Glamour, mon amour!
Skål och välkomna.
Skål och välkomna.
Gemma:Tycker det är så härligt med människor som inte följer strömmen!Låter som du haft en härlig påsk.Har inte så stor koll på Skåne då jag bara har varit där vid 4 tillfällen..av de lilla jag har sett av Skåne måste jag ändå säga att Mölle är klart vackrast.
Kram/Zea
Och här är vi tillbaka efter foie gras med mango (absolut något jag inte kan leva utan), sedan loup (fisk) och till efterrätt något i choklad väg. Min blivande valde jätteräka till förrätt, en stor stycke biff till huvudrätt och något med mandarin till efterrätt. Till detta ett glas champagne som apertif och sedan en flaska rött och en halv flaska vitt ( till min fisk). Allt vin från Provence.
Vi har diskuterat känslor och bröllop. O är rädd hur han kommer att betée sig på denna stora dag. Han är inte lika "självsäker" som mig och har alltid varit lite blyg. Ett högst intressant samtalsämne.
Men otroligt för att våran favoritrestaurang så hamna vi bredvid fyra svenskar. Har aldrig hört det språket där förut. Och vid ett stort runt bord i närheten av oss ca 8 danskar. Increable! Jag kunde inte låta bli att lyssna lite. Svenskarna var från Göteborg och trodde/tyckte de var förmer än andra. Men ok är man på Rivieran och går på denna sorts av restaurang så har man pengar. Men en lördag ute i slips och kostym?! Hmmm... de kanske var ute och representerade på helgen? Kan inte låta bli ibland att tycka att svenskar är lite stiffa... i alla fall de som är här nere.
Annars är vi är ganska så nöjda och yra just nu. Allt detta på en av mina favorit restauranger i Mougin. Du måste prova den när du är här Gemma.
Lapinette, gåslever med mango låter urgott. Ungern är för övrigt gåsleverns hemvist, mycket av den franska gåslevern importeras därifrån. Min man trodde att han dött och kommit till himlen när vi besökte saluhallen i Budapest och han kunde köpa gigantiska gåslevrar, färska naturligtvis, och jättebilligt! Själv växte jag upp på gåslever som min mormor konfiterade, åt den till frukost på på mammas hembakade, rostade rågbröd, med grovt salt och svartpeppar. Mina kompisar tyckte att det verkade hur äckligt som helst.
Detta var alltså innan jag såg dokumentärfilmen om uppfödningsmetoderna...
Idag har jag utvecklat en viss förträngningsmekanism så en och annan gåslever lär nog ändå slinka ner under ungernresan.
Åt f ö en timjanspäckad lammstek från Österlen, med citronsky, till lunch. Med jordärtskockspaj... råmaterialet var från mammas och pappas grönsaksland.
Nä allvarligt, LÄNGTAR till Stockholm och min rätt påvra tillvaro med fläskkotletter och sås i tetrapack. Det kan bli lite väl mycket mat... speciellt här hos mina föräldrar. De håller ju på nästan all sin vakna tid i köket. Tur att här finns så mycket natur, plus ett SATS-gym inte alltför långt borta. Gick på coor idag, saknar det i Kina. De har så konstiga pass där. Har du förresten testat Satscoorpuls? Funderar på att göra det på tisdag. Mest eftersom man inte direkt kan välja och vraka här i nordvästskåne...
Kaisa, har du koll på gymkulturen i USA?
Lapinette, håller med om att det är urkul att läsa om allas internationella eskapader. Och för mig som alltsom oftast håller till borta i Östra Asien är det hur underbart som helst att få rapporter från Stockholm, tack vare dig, Brud Juni, Roslagsbrud och Augustibrud.
Zea: Hur många tärnor ska du ha? Blir det ett stort bröllop, och när?
Pussa på era män, ni som kan.
Kram, G
Lapinette: Gåsleverbonus: Mamma och pappa berättade att de brukade äta panerad gåslever, stekt i ett bad av gåsfett, i Ungern. Ööööööh vad äckligt.
I somras var vi på bröllop i trakterna söder om Bordeaux. Åt gåslever och anka varje dag! Här kan vi gärna äta en bit på en färsk baguette och så dricka champagne till. Men att ha mango till, eller apelsinkompott eller päron är populärt.
