Glamour, mon amour!
Saknar er redan... vill inte men måste släcka ner datorn. Krama er från mig varje dag, lova det. Kram. Hejdå. Nu går jag. Men kommer snart tillbaka, full av liv.
Hejdå!
Saknar er redan... vill inte men måste släcka ner datorn. Krama er från mig varje dag, lova det. Kram. Hejdå. Nu går jag. Men kommer snart tillbaka, full av liv.
Hejdå!
Heeeeeeeej! Nu är jag tillbaka i Shanghai efter en tiodagars bröllopsresa genom Ungern! Ja, vi bestämde att göra så eftersom hela vårt vardagsliv numera utspelar sig på en varm, exotisk plats. Ungern är inte riktigt lika exotiskt för mig eftersom föräldrarna kommer därifrån. dock har jag nästan bara varit i Budapest och såg fram emot att utforska landsbygd, skog och inte minst Tokaj-vindistriktet!
Våra bröllopsgäster hade skänkt en rejäl summa som täckte hela vår roadmovie, inklusive en och annan lyxnatt på vinslott, goda middagar, hyrbil och hotell. Så är ju ungern fortfarande väldigt billigt (undantag hotell i Budapest). Just nu sitter jag alltså i Shanghai och kliar på mina myggbett, plus att jag går hjulbent som en cowboy efter en tvåtimmars ridtur i högt tempo över Pusztan tillsammans med mannen! Andra höjdpunkter: Vinfestivalen i Szeged där vi stod halvdragna och lyckliga på torget och skålade med ungrare i vin från Ungerns alla hörn (och de är många, landet gränsar till sex eller sju andra länder), Vandring uppför berg (nåja, stor kulle var det i alla fall) i den otroligt vackra Bükk-skogen, lövträd, blå skalbaggar och ängsblommor, som avslutades med fantastisk viltlunch för nästan inga pengar i en gudsförgäten liten by, halvvarma jordgubbar i bilden medan vi slingrade fram mellan sömniga byar med bjärt färgade små hus, pampiga paradgatan i Debrecen med sina jugendpalats och spårvagnar, den bångstyriga och fn. rätt översvämmade floden Tisza där gatuskyltarna stack upp precis ovanför vattenytan, ridturen över Pusztan som jag nämnde tidigare och sist men inte minst - min nästkusins bröllop i Budapest sista natten innan vi flög tillbaka till Shanghai.
Bröllop ja, nyckelordet här... har tidigare aldrig varit på ungerskt bröllop. Min nästkusin och hennes nyblivne make jobbar för EU i Bryssel så nationaliteter och traditioner var minst sagt blandade. Men man kunde ändå skönja en hel del ungerska traditioner.
Bröllopet var ganska stort och hullerombullrigt med cirka 130 gäster i alla möjliga åldrar och klädstilar. Vitt, rött, hellångt, byxor, dräkt, porriga stilettklackar eller svarta sandaler med vita tubsockor och så min man i cremefärgad, kritstrecksrandig Kenzo-kostym. Finast av alla, som vanligt ;)
I kyrkan satt folk satt precis var som helst och alltihop kom igång minst en halvtimme försent. Under tiden hann jag prata med två dittills okända kusiner till mamma och deras barn (som var vuxna). Alla bor i USA men har kvar mycket mer av det ungerska än jag själv. Å andra sidan var jag den enda ur min direkta familj som bemödat sig om att komma.
Själva kyrkbröllopet var nog ganska katolskt. Bruden leddes in av sin far, efter brudgummen som leddes in av sin mor. Prästen stod och domedagsmässade i säkert en halvtimme om himmel och helvete, sen bröt han plötsligt genom att kolla på sin klocka och utbrista: "Otroligt, jag har slagit mitt tidigare rekord som var 22 minuter!" Finns det NÅT mer pratsjukt än präster?
Hotellet där festen höll var pampigt utanpå och gräsligt inuti, en f.d. träningsanläggning för kommunistiska partikamrater med blåskrikiga heltäckningsmattor och lysrör. Men efter utsmyckning med diverse tyll och ballonger var det ändå rätt trevligt. Minglet skulle hållas i den vackra parken men efter Donaus översvämning är det outhärdligt mycket mygg i Ungern så vi flydde snabbt inomhus. Middagen var buffé och allt serverades löpande så folk kom och gick hela tiden från bordet vilket gjorde att det inte blev någon röd tråd. Å andra sidan blev det heller aldrig långrandigt. Tänker på VÅRT bröllop där vi hade sex rätter sittande (förutom dessertbuffén), där minglet började 18.30 följt av middag till 01.00!
Den enda som höll tal var pappan, sen visades en stillbildsfilm om brudparets liv. Under tiden underhöll ett liveband med käcka dängor. Titt som tätt for folk upp för att dansa långdans genom den ballongprydda konferenslokalen, eller kika på den omsorgsfullt utsnidade frukt-skulpturen, eller nåt annat. Middagen avslutades med brudvals till en fruktansvärd (sorry) liveversion av Auld Lang Syne i valstakt, följt av lite mer mogendans. Sen var det bruddans, en kul ungersk tradition som jag befarade skulle vara sexistisk och läskig men bara var trevlig. Brudgummens man stod och slog på en stor bytta med en träslev och alla gäster som kände sig hugade att dansa med bruden stod på ett led. Sen la man några symboliska forints i byttan när det var ens tur och så dansade man en yster sväng med bruden. Det var tjejer och killar och brudgummen blandat, ofta fem-sex kompisar på en gång. Alltihop gjorde att brud och brudgum i högsta grad var delaktiga på festen.
