• Sagotroll

Byta namn

Är det så som jag har läst, att det kostar 1500 kr vid byte av efternamnnamn? Vi vill båda ha ett helt nytt, gemensamt namn, men det känns inte som att man vill ha en sådan kostnad i bröllopsbudgeten... Har någon av er tagit sig ett helt nytt efternamn?

• Svar på tråden Byta namn
  • Lady Marmelade

Ja, om du tar din blivandes efternamn så kostar det ingenting.

• aktuelle

Naajs :D slipper man några utgifter där då, vi har funderat på att ta ett helt nytt, men kommit fram till att vi inte vill :D

• Smurfan_JM

Vicky83;
    Vad har du för konstigt med din mammas namn då? Jag kommer inte behöva betala något när jag tar min mammas flicknamn, det är gratis för henne och alla vi barn om vi vill byta...

• blivandefru2006

Jag har bytt till min mormors ogifta namn och det kosta 1500:- men de är ju inte säkert att det blir godkänt heller

• Lippi

Smurfan_JM

Det är gratis för dig eftersom din mamma bytte först.

Det är den enda anledningen jag kan se. Om det finns någon förälder eller blivande make/maka som heter namnet. Så är det gratis.

• Kaisa

Ni verkar kunna sa mycket om namn, hur ar det egentligen med dubbelnamn? Jag skulle vilja lagga till min m2b namn, utan att bli av med mitt egent efternamn. Har last nagonstans att man inte kan det langre, ar det sa? Om man betalar gar det da? (jag menar inte att muta saklart)

• Tiger72

du kan ta hans namn som efternamn och behålla ditt som mellan namn. men han kan inte ta ditt som mellan namn.

du kan inte få dubbla efternamn utan ett blir mellan namn.

• Kaisa

Knasiga regler, det blir nog sa att jag behaller mitt eget namn anda! Som efternamn.

• Vicky83

Smurfan_JM

Så vitt jag vet är det inget konstigt med hennes flicknamn, men jag fick betala för det i alla fall...

Svar på tråden Byta namn