Förstår verkligen känslan av fööör mycket mat. Det hade vi fått erfara om vi hade varit hos O's mamma den här helgen. Då hade vi ätit långa luncher med 4-5 rätter varje dag och så massor med champagne och Schwarzwald.
Älskar verkligen mat! Tur att jag kan klara mig utan godis annars undrar jag hur jag skulle se ut. En annan sak som det är tur att jag är beroende av - träning. Nej, har inte varit på Corepuls. När jag väl är hemma så vill jag gå på mina favoritpass och på så vis har jag inte hunnit träna alla nymodigheter. Fast sist hann jag med pilates och förra gången yoga...inte så nytt men jag har bara inte kommit iväg tidigare.
Ingen träning här idag men väl en promenad ned till en flod. Det tar ca 20 minuter att gå ned och 35 minuter att gå upp. På sommaren är det smärtsamt att gå upp till bilen igen men nu var det helt ok. Sen stannade vi till i en liten bergsby, Gilette, och gick upp i en slotssruin. Åter igen var det att gå upp, upp, uppför. Köpte sen varsin pissaladiere(Nice motsvarighet på pizza med lök och oliver)och satte oss på en bänk och åt och njöt av utsikten. Underbart!
Det är vad jag älskar med området här nere - att det är så nära ut till naturen och att man kan vara ute och njuta av det hela året om.
Hej igen!
Tillbaka från en alldeles ljuvlig påskhelg i Östergötland tillsammans med A.
Vi hyrde bil (kändes hur vuxet som helst), bråkade med biluthyraren eftersom dom försökte blåsa mig på priset (typiskt mig, men min fransos var mycket nöjd med att hans icke-konflikträdda fästmö fick ner priset med hälften), hittade ett supermysigt litet vandrarhem där vi träffade en massa roliga fransmän.
Vi tillbringade helgen mestadels i skogen. Det är verkligen underbart att promenera i vårvärmen som äntligen infann sig! Drack gott vin och lagade god mat och SOOOV! Vilken massiv sömnbrist jag har haft. Känner mig som en ny människa igen.
Väl hemma sitter jag klistrad framför datorn och har läst alla 12 000 mail som har postats under påsken. Vad gör folk på jobbet på långfredagen egentligen??
Fick även ännu ett "vi-har-fått-barn-och-är-världens-lyckligaste"-mejl. Vet inte varför men just i år ska (eller har redan fått) 7 av våra kompispar ha barn. Förra året var det ingen. Det är ju såklart grymt kul när ens vänner får ungar, men jag kan inte rå för att känna GRRRR, måste allt förändras och GRRR jag vill ju egentligen också ha barn... En liten (och lite elak) tröst är fotona på dessa nyblivna mammor och pappor som ser allt annat än glamourösa ut.
Skönt att höra att jag inte är den enda shopping-analfabeten. Min värsta plåga är att köpa skor. Går jag med min mamma (fördel = hon betalar) kommer jag hem med ett par fotriktiga ecco-pjuck som min bästis sen hånar. Går jag med min bästis har jag västa skavsåren i ett halvår och måste köpa nya kläder för att matcha skorna. Om jag handlar helt själv kommer jag hem med en kasse svarta topar och inga skor.
A bientot!
Gemma:Vi gifter oss den 12 aug med 150 gäster och jag kommer att ha 3 tärnor,så ganska stort blir det.Lapinette:Åhh..vad jag längtar till cannes när jag läser dina inlägg ska dit i maj!Brukar åka ner till Rivieran minst 1 gång per år.Vill åka nuuu.
Kraam/Zea
zea ditt bröllop later nästan som mitt! Vi gifter oss samma dag dessutom.
Oh allt detta snack om mat..Ska träffa källarmästaren och bestämma maten pa onsdag. Jag är inte sa bra pa mat..gillar inte nat som har med matlagning att göra sa jag är inte väldigt insatt...
Det enda jag vet är att vi ska ha medelhavsmat och det känns fräscht och gott för mig!!
Det har precis börjat sjunka in för för mig att vi aker till egypten 1 vecka pa mandag och ska suga at oss lite sol! Det kommer att bli hur skönt som helst.
Jag har varit alldeles för upptagen och glömt bort att vi ska resa! :)
Här är lite bilder pa hotellet. Klicka pa bilder..
www.ving.se/hotel/hotel.aspx?&countryid=998&categoryid=2&resortid=1000&hotelid=2390&itemId=2390
Har ni andra bokat bröllopsresa än? I sa fall var? Vi behöver lite inspiration. Väljer lite nu mellan karibisk kryssning eller resa till Tanzania da vi har vänner där..
