Glamour, mon amour!
Skål och välkomna.
Skål och välkomna.
Kaisa...hahha!!! Det far jag ocksa halla med om! :)
Gemma, kovändning skulle man kunna kalla det. Det känns som om det fanns tusen anledningar till mitt beslut att läsa till ssk. Hade som journalist halkat in på mitt stora intresseområde hälsa och träffade flera sjuksköterskor som jobbade som journalister och tyckte att det var en ball kombination. När jag sen gjorde reportage från en ambulans föll allt på plats. Skulle bli syrra jag med. När jag kläckte idén hemma pushade A mig att söka direkt, att passa på när man fortfarande är ung och inte har en massa ungar. Kom ju sen att tänka på att sjuksköterska är ett schysst yrke när vi ändå är ett internationellt par. Vi kan ju flytta varsomhelst och jag får jobb.
Jag har inte på något sätt övergivit mitt stora intresse journalistiken, men kommer ju att ha två yrkestillhörigheter. Har dessutom upptäckt att två så vitt skilda yrken kan komplettera varandra otroligt väl. Som skribent är det ju naturligtvis kanon att ha annan kompetens och som syrra har man nytta av att veta hur man får folk att snacka, kunna tolka svåra saker och förklara med enkla medel, osv. På något sätt tänker jag att i framtiden jobba med både och.
I sommar kommer jag dock att enbart jobba på sjukhus. Har sånt sug efter de där blå pyjamassköna kläderna och få sticka och greja...
Hello girls!
Har nu landat i ett soligt, varmt, blommigt och aaaaaldeles underbart Cannes. Det är så vackert här just nu. Vandrade förbi så mycket blommor, gräsmattan är grön och solen skiner från klarblå himmel. Gissa om jag ser fram emot Påsken!
Min man anländer i kväll/natt från Israel och det ska bli härligt att få vara tillsammans igen. Jag känner mig just nu som en liten solstråle. Slängde av mig vinterkläderna och satte på mig en sommarklänning. Ut på altanen och ansiktet mot solen. Njöööööt!
Funderade över varför jag inte har flyttat hit än?! Det är är ju bara för underbart och vackert, vad gör jag i Stockholm? Hmmm...så tänker jag varje gång jag är här och när jag är hemma så älskar jag det livet...men inte klimatet.
Roslagsbrud - jag tror jag har pricksjukan men ska fråga experten (sambon) ikväll. Dock är jag rätt mörk i hyn så det syns inte lika tydligt på mig som honom.
Prickarna går på något sätt ann. Tyvärr har jag istället haft problem med min mage sen jag var sjuk för ca 3 veckor sedan. Igår fick jag en återattack och det var inte alls skoj! Min kollega tror att det är nerverna som spökar (bröllopet) medan jag tror att jag har en bacilusk som inte riktigt vill släppa taget.
Vad härligt det låter med påsk i Roslagen med en massa vänner. Fast just nu tycker ju självfallet jag att jag är på den bästa platsen på jorden. Hos min kära i Cannes!
Lapinette - det låter ju alldeles underbart! Även jag längtar ner nu, just detta att få sätta på sig en klänning och slippa strumpor i skorna... Fast till skillnad från dig är jag vit som en albyl och lär väl blända alla. Funderar på solarium men det är ju så tråkigt och kanske inte heller riskfritt.
Synd att magen ska ställa till det för dig. Du skulle ha tagit med dig blåbärssoppa från Sverige.
När jag blir pensionär (om många, många år) så ska jag definitivt pendla mellan Frankrike och Sverige. ALDRIG att jag tillbringar vintrarna här. Å andra sidan så kanske att växthuseffekten gör att vi alla får det varmare snart, såvida inte den får Golfströmmen att flytta på sig så att vi får en ny istid istället!
Åhå jaja, värst vad positiv jag låter idag!
Härligt för er att ses igen - vilket pusskallas det ska bli!
Har en kollega förresten som har en fransman till kompis som vill upp till skärgården i sommaren, och letar efter ett ställe att hyra. Tänkte agera mäklare och tota ihop dem med våra grannar på Vätö som kanske ska hyra ut. Plötsligt så finns de överallt, dessa fransmän!
