• Gemma

Glamour, mon amour!

Skål och välkomna.

• Svar på tråden Glamour, mon amour!
  • Gemma

Lapinette - kan väl bara säga såhär, att det fåtal gånger jag blivit tafsad på, eller antastad, har det alltid rört sig om fransmän. Men de utgör en pytteliten minoritet.
    Har dock varit med om att en gubbe tallat trots att jag satt i knät på min man, så det där med respekt vet jag inte. Har också märkt att franska tjejer gärna flirtar med ens man när man själv är med, så det där att provocera verkar vara könsöverskridande. Men som sagt, de flesta är såklart schyssta.

Lapinette, ja du har verkligen ett stiligt och exotiskt utseende, fattar verkligen att du gillar svart dräkt och sådär. Själv blir jag bara så himla glad av färg. Det gäller både kläder och inredning. Älskar mina fågelmönstrade tapeter i matrummet hemma i sverige.

Idag ska jag eventuellt ge mig ut på lägenhetsjakt (vi vill stanna i området men ha nåt lite roligare än den nuvarande, gärna grönområde). Ikväll blir det nån bar, men ganska stillsamt eftersom mannen jobbar i morgon. Ska f ö få se hans fabrik i morgon, fullt av kinesiska arbetare, spännande!

Lapinette, jag tror att vi stannar i typ två år, max tre. Men jag kommer att pendla fram och tillbaka som en tok.

Igår gick jag på ett kinesiskt step-pass (men på internationella Fitness First, så läraren skrek på engelska). Det var mycket "LEFT! RIGHT! LEFT! RIGHT! DEEPER! DEEPER!" Och så lydde man. vågade liksom inget annat. Maskinerna ute i själva gymmet var vanliga technogym, precis som hemma. Luften var lite unken, det var tjockt med folk och ja, kändes ungefär som SATS Hötorget innan renoveringen. Och kostar dubbelt så mycket i månaden - för att träna på ETT gym. Men det är så i Kina, man får betala skitmycket för allt som är gratis i Sverige. Som en liten plätt med grönska. De lägenheter vi kollar på nu kostar alltså cirka 3000 dollar i månaden, bara för att jag vill ha lite space, luft, lugn och saker som fungerande internet.

Kaisa, vi började se pingvinfilmen i går. Jag såg bara halva, sen somnade mannen på min arm (han är JÄTTETUNG men jag härdade ut) medan jag läste min skräckroman: Låt den rätte komma in, av John Ajvide Lindkvist. Rekommenderas!!!
    Men jag kunde nästan inte koncentrera mig på boken för jag tänkte bara på den där pingvinen som kommit ifrån flocken och skulle dö, ensam. Och att sälar som är så söta, kan se ut som jättestora, otäcka monster!

Alltså, ni som inte sett pingvinfilmen - gör det! Den är heeeelt underbar. Och så himla komisk.

Nu ska jag ut i soliga Shanghai och promerera med min alltjämt guldinpackade Ipod.

kramar, G

• Bunni

roslagsbrud,
    Jag älskar NY och mina favoritkvarter är i Soho. Massa trevliga fik/barer och roliga butiker. Vill man göra fynd och handla billigt så ligger Chinatown bara runt hörnet. Så det är alltså trendigt och billigt krimskrams omvartannat.
    Om du har möjlighet så gå till Soho Grand. Ett läckert hotel, nästa gång vi åker till NY så har vi sagt att vi ska bo där. Jättetrevligt att bara slinka in efter en dags shopping och ta en drink i deras lounge bar

Är det fint väder är det också mysigt att ta en båttur, tex till Ellis Island/Frihetsgudinnan även om det kan vara mycket turister.

För inspiration se "Hitch" m Will Smith.

• roslagsbrud

Hej Bunni,
    Tack för tipsen! Hitch har jag sett, men då hade jag inte mina NY ögon på mig. Ska kanske se den igen. Å så Woody Allen, NY skildraren framför alla andra.

Lapinette & Gemma:
    Älskar också färg men vågar inte riktigt när det gäller min klädsel. Lättare med färg hemma. Dina tapeter Gemma låter assnygga!
    Nej, det blir lite mer klassiskt när jag klär mig, och så svart... Fast jag har svårt att vara konsekvent! Ena dagen kan jag köra värsta genomtänkta out fiten och nästa blir det jeans och tråktröja.
    Fast jag köpte mig en Benettonkappa i London i höstas så är krämfärgad i botten med en massa duttar i vinrött och rosa som gör att den ser rutig ut. Kort, figursydd med slefjs och knappförsedd sprund i ryggen. Känner mig så snygg i den, lite Audrey Hepburn... Just hennes stil är nog det snyggaste jag vet. Jag har som ni ser helt fastnat i tidigt 60-tal!
    Gemma, "Låt den rätte komma" in ska bli film, visste du det?

