• Gemma

Glamour, mon amour!

Här är det sol, om än smogdisigt. Snöstorm, tänk att det låter så exotiskt. Var och handlade på Carrefour idag, bland annat fick jag det ärofyllda uppdraget att köpa vin till maken. Det är ännu dyrare här än i Sverige så några märkvärdigheter shoppas det ju knappast, blev en bordeaux och en australiensisk shiraz / cabernet. I kväll ska vi mingla med shanghais unga, svenska innekrets, sen ska jag bli bjuden på übertrendiga A Future Perfect, samma ägare som till vårt stamställe Arch, så vi lär nog inte bli besvikna.

Extra nice att bli bjuden, nu när det känns som om maken "fått" en massa stålar, d v s de han slapp bli av med på sitt kvarglömda kort.

Och i morgon bitti kollar vi in ytterligare 5 lägenheter, spännande.
    Kram, G

• Gemma

hej vänner! Ny morgon och vecka i Shanghai, solen tokskiner och jag ska knöla in mig i en taxi för att åka och leta efter en vårjacka till mannen (den han ville ha på Hermes kostade 17.000 så den är väl lite... utanför vår budget).
    Helgen var härlig, restaurangbesök, spinningpass, mer restaurangbesök, en stunds sömn i solen i Century Park, promenader, shopping. Mannen har som sagt en fördärvlig dragning till Hermes, berluti-skor, John Lobb och annat som andas hantverk och tradition, själv får jag glasartad blick inne på Anna Sui, Cacharel, MiuMiu och Gucci... mmmm.... men än så länge har jag inte shoppat NÅT sen jag kom hit.

Hur är livet i Stockholm? Det är så bra med vacker natur och vackra hus istället för ett shoppinglandskap. Tro mig. I fredags var jag i alla fall åter på Cotton's, den där baren som är inhyst i en stor tjugotalsvilla, för mingel med ett trettiotal yngre svenskar som håller till här. Det var OK, men visst är det många business-bullshittare som kommer hit och söker lyckan. Tror att man snarast måste hitta en egen substans i den här stan, blir för lättviktigt annars. Vilket säkert inte alls är omöjligt, här finns hur mycket kulturliv som helst, plus folk som verkligen brinner för vad de gör.
    Hälsa vackraste våren i världen.

Puss och kram, G

• Gemma

Brud_juni2007, asgrymt att ha dig tillbaka! Din man verkar onekligen känna att han kan vara sig själv när du är around, min man gillar varken hockey eller bira men han är lika autistiskt avslappnad ändå... motsvarande scenario i casa Gemma är väl... mannen sovandes på soffan med en liten rännil dreggel (han skulle DÖDA mig om han visste att jag skrev detta!) rinnande ner på soffan, ett halvdrucket glas bordeaux på bordet, en halväten chokladkaka med hög kakaohalt, och en fransk DVD nyss avslutad, nån rapp komedi med bara män i huvudrollen. På bordet en "Monsieur", tema lyxiga skor. Ja, när jag tänker efter är vi SÅ lika han och jag.

Kramar, G

• Gemma

Vad är ERT avslappningsscenario?

Mitt: Liggande i soffan med en massa kuddar, i min bordeauxfärgade Juicy Coutureoverall (för att den är bekvämast), dubbelavsnitt av TopModel Amerika (isch), frottégrodan i famnen, doftljus, Friggs Pepparmintsté i en gigantisk kopp, klockan är 22 på kvällen och jag vet att det enda jag har kvar att göra ikväll är att läsa några kapitel i en roman som heter nåt i stil med "Lipstick Jungle". Mmmm...

• Gemma

Lapinette, jag gillar att titta på min dator, en liten Mac G4 med tillhörande persisk musmatta. Men avstressad är jag bara raklång i soffan. Som du är jag nog rätt integritetskrävande och slappar effektivast heeelt ensam. Sover gärna ensam också, till mannens stora förtret. Kan absolut inte tänka mig att somna i sked, eugh, klaustrofobi. Mannens stora dröm är att vi ska sova ihopslingrade men han har fått sukta förgäves i åtta år och det lär dessvärre inte bli nån ändring på situationen. Alla har vi våra begränsningar.