Hej era små sagogryn,
Nu är jag åter i Skåne. Trodde aldrig det men... det känns som ett nerköp. I Shanghai är sommaren på väg, här är det nån sorts blaskig senvinter och HÖSTLÖV på träden. Vaknade klockan sju i morse och var törstig, visualiserade genast hur jag gick till dricksvattenautomaten i vardagsrummet och med en elegant knapptryckning fick vad jag ville (vatten), istället fick jag trava hela långa vägen till köket och skruva på kranen. Sen låg jag i sängen en lång stund och saknade mina morgonljud i Shanghai... bilarnas tut, ilskna cyklister som plingar för att fotgängarna inte flyttar sig tillräckligt fort från trottoaren, tai chi-musiken som sipprar från parken där pensionärerna mjukar upp sina leder. istället fick jag hålla tillgodo med sjuttisju sorters fåglar.
Ja, jag saknar min ljudmatta. Betyder kanske att jag är kines nu?
Roslagsbrud, det är så bra att ha en nisch när man skriver. Intressant också att du och jag håller på med samma yrke, men med så olika utgångslägen. Visar onekligen på jobbets spännvidd.
När jag började skriva kändes det självklart att jag skulle bli rockjournalist. På den tiden var vi dessutom väldigt få tjejer som skrev om musik på ett någorlunda initierat sätt, därför gick det skitlätt att komma in på alla de ledande medierna. När jag, efter en periods bortavaro, ville komma igen som allmänreporter, var det betydligt tyngre konkurrens. Inte omöjligt men helt klart jobbigare. Min nya nisch får såklart bli att jag är - kines. Blir spännande att se hur jag lyckas!
Lapinette, tror du behöver sova och ta det lite lugnt. En viss stress hör till planeringen men du verkar köra väldigt hårt på alla fronter, med träning, resor osv. Sånt sliter. Ligg på soffan, drick te och var oförskämt slapp om du har möjlighet. Du måste ju hålla hela loppet så att säga! Jag är nog tillbaka till Stockholm på tisdag nästa vecka. När kommer du?
Kramar, G
Mitt inlägg om journalistik var förstås till Brud Juni i första hand, och inte roslagsbrud (även om du såklart är medbjuden i läsningen). Kram, G
Gemma - så du kanske blir kines på heltid? Kul att höra så mycket positivt om Kina, nja kanske närmare Shanghai, då jag tidigare mestadels har fått höra negativa saker. Har själv aldrig haft någon längtan att åka dit utan nöjt mig med det jättekapitalistiska Japan istället. Men vi får se....en vacker dag så kanske jag sitter i Kina och njuter av det?!
Men just nu sitter jag i Cannes och njuter. Kan bara inte förmå mig att arbeta idag. Vill bara vara! Har nog redan tagit ut påskledigt och det där "inte göra något" som du Gemma rekommenderade mig. Gemma, har gått ned 2 kg så jag hoppas detta ger med sig annars blir det svårt att få klänningen att sitta uppe. Ska diskutera igenom de sista bitarna av bröllopet i helgen med O men resten av tiden lovar jag att inte göra mycket. Är bra på att slappa när jag är här. Ska sitta på altanen och äta långa och onyttiga frukostar med färskt bröd från Boulangeriet, vandra i bergen och äta medhavd pic nic och så ett besök på någon favoritrestaurang...i mina nyinköpta kläder och halsband (snö) från Stockholm!
Jag kommer till Stockholm på onsdag eftermiddag. O följer efter och landar fredag eftermiddag. Kanske få till en kväll veckan efter?
Oj, fick visst med en oavsiktlig smiley. Så det kan gå!
Hej igen! Jag är så stolt över dig, som slappar så fint.
Att ses om cirka två veckor går jättebra. Idealt vore om vi kunde träna tillsammans innan och sen käka en bit. Jag berättar gärna mer om Kina så får du berätta så mycket du orkar och vill om bröllopet. Jag lovar att undvika saker som gör dig ännu mer belastad ;)
Den här helgen ska jag och mamma för övrigt kasta oss över klänningen och fixa den så att den funkar som cocktaildress. Hon är sugen nu, har hunnit hämta sig från chocken och så vidare. Hur fortskrider din klänning?
Lunch idag: Ekologisk kyckling från bosarp, Skåne. The best. Men ett hett mattips till alla er stockholmsflickor är majskycklingfilén hos viltaffären i Hötorgshallen. Ironiskt nog kommer den från Bjäre, ett stenkast från där jag nu befinner sig. MEN här i trakten kostar den nästan dubbelt så mycket som i "stan", d v s Stockholm!
Kram, G
Brud Juni: Och jag som kände att vi förstod varann så bra, dig, tills du skrev det där om att du vill sticka nålar i folk, iförd blå pyamas ;) Tur att inte alla är som jag... då skulle det vara svårt att få hjälp om man blev sjuk.
Kram, G