Brud_juni2007 - låter jätteskönt! Ibland behöver man ladda batterierna.
zea - har du också anknytning hit ned? roslagsbrud som brukar hänga här på tråden ska också ned till Cannes i maj. Då hon är här har vi rymt fältet och gifter oss i Stockholm.
Izunia - ser jättehärligt ut! Själva har vi sparat på resor inför bröllopet. Måndagen efter bröllopet åker vi på en mindre resa, en vecka till Amalfikusten. Det är mest tänkt som att "landa" efter den stora dagen. Förstå att vi är gifta, vila upp oss och njuta av kultur, god mat, gott vin och sånt som vi uppskattar i livet. Sen hoppas vi på att åka på en längre resa i höst - Japan.
Om jag skulle välja mellan kryssning och Tanzania tror jag då skulle välja Tanzania. Går det att kombinera lite safari med sol och bad? Karibien är fint men blev själv inte så där överväldig av Guadeloupe när vi var där (exakt ett år sedan). Jättevackert men tja jag vet inte det gav i alla fall inte oss den där jättekicken typ att hit måste vi åka tillbaka!
Brud Juni: Känner igen mig jättemycket, i år får "alla" barn och jag har bara ingen lust! Tillråga på allt fyller jag ju hela 33 i år och de flesta av väninnorna råkar vara födda exakt samma år, så i deras fall handlar det ofta om andra eller tredje barnet. Tack och lov föregår de oftast med gott exempel och reser, jobbar, festar och är roliga ändå. Ikväll var jag exempelvis i Malmö hos en väninna som precis fått barn nummer 3. Hon är hur nöjd som helst med sitt liv, jobbar som fotograf (min gamla parhäst sen journalisttiden), Jobbade till och med dagen före förlossningen och var i full gång en vecka efter den... hon kan bara inte slita sig från kameran. Ett utmärkt exempel på att livet inte behöver ta slut bara för att man får barn. Men ändå - hur fasen GÖR man? Jag älskar att jobba, älskar att resa, älskar att kunna gå ut varje kväll på olika restauranger och dricka massa härlig champagne, promenera i timmar med min man, träffa vänner utan att bli störd och följa alla våra gemensamma impulser. Tror att de flesta av våra vänner väntat till efter trettio med att skaffa barn JUST för att livet redan kännts så komplett att varje stor förändring skulle kännas som ett nerbyte.
Men ändå. Att inte INTE ha barn, det kan jag absolut inte tänka mig.
Ja, det var nog enklare förr.
Izunia, liksom Lapinette var jag heller inte så impad av västindien. Vi var på Martinique hos vänner i 3 veckor, stränderna var fina men magiskt var det absolut inte. Kanske mycket beroende på att jag inte gillade maten...
Lapinette, vi har goda vänner som äger ett litet hus högst upp i en medeltidsby ovanför Nice. Låter ungefär som det du beskriver. Helt utan bilar och turister, väldigt pittoreskt. Bagaren är en gammal tant med mustasch, hon är skitsur mot alla utbölingar (inklusive mig och min man). Det har tagit familjen 20 år att bli accepterad och bjuden på byafesterna.
Vi ska som sagt på försenad honeymoon till Ungern om tre veckor. Vi ska bland annat gå på bröllop, rida, vandra, köra bil, bada i grottor och och besöka alla de städer jag hört så mycket om men aldrig sett i verkligheten.
I övrigt har vi inte planerat in några resor i år. Eventuellt lär vi hälsa på våra kompisar i Vietnam och mannen vill visa mig Berjing och muren (som han redan hunnit klättra på). Vi har fria resor genom mannens jobb men dem kommer jag nog främst utnyttja för att dra till Sverige så ofta jag kan. För mannen är det svårare eftersom han i princip inte har nån semester. Tack och lov åker han ofta till Europa i tjänsten och då sneakar han åt sig en extra helg här och där.
Men nu är jag som sagt i Skåne. Tryggt men onekligen ganska långsamt. Saknar Shanghai jättemycket! Har ringt mannen 3 gånger idag och han mig två gånger... så snabbt går det att åter bli beroende. Spelar alls ingen roll att vi varit ihop i åtta år.
Kram och gonatt, G.