag nog till:)

Svar på tråden P-dator