Glamour, mon amour!
Ja mamma, will do so ;) Du är ju trots allt lite klokare, fast att du är yngre hehe.
Ja mamma, will do so ;) Du är ju trots allt lite klokare, fast att du är yngre hehe.
Hej på er! Just nu luktar det överlack (revlon top speed) i lägenheten, blandat med mögel och nytvättad tvätt. Smogen ligger som fetvadd över Shanghai idag, fick nästan som en allergichock igår när jag var ute och powerwalkade på de slingriga gatorna runtomkring. Lyckades snooza mig upp vid 10.30 istället för att som igår stänga av klockan och gå upp vid 13-tiden. Somnade inte förrän fyra i natt som ni säkert räknat ut, men det är OK.
Igår hade jag förresten min allra första kinesiskalektion! Spännande. Hon tyckte att jag hade jättelätt för ljuden, beror kanske på att det blir mitt sjätte talade språk, men alltså HUR kommer de ihåg orden..? De låter ju likadant allihop! Nåja, när jag börjar universitetet (som jag planerar) blir det nog en smula klarhet. Till dess kör jag på med privatundervisning för nu är jag trött på att känna mig som en turist i min egen stad.
Ferromoner - jag tror stenhårt på dem! Träffade en man på internet för typ tio år sen och det GICK bara inte, vi hade hundra procents personkemi i text men i verkligheten... han bara klagade på att jag höll på och tvätta mig (vilket inte är sant) och själv tyckte jag att han luktade gammal fimp. Vi höll ut en vecka ungefär, sen återgick vi till vår nätromans, tills jag träffade min nuvarande man. Vars lukt jag inte ens tänker på eftersom den så omärkligt förenar sig med min egen. Men oavsett hur sunkig han är tycker jag aldrig att doften blir frånstötande, och SÅ känner man minsann inte med alla.
Nä nu govänner ska jag ta tjuren vid hornen och gå och göra en... pedikyr! Livet är hårt ;)
Kramar, lyx-G
Men alltså just nu undrar jag hur mannen och jag någonsin ska få ihop det... eller till det... eller hur jag nu ska uttrycka det. Vi lever numera på samma plats men ändå i skilda tidszoner. Han kommer hem vid åttasnåret och går då antingen direkt till sin PT (som har hårda röda läppar och är föredetta elitgymnast) alternativt till sin privatundervisning i Kinesiska. När han är klar käkar vi middag, ofta vid tio - halvelva. Och sen stupar han i säng rätt omgående efter det. Varefter jag sitter kvar och gör, ja ni vet vad, halva natten. Klockan fyra på morgonen hörs mummel från sovrummet (där samtliga lampor står på):
- Jag vill ha min küddäääää! Min kött-küddääää!
Det är inte riktigt sant att allt låter sexigare med fransk brytning.
- Kudden kan inte just nu, svarar jag. Kudden är och shoppar nytt... eh... ÖRNGOTT.
När jag är färdig är jag noga med att tömma cache och minne och alla andra spår av Net-a-porter, shopbop, Neimann Marcus och Saks fifth avenue. Men jpegarna på Anna Sui-klänningar fyller numera halva skrivbordet.
Problemet är att mannen också älskar klänningar! Varje gång man visar honom säger han alltid: "Du skulle vara fin i den."
Tur att man inte har en CHANS att beställa nåt när man bor i Kina. Och kinesisk klädshopping har jag tröttnat på för länge sen.
Kram, G
zea, maria 73, hur mår ni?
Lapinette... vet att du mår som en prinsessa men saknar dig ändå.
Å nej :( Jag skrev ett jättelångt inlägg igår och det raderades tydligen av nån anledning. Hate when that happens... hur som helst, idag blåser det småspik i Shanghai. Vi åt middag igår på ett extremspejsat ställe med den i särklass märkligaste mat jag varit med om. Man satt i vita sängar och åt på portabla plexiglasbord. Maten var komponerad enligt teman och serverades x 3, exempelvis lax x 3, eller ost x 3, skitpretto. Speciellt som vi bara ville slinka ner en våning och få i oss lite middag, men här var man alltså TVUNGEN att beställa en meny med 3, 4 eller 5 rätter som naturligtvis kostade skjortan plus tog evigheter att få in.