Hej Roslagsbrud! Nä, på riktigt, jag har inte shoppat NÅT! Jag har så jäkla mycket kläder. Och allihop ligger hemma i Stockholm och ropar efter mig. I gengäld har jag druckit en maaaassa champagne och tränat 3 ggr i veckan, à 200 spänn. Så fort jag flyttar hit ska jag skaffa gymkort men än så länge är jag fortfarande medlem i SATS i Sverige så det känns aningen frivolt att ha ytterligare ett medlemsskap för 700 i månaden. Men antagligen hade jag ändå sparat på det...
    Idag var jag på IKEA och köpte madrasser till min man som har ont i ryggen. Sen gick jag runt på olika shoppingcentra och kollade in vårjackor åt min man, gjorde noteringar i ett block och kollade att hans storlek fanns. Lapinette, är du inte stolt över mig? Som är så organiserad ;)
    till sist gick jag och handlade frukt som vi är storkonsumenter av. Ja, på det stora hela kände jag mig som en oerhört duktig hausfrau. Ämnar som vanligt ha middag, levande ljus och uppkorkad vinare samt soft music när min man kommer hem från en tvivelsutan vrålstressig dag på fabriken.

Kramar, G

• Gemma

Lapinette! Vad är pricksjukan för nåt? Typ vattenkoppor eller? Själv har jag vaknat två nätter i rad av att det kliar på hela kroppen och i hårbotten - tänk om jag har typ OHYRA! Sååå läskigt! Men antagligen är det bara inbillning eller torrhet, för det som kliar flyttar inte runt.
    Idag är himlen som en gul gröt. Sommaren börjar närma sig med andra ord. Ska på ett steppass om cirka en timme, sen ska jag köpa en hysteriskt kitschig golvlampa, plus diskutera med vår mäklare kring förhandlingen. Vi har ju nämligen hittat en lägenhet som vi vill ha! Den har visserligen varken trädgård, terrass eller balkong (som var ett krav från vår sida), men den ligger urbra i en liten gränd i de gamla, franska kvarteren, två minuter från tunnelbanan i absoluta centrum. Inte jättestor, kanske 90 kvadrat i ett gammalt hus med trägolv och fina färger. Ägaren har hela huset och det är bara tre lägenheter, en per våningsplan. Vi har hela det övre våningsplanet (om vi får den). Stort, öppet kök med gasspis, tvättmaskin och matbord. Två badrum som båda har jacuzzi. Och får vi inte den så hittar vi säkert nåt annat. Men den låg bra i pris, vilket är intressant, för i de gamla husen finns nästan undantagslöst enkelglas och då blir uppvärmningskostnaderna horribla. I synnerhet om lägenheten är väldigt stor. Märkligt nog vill ändå de flesta som kommer hit från Europa ha våningar på 2 - 300 kvadrat, mäklaren kunde inte begripa att vi insisterade på 60 - 100 kvadrat MEN med balkong eller trädgård. Och att vi ville ha trägolv istället för marmor. Framför allt tyckte de vi var heeeelt snurriga som ville ha en gammal lägenhet. I synnerhet när de förstod att vi med "gammal" menade minst sextio år gammal och inte FEM år gammal. För när kinesiska mäklare visar en "old" appartment, menar de oftast att den inte hyrs ut för första gången, i ett splitternytt hus. Märkligt va?

Nu ska jag fixa till mig inför gympasset för det ligger inne i ett shoppingcenter som heter Plaza 66, med levande klassisk musik samt idel butiker som Hermes, Louis Vuitton, Fendi, Trussardi, Prada... Med andra ord kan det vara läge att dra en kam genom håret. Skulle jag vara kines och gå klädd som jag gör, i slöffsiga träningskläder, skulle vakterna ALDRIG släppa in mig. Men nu är jag västerlänning och då är det en annan sak. Det är lustigt att se vissa amerikaner, damer på 150 kg i kläder från KMart, och vakter och annan personal bugar och har sig.

Ikväll ska vi äta middag med mannens VD på Barbarossa, det där marockanska templet. Jag har bokat bord på terrassen så jag hoppas att det inte regnar. Min franska lär sättas på prov.

Kram, G.

• Gemma

Shanghai = REGN, REGN, REGN. Och massa Piper Heidseck.

Kram, G.

• Gemma

Lapinette, hur mår prickigkorven idag då? Själv har jag fjärilar i magen på grund av lägenhetsjakt. Varför händer det ALLTID?

Kramar, G

• Gemma

Mmm, vår i Shanghai, fåglarna kvittrar på kinesiska, bilarna tutar ilsket medan de i hög hastighet kör mot förskrämda fotgängare, solen skimrar bakom sitt gulbruna täcke, de illfärgade syntetkläderna vajar på sina klädstreck, fästa mellan silvergrå trädstammar som kantar de slingrande gatorna i French Concession.

Kram, G

Svar på tråden Glamour, mon amour!