• Gemma

Glamour, mon amour!

Skål och välkomna.

• Svar på tråden Glamour, mon amour!
  • Lapinette

Roslagsbrud - varför inte strös för vinden? för så klart ska du ha en vacker svart klänning. Nej, usch vad hemska vi är. Hoppas din blivande är frisk som en nötkärna vid nästa test-tagning.

Så du rekommenderar manikyr. Jag tror jag ska boka in en några dagar innan bröllopet. Har också långa naglar så jag håller tummarna att ingen går av precis till bröllopet...fast å andra sidan det är ju då de brukar gå av, när man ska på fest, fira nyår eller liknande. Tja, det får gå utan kanske 1 nagel då.

Såg att Lidö vunnit pris - Grattis! Jag var inne och visade sidan för min blivande i förra veckan. Vill ju gärna åka ut i skärgården några dagar i juli när vi ska vara en vecka i Stockholm. Han (gubben min) suckade och inser nu att snart blir det dags för semesterplaner istället för bröllopsplaner. För bröllopet är ju nästan fix och färdig.

Vår restaurang har precis haft testpanelen på DI hos sig och ligger högt upp på deras hotell-lista. Jätteskoj det med.
    di.se/Nyheter/%2fAvdelningar%2fArtikel.aspx%3fO%3dIndex%26ArticleId%3d2006%5c03%5c17%5c180187

Ikväll ska jag göra en provuppsättning. Ska bli jättespännande och se om det känns bra. Det blir att springa hem efter jobbet och rulla håret på papiljotter.

• Gemma

Och jag känner mig låg, mannen är ute i natten och tar ut pengar med sitt svenska visakort, han glömde sitt kinesiska kort i en automat i måndags kväll - insåg han nu, två dygn senare... På det kortet hade han 40.000 pix, på det svenska bara senaste lönen. Skitjobbigt. Han jobbar typ dag och natt för att kunna lägga undan varenda öre, lever till skillnad från mig jättesnålt. Så jag lider verkligen med honom.
    Just precis nu är det urjobbigt att vara i Kina. När saker skiter sig. För i Sverige är det ju så att banken måste ersätta dig om nån tar ut pengar på ditt kort. Åtminstone går det snabbt att spärra. Men här... det kan ta dagar att uträtta saker för de pratar BARA kinesiska. Och instruktionerna är BARA på kinesiska.

Jobbigt... Jag som hade köpt jordgubbar, brännt ner pingvin-soundtrackskivan och bokat restaurangbesök på fredag. Och nu är allt bara dumt, dumt, dumt.

Ledsenkram, G.

• Roslagsbrud

Neeeeej, vad jobbigt Gemma! Men är pengarna borta redan, vet ni det?

Jo, någonting bra med Sverige är just att byråkratin fungerar här, och att folk faktiskt anstränger sig för att lösa diverse problem.

Hoppas, hoppas att det löser sig för er. Och det är väl nu som ni behöver såväl jordgubbar som pingviner och champagne!
    Klappa på mannen, trösta honom ordentligt och berätta hur underbar han är på alla sätt och vis, trots att han är tankspridd. Han lär i alla fall aldrig glömma något kort mer.

Lapinette: Vad kul att även ni bokat in er på ett toppen ställe! Och hur gick provuppsättningen?
    Spriddas för vinden - att jag inte tänkte på det!

Jag tränade magmusklerna igår kväll! Jag sjunger nämligen i kör och då får magmusklerna jobba lite i alla fall. Så nu har jag mindre dåligt samvete...

• Gemma

Roslagsbrud, pengarna fanns kvar! Och den kinesiska byråkratin funkade tydligen utmärkt för det var busenkelt att spärra kortet. ÅÅÅÅ vilken lättnad. Men han fick hjälp av kinesisktalande personal på jobbet, för min del känns det angeläget att börja med undervisningen så fort jag kommer tillbaka mer permanent (i maj).
    Idag var jag och klippte mig, tänkte att Tony & Guy borde veta vad de pysslar med, icke. Jag fick klippa mig SJÄLV när jag kom hem för snubben verkar vara fast förankrad i 1998 cirka. Jaja. Tur att man äger en prima frisörsax. Och mannen blir ALDRIG nöjd om någon annan än jag klipper honom ;)
    När jag ändå är inne på gnälltemat - skitjobbigt med alla som ska hålla på och sälja saker till en hela tiden. Man sitter bekvämt tillbakalutad i frisörstolen och det kommer småbrudar och tjattar ideligen. "You want manicure, yes?" "You want highlights, yes?" Hanna på Hårgänget, jag SAKNAR dig så. Som klipper mig så fint, spelar indiepop för mig och INTE rekommenderar mig att färga håret trots att de skulle få in dubbelt så mycket pengar då... för hon tycker att min naturliga färg är finast. Suck...
    Roslagsbrud, apropå träning och sådär, tycker att du verkar så bra som du är. Gillar du att promenera? För bara man går en sväng varje dag brukar allt lösa sig. Här går jag en massa massa med min IPod (som du vet), vissa dagar är det ljuvligt, idag var det ett tjockt, brunkletigt smoglock över hela stan och då blir det mer pliktskyldigt. Men i eftermiddag ska jag testa ett nytt gym, Total Fitness. Sehr spannend.

