• Sagotroll

Byta namn

Är det så som jag har läst, att det kostar 1500 kr vid byte av efternamnnamn? Vi vill båda ha ett helt nytt, gemensamt namn, men det känns inte som att man vill ha en sådan kostnad i bröllopsbudgeten... Har någon av er tagit sig ett helt nytt efternamn?

• Svar på tråden Byta namn
  • 26maj2007

prata nyss med prv.

det kostar 1500:- om man ansöker som familj om byte av efternamn när man redan är gifta.

alltså inte 3000:- som någon skrev.

• filipelin

Och jag pratade precis med skatteverket, vi ska eventuellt ta min m2b's mammas namn som ogift, och då kan min m2b byta till det innan bröllopet, och det kostar inget, och sen tar jag det efter bröllopet, precis som jag skulle gjort om jag hade tagit hans befintliga efternamn.
    Läste lite på prv's hemsida om äldre släktnamn, det verkar ju jättebesvärligt att ansöka om det. Mycket papper som ska skickas in om miljoner människor, SUCK! Så vi får väl se vad det blir. Vad tycker ni om Fredriksson? Svärmors namn som ogift.

• hjartat73

Jag bytade till min farfars mammas flicknamn....var mycket olika församlingar att ringa och få kopior från kyrkböcker etc men sedan när vi fixat alla papper gick det snabbt.

• Skidbrud (gift)

Hejsan!

Jag och min sambo ska ta ett gammalt släktnamn och när jag läser på prv´s hemsida så står det om man är en enskild person som vill byta så kostar det 1500:- och är man en familj så kostar det 3000:-. Men det kanske inte stämmer.

• Sagotroll

Vad skriver man då på inbjudningskorten, om den ene byter namn innan? Kan man låtsas att man fortfarande heter sitt gamla namn och byter efter?

• Smurfan_JM

Visserligen kommer vi bara skriva våra förnamn (vi hoppas på att folk vet vilka vi är ändå!), men jag kommer inte använda mitt nya efternamn innan bröllopet, om jag inte måste. Så OM vi skulle ha skrivit efternamn i inbjudan hade det blivit det gamla namnet, inte det nya.

• ~höstbrud~

hjarta73

Vi funderar på att ta min farfars mammas flicknamn... hur långt i tiden tillbaka fick du gå? Jag tror jag måste tba till 1904 och tror att det kanske inte blir godkänt??!!
    Någon som vet om det kan bli godkänt om efternanmet fortfarande finns idag?

• Nasse7

Jag tror att namnet måste ha funnits inorm familjen senast 100 år tillbaka i tiden, så det är väl på håret.
    Fast jag är inte på något sätt säker på det här.

• Lady Marmelade

Om du skulle vilja byta till ett namn som är "för gammalt" så kan du kringå detta genom att tex någon av dina föräldar byter till detta namn först och du byter till det sedan. Dina föräldar kan sedan byta tillbaka till sitt vanliga efternamn om de inte vill ha kvar det äldre släktnamnet. Så fick mina föräldar göra för att jag och min bror skulle kunna ta ett släktnamn som för oss var äldre än 100 år.

• sockerdricka

Ja, jag har bytt namn innan bröllopet och sen tar min blivande det nya namnet, vårat gemensamma.

Jag tog ett helt nytt namn och jag har betalat 1500.
    Om vi hade bytt namn efter så hade det blivit dyrare.

filipelin
    Fredriksson är väl fint

• Lady Marmelade

Fredriksson var precis det jag bytte bort Jag var trött på sson-namn fast de kanske snart blir utrotningshotade

Fredriksson är fint.

• filipelin

Lady Marmelade, jag heter Carlsson och min m2b heter Pettersson, vi tyckte att Fredriksson är bättre än de även om det är ett sonnamn, jag skulle gärna ta ett annat namn, men det verkar så besvärligt om man ska ta ett äldre släktnamn. Men i så fall har vi Lindqvist, men jag heter Linda, Linda Lindqvist är kanske inte toppen, eller vad tycker ni?

• Totrabrud

Hej!
    min sambo hette andersson och jag svensson! hurra tnkte jag först, men sedan kollade vi och kom på att hans mamma hette jungsbo i flicknamn och då var det bara att byta, gratis. Så nu heter min sambo (man den 1/7) jungsbo och jag byter vid brölloppet, gratis. Så om namnet finns i släkten, rakt nedstigande led...så är det kostnadsfritt. Om den av er som har namnet i släkten byter innan bröllopet! Ska man hitta på ett eget namn kostar det pengar, då är det till PRV man ska vända sig, annars skattemyndigheten!

• aktuelle

jag ska ta sambons namn, men har inte helt uteslutit ett nytt då det redan finns några med precis mitt nya namn då.. :/ det är fint, men det känns lite som att "fru Lindén", det är inte jag, det är hans mamma ju :P

• Sockerpinglan

Vi ska ta ett nytt namn, så jag ska skicka iväg ansökan imorgon till prv (spännande) och betala in 1500 kr, och sedan kommer jag att heta mitt gamla namn till bröllopet, och efter det byter m2b till mitt namn. Det kostar då 1500 kr.

Man kan ju göra så att man byter båda två i efterhand, är man gifta räknas man som familj och då kostar det bara 1500 kr, men vi ville byta direkt vid bröllopet och löser det på det här sättet. Barnen byter namn samtidigt med mig, så det är bara stackars fadern som får vänta lite...

• ~höstbrud~

Hejsan,

nån som vet hur lång tid det tar innan namnet är bytt från det att man skickat in ansökan??
    Förutsett att det blir godkänt naturligtvis

Vad tycker ni om Svanqvist förresten?
    Har Merner oxå som alt. men vi fastnade för Svanqvist. Min blivande heter Johansson i efternamn och jag vill inte ha ett son namn som redan har ett ovanligt och mkt fint namn.

• Bluebride2006

Ändrar ni era namn samtidigt till något nytt så kostar det 3000:-, vi ska ta ett helt nytt, men min kille skaffar det före bröllopet (förhoppningsvis i alla fall) sen tar jag det namnet bara. Det är ett namn vi själva har hittat på

Svar på tråden Byta namn