Sen drack vi champagnecocktails på terrassen med ett stort gäng unga svenskar som bor här i stan. Två timmar försent...
Vi håller just nu på och förhandlar om en urtrevlig våning som ligger i en liten park, här i franska delen av stan. Läskigt och spännande...
Ha en superbra helg allihop. Kram, G
Zea: Vi ska alltså bo här i 2 år men jag kommer att göra ett månadslångt gästspel i Stockholm från slutet av juli. då, när det är som finast i Sverige och som varmast och mest stinkande här. Har du planer på att hälsa på i Shanghai? Och supertack för kontakterbjudandet, allt som styr mig bort från tvättkorgen och mot ett anständigt vuxenliv (läs: jobb) är naturligtvis intressant, även om jag bestämt mig för att jag måste lära mig språket. Vill in i samhället, vill inte leva i en lyxig glaskokong. Man mår bäst när man lyckas hålla fötterna något sånär på jorden tror jag.
Kram igen, G
MLK - sååååå kul! Grattis till din braiga musiksmak förresten! Så du kanske guppade runt på dansgolvet till vår France - extravaganza, för jag och mannen valde ju att uteslutande spela fransk musik. Finns så himla mycket bra, ny fransk indie och hiphop, band man som svensk inte får en chans att höra talas om. Även om P3 brukar vara rätt bra på att nosa fram nya grejer.
Vilka utland är ni sugna på? Själva bor vi ju i Kina men drömmer om Sverige ena dan, USA den andra och England den tredje (det sistnämnda är det såklart mest jag som vill).
Misstänker att England ligger högt även på er topplista, med tanke på jobbintervjun..? Spännande. Och tänk på att allt ordnar sig, kanske inte alls som man tänkt sig men evententuellt på ett annat och ännu bättre sätt! Fråga bara Lapinette och mig t ex ;)
Och... jag hade lite samma situation som du, hade nyss flyttat till stor, ny lägenhet och förvisso blivit av med ett jobb, men fått åtskilliga sköna, nya erbjudanden som jag med sorg fick välja bort. Just detta med att välja bort bra grejer är jobbigt, å andra sidan är det på något vis lyxigare att flytta ifrån en situation man gillar, än en man bara vill fly från.
Kramar, G
MLK: Jag var som du tidigare, superkräsen och blev så himla ARG om maten var dålig och jag inte fick som jag ville. Tror att sånt förstärks eftersom det är så dyrt i stockholm. Men allt mitt resande och flyttande har gjort att jag måst släppa en smula på detta. I kina har man exempelvis inte alltid koll på vad som serveras, i gengäld är det kul att testa nya grejer (försöker alltid köpa lite nya fisk- och grönsakssorter när jag går och handlar). Plus att servicen är mycket bättre än vad vi är vana vid. They aim to please, helt enkelt.
En annan gemensam grej vi har är att jag var helnykterist i tio år eftersom jag mådde så himla illa av alkoholsmaken. Berodde i mitt fall på lite för många tonårsfyllor på dåligt vin. Numera älskar jag vin, drinkar och framför allt champagne, men jag är fortfarande känslig för kvaliteten. Ja, lite kräsen helt enkelt ;)
Kramar, G
Hej på er! Min man kollade också Monte Carlo-F1 igår. Annars brukar han inte titta på sport men jag var god maka och lagade middag och allt annat. Stackaren ska löneförhandla idag, själv biter jag på naglarna för att lägenhet nummer 3 håller på att glida oss hur händerna. Tror eventuellt att hyresvärdarna blir avskräckta när de får se vår låååånga lista med krav. Men nu har jag sagt till mäklaren att hon MÅSTE se till att vi får den här. Den är verkligen perfekt! Ligger bra, ett litet hus med stor trädgård och trägolv. Hoppas det löser sig.
Spöket, skor är så svårt. Själv gick jag och kollade i flera timmar idag efter ett par lämpliga till min f.d. brudklänning. Inte för klumpigt, inte för glammigt, och definitivt inga vita (för att undvika bröllopsassociationer).
Kramar, G
...och jag har bott i london.