Snart helg - det får bli promenad och fika med vänner, och så kanske trädgårdsmässan en sväng, bara för vårkänslans skull. Någon tråkpelle påstod att det skulle snöa i Stockholm på måndag igen. Urk, vad TRÖTT jag är på vinter! Och det värsta är att man kan ju inte göra någonting åt den - utom att emigrera till Shanghai då

• Lapinette

Själv har jag tillfrisknat så pass att jag varit nere på gymet i Cannes för lite pump. När man är där känner man sig nästan som den enda som vill träna och svettas. En dam hade en otrolig uppsättning och klarrosa läppar och en annan supersmärt dam stod i modellpose när hon körde rygg och bak. Kan inte låta bli att smygtitta på dem och le för mig själv. Känner mig verkligen som robusta Ingrid fra Sverige när jag ser dem.

Nu har vi svärmor på besök. Detta innebär franska för mig. Jag babblar på, hittar inte ord, blir frustrerad och jäääättte trött. Och nu efter sjukdom kan jag säga att tålamodet och viljan inte är lika hög som vanligt. Åhhh, ska bli skönt att få bara vara själv i Stockholm i dryga 2 veckor. Så länge har jag inte varit hemma på 3 månader. Åker tillbaka på måndag.

Måste bara skriva att vi har fått ett oväntat JA till vår bröllop. En gammal dansarkompis till mig som är gift med en italienska och bor i Philadelphia. Skrev ett mail till honom igår (visste inte om mailadressen stämde) för att höra om de kommer och han sa why not, I will come! Så himla roligt för han är Sveriges bästa latindansare (näst efter min bror ). Det kommer att bli drag på vår fest - I promise!

roslagsbrud - Benettonkappan låter ju jättehärlig. Själv har jag en knallröd vårjacka som faktiskt är från H&M. Den och så rödvita skor brukar jag gå omkring med när solen skiner och det är våååår.

Det är den största fördelen med att pendla. Här har det varit "vår" hela vintern. Nu har snart mimosan blommat över och äppelträden tagit över efter mandelträden. Det doftar gott och är grönt.

De har lovat sol och 15-16 grader i skuggan i helgen. Ska hämta mannens vigselring som är klar, promenera i naturen och äta frukost på terrassen.

• Gemma

Roslagsbrud, just nu är det verkligen idealiskt att bo i Shanghai. cirka 15 grader och strålande sol (om än bakom en hinna av smog). Fast just den här morgonen var det väl inte helt idealiskt, väcktes av tjingtjong-konsert i parken, på andra sidan gatan. En massa människor som stod och tittade på tjejer i folkdräkter som rörde sig stelt åt olika håll. Jag har onekligen en bit kvar innan jag kan uppskatta den traditionella kulturen.

Igårkväll var vi på en marockansk bar, det var ett tempel byggt i en park och så satt man i olika rum på puffar och rökte vattenpipa, eller drack drinkar (jag fick en urgod som hette Sandstorm: Honungsvodka, apple schnapps, apple puré, lime & cinnamon i martiniglas. Mums!

På sätt och vis bävar jag inför Låt Den Rätte Komma In-filmen. Hans språk är så fantastiskt men skildringarna är vanvettigt äckliga. Ni vet - "Hon sträckte in handen och grep tag om hjärtat och det lät "splaff" när det spräcktes som en död manet, hon tog ut handen och mellan fingrarna dinglade slamsor av hjärtat", sådär håller det på, sida ut och sida in. Kombinerat med våldsporr, bland det grövsta jag läst faktiskt. Men den är så jäkla spännande och välskriven att man inte kan sluta.

Lapinette, den där tröttheten du beskriver när du måste prata franska, den släpper - tro mig. Nu känner jag den knappt alls. Pratar massa franska här i Kina, för övrigt, för mannens umgänge och arbetsplats är ju franska - i huvudsak.

Lapinette - jag vet exakt vad du menar med gymmet! Här är det mycket mer blandat. Dock - ett av gymmen vi funderar på att bli medlemmar i hade ett särskilt rum för "women who do not appreciate to work out among men". Det var rosa små mattor och rosa hantlar, de tyngsta vägde kanske tre kg. Det knasigaste var att det var stora fönster runt hela tjejrummet så SNACKA om att känna sig uttittad.

