• Gemma

Glamour, mon amour!

I morgon är temperaturen 9 grader och vädret regnigt, men enligt AccuWeather Real feel (TM) temperatur är det bara 3 grader (för att det blåser så mycket?).

(Om du undrar är AccuWeather Real Feel ett privilegium som vi mac-användare får till dashboarden på vårt skrivbord... så vi vet hur långt ner över öronen vi behöver dra mössan.)

Så... du kan lugnt stanna kvar i Cannes... men inte längre än till tisdag nästa vecka ;)

• Gemma

Roslagsbrud, jag kan lukta dina inlägg. Först våta löv som blir uppräfsade, sen bacon och ägg... som alls inte är nån favorit men som jag ändå blev ruskigt sugen på. Bara för att det luktade så gott när DU skrev om det.

Lapinette, din man blir nog hur stilig som helst. Grå-rosa låter coolt, hur ser mönstret ut? Syr ni upp eller finns det färdigt?

Min man ville absolut gifta sig i en kritstrecksrandig maffiakostym. Den sydde han upp i Kina, resten fixade han i Paris. Jag fick inte se eller veta någonting, men jag hade i alla fall skickat tygprover och lite broschyrer med förslag som jag snott på Savile Row (jag är ju värsta anglofilen!). Tror han hade hur kul som helst och... på köpet fick han en hel hoper nya "vänner", speciellt i skoaffären. Han älskar skor och la nog tre gånger mer tid och stålar där än i de andra affärerna, tillsammans. Till råga på allt blev han polare med innehavaren, vilket gav honom den perfekta ursäkten att göra ytterligare ett shoppingbesök där, nästa parisresa. Det är bra när ens partner har svagheter, då har de större förståelse för att man själv har det.

I kväll var jag på supertrevlig middag borta på Söder. I morgon vidtar nya, glamourösa äventyr: Dörrmatteshopping på Ikea.

Kramar, G

• Gemma

Hej era små geléhallonbakelser, jag saknar er jättemycket också ska ni veta. Är trött och gör mest tråkiga saker för närvarande, som att ta sprutor mot sjukdomar man trodde dog ut på medeltiden. Hör bara: Kolera, difteri, stelkramp, polio, hepatit A, hepatit B, rabies och japansk... nånting. Mest impad var jag av nåt som hette BT Booster, tänkte osökt på din man lapinette, i sin coola sportbil. Ja, då vet man att man har hängt här inne inte FÖR länge men i alla fall rätt bra länge... Jag såg helt enkelt ut som en nåldyna! Tröstade mig med att ligga raklång i solen. Skåne har 23 grader och det är alltså här jag är just nu.
    Sen apropå nålar, sydde jag om lite byxor och så, sympatisydde kan man säga, eftersom mamma svettades och slet över min före detta brudklänning... nu ska den ju leva ett andra liv som cocktailklänning. Men alltså det blir sååå fint!
    Hittade f.ö. sidenband i massa fina färger på NK, ska bli kul att välja!
    Så att ni vet har jag varit inne och i sann Kaisa-anda smygläst era ljuvliga inlägg om snabba bilar och sexiga män. Min man tyckte att jag var spännande och lite konstig. Sen tror jag att han gillade att jag inte spelade massa spel. Andra killar skulle nog tycka att jag var omystisk och klängig men han tycker att jag är precis rätt. Och vice versa. Exempelvis sa han efter första träffen att han skulle ringa "i början av veckan" och det gjorde han mycket riktigt. Inte tisdag, inte onsdag utan måndag klockan arton. Tålamod är inte min starka sida så... det funkade utmärkt mellan oss!
    Viktig grej: Han gillar mina ben. Och jag hans. Andra skulle nog tycka att vi båda hade ben som kokta spaghettisar (original, inte fullkorn) men vi tycker att varandras ben är de finaste som finns. Snabba och starka är de också.

Fysiska bonusfakta: Jag har en tunga som är absurt bred. Ganska lång men framför allt bred. Om jag vill kan jag använda den som förkläde. Vidare har jag enormt starka tår och flera av dem kan vifta helt autonomt. Fantastiskt bra. Likaså har jag jätteviga näsborrar OCH jag kan lyfta överläppen bara på ena sidan om jag vill se lite hotfull ut.

Nu vill jag veta allt om er.

Lapinette, jaaa vi ses på tisdag utanför Åhlens klockan 18.30. Pumpar vi sen? Jag har köpt en laxrosa ensemble som jag gärna visar upp på Östermalms-Sats (eller om det nu var Hötorget).

Kaisa, SUPERGRATTIS! Hade du fest eller sparar du dig till bröllopet? Vad transporterar dina proteiner förresten? Kan man träna dem i att transportera olika saker, typ lydnadsträning? Berätta gärna! Båda mina föräldrar var forskare innan de pensionerade sig (mikrobiologi + biokemi), de hade labb i källaren med autoklaver och grejer, jag brukade hjälpa mamma att räkna bakterier i agarplattor och göra lite PH-mätningar och sånt. Barnarbete alltså! Men spännande var det.

Jättekram, G

• Gemma

Lapinette, Gemma feels as though she was never gone, ´cause she was here in spirit! Älskade din romantiska berättelse, om kamp och passion med lyckligt slut! Har jag f ö tipsat om Elizabethtown? Perfekt om man sitter hemma ensam och suktar efter sin man en kväll.

Ja, låt oss pumpa. Svampen klockan sex, blir kanon.

