• Sagotroll

Byta namn

Är det så som jag har läst, att det kostar 1500 kr vid byte av efternamnnamn? Vi vill båda ha ett helt nytt, gemensamt namn, men det känns inte som att man vill ha en sådan kostnad i bröllopsbudgeten... Har någon av er tagit sig ett helt nytt efternamn?

• Svar på tråden Byta namn
  • T. Roll

Vi planerar ev att ta ett nytt gemensamt namn vid vigsel. Jag kan hålla med dig om att det känns helt horribelt att behöva betala 1500:- som en adminitrativ avgift, minst en 0:a för mycket i alla fall. Men det finns ju ingen genväg i detta fall så det är bara att pröjsa o se glad ut!

• Lippi

Ni kan ju själv tänka er vilken röra ert namnbyte ställer till med i alla register. Det är nog ett par timmars arbete för någon eller några stackare på PRV.

Om man jämför med administrationskostnaderna för de fakturor man får hem varje månad från olika företag, så är det ju rimligt. Tänk er på en vanlig faktra ligger det minst en extra kostnad på 25kr. Denna faktura tar låt säga max två minuter att handha. Det ger en timmpeng för företaget på 1500kr för två timmar.

Och de på PRV jobbar betydligt mer med ert namn.

Så Tänk positivt, det är billigare än vanliga fakturor.

• Vicky83

Vill bara berätta att om ni ska få namnbytet för 1500kr så måste en av er ta namnet före bröllopet. Tar båda namnet EFTER bröllopet kostar det 3000kr! För då räknar man er som familj.

• Moulin

Oj då, det här visste inte jag om... Gäller det bara när man tar ett nytt namn? Eller gäller det också när man tar varandras namn?

• AnT

Om man tar varandras efternamn kostar det inget. Jag tror inte heller att det kostar något om man tar sin ena föräldrers namn som ogift. Om man däremot ska ha ett äldre släktnamn eller ett helt nytt namn kostar det.

• Moulin

Puh! Trodde att vi skulle åka på en oförutsedd utgift där! Men å andra sidan - är det inte en ganska liten summa att betala om man tänker på att ni får heta som ni vill, i resten av era liv? Det kan ju vara "ovärderligt" i sig att heta precis det namn man vill heta. Även om inga utgifter är direkt välkomna...

• T. Roll

Moulin:

Du missade en liten detalj, det är inte alls säkert att man får heta vad man vill. Det finns ganska många regler att ta hänsyn till så TROTS att man betalar för det kan man inte helt o hållet påverka namnvalet själv! Dessutom kräver de betalt i förväg och lämnar som sagt ingen garanti för att du verkligen får ditt önskade namn, FY F** för statliga verk i monopol-ställning som kan köra över den Lille skattebetalaren hur de vill...

• Vicky83

AnT:

Jo, det kostar även att ta en förälders ogifta namn, eller vad man nu ska säga Jag har nämligen betalat 1500kr för att få min mammas namn...

• aktuelle

Har jag fattat rätt, att om jag tar min blivandes efternamn när vi gifter oss så kostar det ingenting?

Svar på tråden Byta namn