Vid midnatt försvann plötsligt brud och brudgum och var borta säkert en halvtimme, som traditionen bjuder. När de återkom hade de båda bytt om till "syndiga" röda kläder! Själva stod vi och tokdansade till Long Train Running och I Will survive, för bandet hade äntligen bestämt sig för att sluta med sin ungerska mogendans. Vi höll på till tre på natten, när vi stupade i säng.
Igår vid lunch kom vi alltså tillbaka till Shanghai. Det hade varit jättetomt på SAS flygning från Köpenhamn så mannen kunde sträcka ut sina jättestjälkar över hela fyra säten, perfekt eftersom han åkte direkt till jobbet från flygplatsen. Själv sov jag inte en blund som vanligt, eftersom jag är så himlans flygrädd och det var rätt bra skumpigt över mongoliet och nordkina.
Orkade i alla fall dricka två glas champagne igår kväll på vårt stamhak Arch för att fira att det var exakt åtta år sen vi träffades på ett uteställe i Malmö!
Nu govänner ska jag stoppa in tvättomgång nummer fyra och bege mig till Carrefour för att köpa mat. Det är heeelt tomt i kylen. Ikväll träffar jag mannen på gymmet där han ska köra en omgång med personlig tränare, själv tar jag det nog piano för jag har fortfarande fruktansvärd träningsvärk på insidan av låren, som sagt.
Ha en fin dag och andas ren, krispig sverigeluft för mig också! Här är så fuktigt och syrefattigt att det går runt i huvudet.
Kramar, G
Hej igen! Själv tycker jag just nu att mitt liv känns comme si comme ca, jag har ju inget jobb och då är det lätt att få meningslöshetskänslor. Vet att det är dags att ta itu med sånt när man börjar vika tvätten i fraktalformationer men det är så SVÅRT att karriära när man inte fattar ett ord av språket som talas runt omkring en. Ska i alla fall på min första kinesiskalektion ikväll! Längtar!
Köpte pioner igår. Är det någon som förstår hur gott de luktar? Annat på gott-toppen: Akacia! Vi red genom flera mil av akaciaskog i Ungern, kändes som att ha förirrat sig in på NK:s parfymavdelning om man blundade. Minus kärringdofterna. Vilken är er godaste lukt? Min är nybakad kalacs, det där ungerska påskbrödet som jag gjorde här i Kina - minns ni? Påminner om en brioche fast liiite mindre smör och socker, plus att den görs som en stor fläta. Så:
1. Kalacs
2. Häst
3. Mörk choklad
4. Rosorna i min brudbukett
5. Solvarm tallskog
6. Badstranden i Skälderviken på åttiotalet som var en mix av sand, tång, barrskog, cocosolja, svett och smältande päronsplit.
Er tur!
Nu ska jag stryka två par byxor för stryktanterna fattar inte att man vill ha PRESSVECK. Sen ska jag snöra på mig i-poden och forcera mitt nya hemland, rätt motvilligt måste jag erkänna. Efter en månad i Sverige känns tjugomiljoners-Shanghai som en käftsmäll.
Kram, G
Och pssst... en liten blåmes viskade att Lapinettes bröllop var fantastiskt... resten får hon berätta.
Och alltså tack för att ni önskade mig välkommen tillbaka, jag har saknat er också.
Brud Juni, är det roligt att springa? Jag kan inte, mina ben vet inte hur man gör. har alltid önskat att kunna springa, verkar vara skitjobbigt i början men sen - naturligt knark. Plus att det är gratis plus att man får vara ute i naturen - i Sverige, med ren luft. Ja jag tjatar men det är äckligt att andas avgasluft så fort man kommer ut.
Brud juni, roadmovie, varifrån och vart? Och vad ska ni hitta på? Låter ju hur coolt som helst!
Laban - GRATTIS! Du är alltså en gift kvinna nu, till hälften i alla fall. Var någonstans gifte ni er? Hur var det?
Och vilken är izunias sida? Vill också kolla på caketoppern.
Roslagsbrud: Låter urgott! Väldigt ambitiöst och lyxigt för ett lunchbröllop. Själv skulle jag ändra en smula i balansen: aningen mer kött + grönsaker, aningen mindre fisk + skaldjur samt såser.
Såhär kanske:
Välj bort makrillen eller siken, samt ett av skaldjuren (Black tiger är gott men inte så skärgård).
Satsa istället på en rejäl köttbit, såsom lamm alt. vilt.
Byt en av de majonnäsbaserade såserna / rörorna mot lättare variant, varför inte gräddfil + gräslök?
Lägg ev. till matjessill.
Någon mer grönsak skulle jag också välja, typ sparris, tomatsallad eller... ja, nåt i alla fall.
Brödet är jätteviktigt, jag skulle nog köra på typ gränna- eller Huså knäcke samt mörkt + ljust bröd.
Annars låter det helt super!
Kram, G
Känns också lite överambitiöst att ha två typer av kräftor. Men alltså nu är jag verkligen inne och petar ;)
Åh kaffe! Vill vill vill men får inte, för klockan är 2 på natten men min kropp (speciellt den del som aktiverar kaffesuget) tror att det är sen eftermiddag :(
Motvillig gonattkram, G
Och alla era favoritdofter är mina favoritdofter utom A, och det gäller även när han är svettig ;)
Vill inte sova, vill hellre springa. Kan inget av dem.
Gonatt.