Roslagsbrud: Jag tänker ofta på mina vackra tapeter. Det lustiga är att de kommer från Laura Ashley!

Kappa... jag kör en traditionell Burberry-trench hela våren, på vintern har jag en buteljgrön tiger-kappa och en grårosa Yumi Mazao, köpt för åttahundra spänn på Lafayette för fyra år sen.

Vet inte om jag ska köpa nån ny jacka i år, vet inte om det behövs. Det är ju liksom redan nästan sommar här.

Puss och kram, G

• Lapinette

Den där marockanska baren lät som något helt i min smak. Älskar när det är så där mysigt med kuddar och goda drinkar mmmmm... Vi har en favoritrestaurang i Mougin som har lite beduin känsla över sig. Det är som att sitta i tält med lakan hängande i taken och röda skira gardiner runt om. Sen är det samma varma färger på kuddar och mörka trästolar. Sen ska vi inte prata om den helt underbara maten de serverar och på helgern brukar de ha några som uppträder. Sist vi var där så var det ett par som sjön soul.

Efter en helg hos min blivandes familj är jag så trött att det faktiskt hänt att jag har somnat sittandes mitt under en fika med champagne och Schwarzwaldtårta. De har en förkärlek för Schwarzwald och champagne i hans familj. Jag måste ju koncentrera mig när det är franska runt omkring mig och sen försöka hitta ord som finns där någonstans i mitt huvud och snurrar runt. Pust!

Har sparat in massor med pengar på mitt klädkonto sen jag halvt flyttade hit (Cannes). Sitter bara i myskläder och jobbar och inga tyngre vinterkläder behövs. Däremot köpte jag 3 nya klänningar förra sommaren! Klänningar är så praktiskt och skönt! Föredrar att lägga pengar på roliga sommarkläder.

• Gemma

förlåt att jag är så omogen. ska bättra mig. när jag sovit. kram puss G

• Lapinette

Gemma, dricker du Moët just nu eller vad vill du säga?

• roslagsbrud

Ni vet väl tjejer att det ska vara en klänning i år? Media pumpar ut budskapet och jag tänker YES (eller OUI kanske) äntligen får jag ha klänning i Sverige utan att känna mig utklädd. I Frankrike har det aldrig varit några problem, men hur ofta ser man kvinnor som har klänning här i Sverige?

Ingen champis för min del idag, men väl rödvin. En perfekt lördag med god frukost, tillbaka till sängen med korsord och radio, städning (vi gör det ihop och lyckas ha roligt under tiden!), in till Söder för fika (Cheesecake förstås), promenad in till city med diverse avbrott för att kolla in i olika butiker, bio, restaurang, och sedan hem för att lyssna på de tre nya skivor vi köpte (varav två av Diana Krall, underbar jazzsångerska) och korka upp en flarra vin. Suck! Ibland har man det oförskämt bra. Och hela tiden lös solen kan ni tänka er!

Trenchcoat är snyggt! Köpte en jätte snygg kappa i L.A. för två år sedan. Inget skärp men figursydd och blommigt foder. Så läcker...

Apropå träning och kläder så var ju mitt nyårslöfte att börja träna. Köpte mig ett par snygga svarta träningsbrallor som var fördelaktig för rumpan men gissa vad? Dessa byxor är numera mina bästa mysbyxor! Har jag börjat träna tror ni? Nej... Har jag överhuvudtaget varit till Friskis & Svettis eller liknande? Nej... Tänker jag göra det? Nej... Till hösten dock - kanske... Någon som tror på det? Nej!!!

Lapinette - jag vill börja dansa istället! Jag tror att det är det enda som skulle kunna få mig att röra på fläsket. Eller så inser jag att jag faktiskt är smal som en räka och mår bra av några x-tra kilon.

Gemma - har du ätit marokanskt någon gång? Urgott! För att inte snacka Libanesiskt.

Lapinette - hur 17 lyckas du spara på klädkontot i Cannes? Men erkänn att du spräckt skokontot istället! Och du, vad heter restaurangen i Mougin?
    Vilken är din favvo resto i Cannes då? La Cave kanske? Inside tips mottages tacksamt...

Mamma (som är svenska) brukar berätta om när hon skulle träffa sina blivande svärföräldrar (franska) för första gången. Efter middagen frågade väluppfostrade och borgerliga svärmor (min farmor alltså) vad hon tyckte om maten, varpå mamma svarade med sin svenska brytning: Oh, c'était pas trop déguellasse. Ridå...

Svar på tråden Glamour, mon amour!