Gnällkram, G.

• Lapinette

Gemma - vad skönt att det har löst sig!!! Själv har jag blivit av med plånboken once i Stockholm på en trång nattbuss. Kändes otroligt frustrerande att veta att någon i min närhet troligen hade min plånbok. Sen har italienska zigenare samt skumma fransmän försökt att ta plånboken från mig men där har jag kommit på dem och slagits vilt för att få den tillbaka ....och lyckats!

Roslagsbrud - jag blev jättenöjd med håret! Först tyckte jag att hon riktigt följde den frisyren som jag hade gett anvisningar på. Kände att nja, det är blir nog inte som jag har tänkt mig. Men när jag väl tittade i profil och nacke så insåg jag att hon bara hade anpassat frisyren så den skulle passa mitt huvud och profil (liten och platt...asiatprofil). Det blev så himla bra!

Provade även klänningen igår och även där kändes lyckad. Nu har mamma fått till kjolen som jag vill ha den genom att dra några spännen och foder som gör att den blir smalare framtill men samtidigt har vidd baktill i släpet. Så nöjd! Sen din spets (Gemma) har hon suttit och handsytt på själva livet. Hon har klippt ut rosor och blad för att få det mönster jag behöver till mina flikar som går ned fram och baktill och det syns inte alls. Det blir MASSOR med spets över som du får tillbaka nästa gång vi träffas.

• Gemma

Lapinette, GRATTIS till klänningen och din lyckade frisyr! Själv tänker jag våghalsigt nog be min man klippa min nacke ikväll, enligt mina instruktioner. Är ju inte alls nöjd med mongo-frillan jag fick idag, på T&G.

Är du i Stockholm nu, utan din man? Själv är jag ju själv större delen av dan och kan pyssla med vad jag vill (gym-research, mailande till vänner med mera), sen är jag hausfrau en stund på kvällen, d v s fixar oombedd middag, sen blir det vin, levande ljus och efter det en kvällspromenad. Funkar fint! Det är ju så fantastiskt mycket intryck heeeela tiden.
    I morgon bitti ska jag titta på fler gamla lägenheter. Förhoppningsvis kommer en av dem bli vårt nya hem.

Hälsa stockholm, kram: G

• Lapinette

Gemma - visst nu är det Stockholm i hela 15 dagar utan man! Så länge har vi inte varit ifrån varandra på jättelänge. Än så länge njuter jag av svensk TV och att få vara själv men jag vet att när helgen kommer saknar jag hans sällskap. Han har fortfarande mor och moster på besök i Cannes och i nästa vecka åker han till Israel och stannar i 6 dagar (jobb).

Idag skiner solen så jag var bara tvungen att gå ut en sväng på lunchen. Ska skicka lite söta kort till pappa i Tokyo och blivande mannen i Cannes.

• Gemma

Lapinette, det går sååå fort att vänja sig vid att vara tillsammans jämt, på sätt och vis tror jag att det är svårare att göra som ni för man måste splittras så ofta. Å andra sidan verkar ni coola.

Nu har jag svårt att vara ifrån min man en enda kväll... försöker redan planera in grejer att göra nästa vecka när han ska till Taiwan (max en natt...)

Kramar, G

• Lapinette

Vet att man vänjer sig. Har alltid svårare att säga adjö när vi har varit tillsammans en längre period. Då står jag där på flygplatsen med fånigt ansiktuttryck och tårar i ögonen. Spelar då ingen roll att jag vet att vi ses snart igen.

Men som sagt nu njuter jag av att vara hemma själv om kvällarna. Igår blev det hård träning för Frederico. Träffade gamla träningskompisar jag inte sett på ett par månader.Skoj! Sen är jag uppbokad på luncher, middagar, shoppintur, en natt på stan etc. etc. Här i Stockholm behöver jag aldrig känna mig ensam.

• Gemma

Federico - å! Idag ringde de mig från Fitness First och tjatade igen på att jag skulle bli medlemmar. De är SÅ aggressiva, jag fräste att hon inte skulle ringa mig, att jag bestämmer SJÄLV när jag vill bli medlem. Då sa hon förlåt, tusen gånger. Kulturkrockar...

Tror knappast att du riskerar att bli uttråkad i stockholm, snarare utarbetad ;) Kramar, G

Svar på tråden Glamour, mon amour!