• Sagotroll

Byta namn

Är det så som jag har läst, att det kostar 1500 kr vid byte av efternamnnamn? Vi vill båda ha ett helt nytt, gemensamt namn, men det känns inte som att man vill ha en sådan kostnad i bröllopsbudgeten... Har någon av er tagit sig ett helt nytt efternamn?

• Svar på tråden Byta namn
  • Bröllopstokiig

Lantz röstar jag nog för :)

• Bröllopstokiig

Lantzkämpe ligger inte så bra i munnen, hihi, om du förstår. Nej jag tycker nog att de båda andra namnen funkar fint :)

• Bröllopstokiig

Jag vet vad ni menar. Gillar Lantzkämpe jättemycket, men det är hur långt som helst och svårt att skriva snyggt, när man ska skriva sin namnteckning liksom...
    Och våra barn har redan fyra stavelser i sina förnamn, så dom kommer väl knappt kunna stava eller uttala sina namn förrän de går på högstadiet...

Men det är ju fint juh... Har otrolig beslutsångest...

• Bröllopstokiig

Tycker nog att Lantz är snyggast faktiskt. Tänk på att det är ju roligare om det är ett namn folk kommer ihåg. Lantz är snyggt och lite coolt så där *L* Vad heter ni nu?

• Bröllopstokiig

Sover ni inte? Eller är det fler som är beroende av det här och går och lägger sig betydligt senare än vad man borde?

Jag tycker nog också Lantz är finast.

Jag skickade ett mail till skatteverket och frågade vad det skulle kosta att ta ett släktnamn. Meddelar när jag har fått svar.

• bröllops häxan

jo då mellan 01.00 och 09.00 varge natt. ;)

• Bellamy

Ja, det verkar onekligen vara många olika svar... Den information vi fick var att om man tidigare inte bytt namn någon gång fick man göra det gratis, och jag ringde till kundtjänsten på prv för att kolla. Jättetrevlig tant som verkligen tog sig tid att svara på alla våra frågor!

• filipelin

Bellamy, min mamma gifte sig när jag var liten, och bytte då mitt efternamn, innebär det att det kostar för mig att byta men inte för min m2b eftersom hans föräldrar var gifta när han föddes?

• hjartat73

Jag tycker Wallbom men det beror väl lite på vad ni heter i förnamn.

• Bellamy

Filipelin, ja om jag bara tolkar det "tanten" sa rakt av, skulle jag nog tro att det är så, men man är ju inte direkt någon expert! Fast skulle det vara så, så kan ju din m2b byta efternamn utan kostnad innan så tar du hans nya efter vigseln. Då borde du ju komma undan ändå tror jag.
    Hittade två nummer till prv:s kundtjänst 0270-720 54, 08-450 20 54. Prova att ringa dit och fråga!

Svar på tråden Byta namn