• Lapinette

Glamour, mon amour!

Gemma - det tog mig ungefär 2 minuter att hitta din tråd!

• Lapinette

Och Kaisa - har vi små spioner här på BT! Akta dig, Gemma ska bli agent.

Majs Sthlm - det var länge sen! Hoppas din pappa mår bättre så ni i höst kan glädjas över ert bröllop. Bilderna jag sett från allas höstbröllop är helt underbara! Det var ju en sån vacker höst och brudpar bland en massa röda löv, klarblå himmel och solsken. Underbart!

Själv är jag ett maj-barn och tycker självfallet att det är den underbaraste månaden på året. Fyller 36 dagen innan bröllopet. Det blir att fira födelsedagen med spolar i håret och champagne.

• Lapinette

En till som hittat hit!

roslagsbrud - min blivande kan räkna, säga hur mår du, svamla runt lite om lyktstolpar och tandpetare och självfallet säga kanin (liten kanin = lapinette). Han har bott 11 månader i Sverige och vi träffades de sista 4 månaderna innan han stack vidare i Europa, Österrike.

Har aldrig provat på internetdejting. Skulle nog ha gett mig på det om jag inte träffat O. Jag gillar (eller ska jag skriva gillade, för nu är jag otrolig bekväm och lat) att gå ut och har absolut inga problem att flörta och träffa män.

Imorgon åker jag ned till Cannes med min mamma och hennes sambo. Det är min födelsedagspresent till dem och första gången de kommer ned och besöker oss. Mammas önskan är att gå på prommenad des anglais i Nice, vilket hon gjorde senast när hon var 21 år gammal. Mammas sambo ska vi ta med upp (om vädret tillåter) till bergen för en dag på skidor.

• Lapinette

Nu menar jag inte att man internetdejtar för att man har problem att träffa män ...utan att jag aldrig hunnit med att internetdejta för att jag har sprungit på nästa man i mitt liv.

Tänkte att det var bäst att jag förklarade mig innan det kom några påhopp. Händer lätt här på BT men normalt aldrig på Gemmas trådar.

• Lapinette

roslagsbrud - så jag kanske ska anlita dig för översättningar från svenska till franska? Vi har själva vigselprogrammet kvar att pula med. Fast där kom ju självfallet Gemma med en massa tips till vigseln så vi får se om vi behöver något vigselprogram.

Tokyo - Jag hoppas det är dit vi åker i höst på vår "stora bröllopsresa". Två veckor med att dyka ned i den japanska kulturen och hälsa på släkten.

Betalning av vårt bröllop - halva var. Dock så har min mor lovat mig en summa på 40 000 då hon redan har gett dessa pengar till min bror som hjälp till hans insats i hans hus och sen så har min mans mor sagt att hon vill ge 15 000 för de gjorde hon till hans bror. Även här har vi otroligt principfasta föräldrar. Har den ena fått så ska den andra även få. Dessa summor gör att vi kan betala själva middagen på Gripsholms Värdhus.

Gemma du lovar väl att titta in här under din vistels i Shanghai?!! Hur ska vi annars klara oss? Sen så får vi bestämma tid och plats för nästa date (middag). Denna gång ingen blinddate.

• Lapinette

Jag önskar jag kunde japanska. Jag läste det som hemspråk i 6 år och är en jäkel på japanska barnsånger. Kan läsa två av deras alfabet men fattar inte vad jag läser. Trist men sant! Önskar att min far hade velat föra traditionerna vidare men han ville att jag skulle vara svensk, så det är jag!

Själv har jag precis blivit avtecknad av en söt liten farbror. Vi ska ha dessa teckningar på våra dörrar så kunder vet vart vi sitter. Han talade även om att han tecknar bröllop så nu försöker jag få in den idén hos min kära. Vi har lyckats dra ned budgeten så varför inte spendera lite extra nu??!! Han kommer då ut och tecknar vigsel, middag, gäster...vad vi önskar. Det vore skoj och lite annorlunda. Hmmmm....

• Lapinette

Halloj Izunia! Inte så svårt att hitta hit va?

Bunni - du kommer säkert lära dig speciellt när du är på plats. Jag gick en kurs (en termin, en gång i veckan) på Medborgarskolan här i Sthlmi vuxen ålder och jag lärde mig otroligt mycket. Hade en japansk lärarinna och vi pratade (hör och häpna) enbart japanska på lektionerna. Det som är det jobbiga är att inte tänka förnuftigt dvs hur vi i Europa bygger upp meningarna. Annars är grammatik (på den basic nivå som jag var på) och uttal enkelt.

zea - nej, för mig är norrort en gråzon. Jag är en söder om söder böna.

• Lapinette

Bunni - rätt gissat! Min far och hela släkten på den sidan. Han bor utanför Tokyo men bodde under 30 år i Stockholm.

Izunia - jag var ju en av dem som kämpade mig fram i snöovädret i Österrike. Det kom en halvmeter på en natt! Det var som att åka off pist fast i pisten. Trodde min stackars man skulle dö (han har ju bara åkt i 3 år).

• Lapinette

Bunni - förresten, varför flyttar du till Japan?

• Lapinette

Bunni - gud så avis jag blir!! Kan inte min man också bli förflyttad till Tokyo? Faktum är att ni för ett par månader (IGEN) diskuterade vart vi ska bo la vi till alternativet Japan. Min blivande började kolla efter jobb men insåg att alla krävde japanska så nu är det projektet lagt på is. Förresten när och var gifter ni er?

Kaisa (tjuvläsaren ) - vart kommer din man ifrån? Min blivande gick en kurs på Folkuniversitetet. Dock gick han inte hela kursen utan lade istället krut på att lära sig Stockholms nattliv. Tur i oturen, eller vad man nu säger, för tillslut så sprang vi på varandra!

Gemma - hoppas du får igen resväskan och att det inte blir något krångel på ambassaden! Så du sticker redan 14:00 antar att du inte hinner in och läsa här innan dess. Själv åker jag ned 17:20. Ser verkligen fram emot att få visa mamma hur vi bor. Tror att hon bättre kommer att förstå en eventuell flytt. Hon vill ju helst ha mig i huset bredvid!

Var nere igår kväll igen hos mamma och kikade på klänningen och spetsen. Det blir bra! Lite klipp och klistra men det går så bra när blommorna sitter glest. Vi får försöka pussla ihop ett datum (efter Påsk) som passar båda för en middag. Jag är hemma vecka 17 sen vecka 19-20. Vecka 20 den 20 maj gifter vi oss!!! Det är bara 2 månader kvar!

Svar på tråden Glamour, mon amour!