• Gemma

Glamour, mon amour!

Lapinette, skulle nog säga att nästan alla mina väninnor är i stort sett som vanligt efter att de fått barn. De började jobba nästan direkt. Kanske beroende på att de flesta har eget företag och jobbar med design / foto / arkitektur /skrivande och liknande grejer. Jobbet är en oupplöslig del av personligheten.
    Cannes nu låter underbart. Skåne är skittrist. Är jättetrött på skogen och havet, lammstek och dansk design, vill ha min CIVILISATION NU! Mina ljumma vindar! Champagne under lyktornas sken, mänskligt pladder, dålig smak! Glesbygd suger, därför vill ingen bo där.

Brud juni: Tack, du är så praktisk att ha till hands ;)

Kram, G

• Gemma

Lapinette: En av mina väninnor är just nu i något hon själv beskriver som "bebisbubblan"... men hon är rätt bra kommunikativ ändå. Men visst sjutton är det svårt att umgås som förr.

• Gemma

yes... jag skriver så illa ibland att jag inte själv förstår vad jag menar. Men samtidigt är det det jag gillar, att man är så avslappnad här. Det ger en bättre bild av hur folk tänker.
    Ska alldeles strax flyga tillbaka till Stockholm, har inte varit där på en månad och undrar lite över hur krukväxterna mår... inte så bra får man förmoda. ska helt sonika låta dem gå en grym uttorkningsdöd tillmötes. Mannen sitter f ö just nu och förhandlar om en skitcool lägenhet med stora, halvrunda fönster... typ 150 kvadrat med biorum, fullt med små bosehögtalare överallt, jacuzzi, allt i de gamla franska kvarteren. Vore helt klart trevligt att bo där. får se om de kan enas om priset.
    NU ska vi klippa till min klänning!

Krya på dig roslagsbrud.

kram, G

• Gemma

mmm... lyssnar på Phoenix senaste, long distance call. Påminner mig om när mannen och jag DJ:ade på Metropolis i Stockholm, vi hade 5 timmar till vårt förfogande och spelade BARA fransk musik.

Fy HELSIKE vilken schysst mat du kommer att ha, Rosis! Cognacsgravad ren - kör! Röding - I'm dying here! Och lammytterfile... åh så gott. Grattis i förskott till dig och dina gäster.

Kram, G

• Gemma

Roslagsbrud: Blev själv lite tårögd av poemet. Saknar min man så, ringde honom 3 ggr igår, varav en mitt i natten. Du kommer vara värsta fontänen på bröllopet ska du se...
    Lapinette: I oktober är vi nästan säkert i Shanghai. Det är som finast där, då. Ni är naturligtvis förfärligt välkomna att hälsa på! Läser f ö en rolig bok nu, Mei Wenti, av en svensk tjej (journalist) som bott 3 år i Kina och delar med sig av sina erfarenheter. Shit vad mycket man missar när man inte kan språket, inser jag nu. Måste lära mig.

Lapnette: Hur bor ni i Cannes? Stort, litet, gammalt, nytt? Vet att ni har en terass, låter fantastiskt.
    Menyn: Hade motsvarande problem fast tvärtom... skulle översätta saker som "trou normand" (fick bli det kryptiska "normandiskt hål"), cocotte lutée... et cetera. Vi hittade också på lite som vi ville. Det blev kul!

Musik:
    Åttiotal älskar jag. Men gärna åt det kitchiga hållet, som Sabrina och Kylie, eller polerat à la Tears for fears och Lloyd Cole and the commotions.

Roslagsbrud, B&S senaste är superbra tycker jag. Vad mer har jag lyssnat på, på sistone? Snälla fina saker, som Norah Jones och soundtracket till Pingvinfilmen. Och som alltid en del ung skramlig brittisk pop: Maximo Park, Strokes, Kaiser Chiefs, Secret Machines, Raconteurs...
    Josh Rouse och Beth Orton gillar jag jättejättemycket, köper allt de släpper. Mattafix är bra. Men soundracket till mitt liv de senaste månaderna har - kanske inte helt överraskande - varit Ed Harcourts låt Shanghai. "We're moving to shanghai, to watch the white sky... we're moving to shanghai, so don't you cry-hy-hy..." SÅ jäkla bra. Hela skivan är det förresten... även om den kom för säkert fem år sen.

Lapinette, jag har en engelsk kompis (en kille) som växte upp i samma förort som Howard Jones. Howards mamma gjorde alltid rostat bröd när pojkarna lekte. Tänka sig, att du varit värsta syntaren ;)

Nununu spelar de f ö en asgrym låt på P3, Keanes nya singel Is it any wonder. Missa inte för bövelen.

Musik - ett outtömligt ämne. Men nu är jag åter i Stockholm och har en lägenhet att fixa, städa och sälja. Plus i genomsnitt en middagsdejt per kväll. Pust och stånk.

Kram på er, G

• Gemma

Zea, tack! Det känns härligt... om än märkligt tyst och tomt. Tror säkert att du vet vad jag menar ;)

• Gemma

Lapinette, Asientema kanske? thai är alltid trevligt, eller japanskt! Och ha inte ångest snälla, det blir ju MYSIGT!

Kram, G

• Gemma

Roslagsbrud, supervackra ringar. Maffiga och rena.

Kram, G

• Gemma

Hej igen! Nu är det bara en dryg månad kvar tills ni gifter er, Lapinette och brud Juni. Hur känns det, pirrigt eller allt under kontroll?

Och lapinette - köpte nya aerobicsdojor igår, såna däringa nya Nike dans-aktiga. Ville ha mindre trendiga skor, men det fanns inte, det var slut, säsongen var över! Visste inte att det fanns en aerobicssäsong men så är det tydligen.

Har glömt när ni andra gifter er - help me please! Kram, G

• Gemma

Lycka är att börja dan med keso feta oliv på solrosbröd...

Svar på tråden Glamour, mon amour!