Har ont i mina deltamuskler idag. Låg i sängen en lång stund och försökte dra mig till minnes gympaövningar men mindes bara att jag stylade inför mamma och pappa genom att göra utfall. Sen mindes jag sprutorna. Nu ska jag åka till Helsingborgs-sats och träna resten av kroppen så att allt gör lika ont. sen tänker man inte mer på sprut-ontet.
    Åt frukost på altanen i solen. Ananas, mammas hembakta bröd med massa goda korn i och - naturligtvis - keso (chili). ikväll blir det en tjejmiddag, "FF" eftersom mamma och pappa ska till Göteborg på konsert.

Lapa mycket sol! Kram, G

• Gemma

Jag träffade min man på en klubb, typ ett disco på ett kulturkafé / alternativbio. Jag dansade i en svart spetsklänning och såg nog ut som en liten tant. Han stod i skinnpaj, lång, mörk och lite småfarlig men med väldigt mjuk och forskande blick.
    Vi blev ihop omgående, trots att jag hade en annan. Fast det var inget bra. Ringde och gjorde slut dagen efter att jag träffat min nuvarande, med motiveringen att jag träffat en ny. Rätt drastiskt med tanke på att vi bara pratat, men det kändes rätt. Sen dejtade vi väldigt korrekt i en dryg månad, varpå vi blev ihop och han stannade kvar i min lägenhet. För gott. Det var så enkelt! Och i åtta år har det liksom bara flutit på. Vi är nog minst lika förälskade som i början. Kanske därför vi utan problem kunnat vara ifrån varann i nästan tre år, utan att det påverkat relationen negativt. Klart, periodvis har det varit tufft. Vid ett tillfälle, när vi inte setts på flera månader och knappt haft tid att prata i telefon, glömde jag nästan bort honom. Hur han ser ut, varför vi var ihop.. läskig känsla men absolut oundviklig. Jag berättade det dagen därpå och sedan dess har vi ringt nästan varje dag. Han är bra, fattar när man menar allvar. Flyr aldrig konflikter heller, som många män sägs göra.

Min tjejmiddag var super! Vi drack moet, åt parma och melon (det måste man när det är sommar), följt av min goda bulghur - lime - chili - avocado - mangosallad med färsk grillad tonfisk och svärdfisk. Till efterrätt blev det jordgubbar och chokladpraliner plus espresso. Enkelt, gott och trevligt. Vi pratade såklart en massa om Kina. Man får förklara allt från början hela tiden för det mesta är olikt Sverige. Och ändå har jag ännu inte så himla bra koll, behöver lära mig massa. Språket framför allt.

Sov sött, kram: G

• Gemma

Oj vad förvirrad min story om hur jag träffade min man, var... Alltså: Jag träffade min nuvarande. Hade då ett förhållande som inte var bra, med en annan. Gjorde slut med mitt gamla förhållande dagen därpå. Trots att jag och min nuvarande bara pratat.

• Gemma

Lapinette, nice-bruttan låter inge bra. Me not like French bitches med smällande klackar. Känner mig inte ett dugg hotad av små kinesiska pyraija-tjejer, däremot av franska femmes. Speciellt när de sätter igång och bråkar om politik, då får min man en särskild sorts glöd i blicken som jag INTE tycker om. Morr.

• Gemma

Roslagsbrud: Din bak låter klart eftersträvansvärd. Brukar du ha glittrande spandexbyxor för att hylla den? Min egen bak är av naturen slokande. Tyvärr. Tack och lov har vi en ny Jennifer Lopez-maskin på gymmet. Den är suverän! Sen finns såklart en massa mirakeljeans. Notify är min egen favorit. Seven är också bra, och Diesel om man inte är så rik.

Nä, säng. Nu. Gnatt, G

• Gemma

Grattis Brud juni till tentan! Tentor är onda och måste tuktas. Bra gjort.

• Gemma

Lapinette - så tuktas en nicebrutta! Way to go! Försöker vara mig själv på alla fem språk jag talar... och snart blir det ju ett sjätte - kinesiska. Men visst är det svårt. På tyska är det lätt att bli beskäftig och mästrande, på ungerska släpig och dryg, på engelska blir man lätt lite fjompig och på franska glider rösten upp en våning och man låter infantil, typ "åh monsieur, ta mig hårt i tamburen". Men för att bli tagen på allvar och framför allt, ta mig själv på allvar, anstränger jag mig numera för att inte stämma in i de andra fransktjejernas joller och kvitter. Man är ju en cool skåning i grunden.
    Mina män har varit engelska, australiska, engelska (igen) och svenska. En hel del rockstars, vilket gör mannen en smula svartsjuk... fast inte mer än att han kunnat lämna mig ensam i stan i nästan tre år! Vi är nog oerhört tråkigt osvartsjuka.

Kaisa, vad var det för manus du läste? Vädret i Stockholm (antar att du är i Amerika??) är förtrollande. Alla är glada och lite småpilska. Har suttit ute och
    fikat med en vän på Söder. Sen pratade jag läääänge med mannen. Som vanligt. På torsdag förenas vi för gott! Dessförinnan ska jag varva ett intensivt socialt schema med träning, packning och trist organisation, typ hämta visum och kemtvätt. Plus förhoppningsvis skriva ett kontrakt på lägenheten.

Men alltså han är rolig. Ringer från Shanghai för att fråga vilken skjorta han ska ha till sin vita kritstreckskostym (Kenzo, sååå stilig). Vit, begie eller lilarandig? Jag bara - hur FASICKEN ska jag kunna memorera hans garderob via telefon och säga exakt vilken av de typ femtio vita eller nästan-vita skjortorna som matchar kostymen? Förstår att han saknar mig där. Gillar att vara saknad, oavsett anledning. Kram, G

Svar på tråden Glamour, mon amour!