Glamour, mon amour!
Skål och välkomna.
Skål och välkomna.
Just det ja, sängen.
Vi kommer hem den 7:e juni! Hem for mig och bort for mannen...
Mina favoriter pa natet ar nog ganska standard som Banana Republic och J.Crew. Betalar man alltsa tull for att skicka till Sverige? Plus porto antar jag.
Jag haller med om att det finns mycket bra amerikanska lounge/mysklader. Mycket velour o, pa allt fran Target (motsvarande Ahlens kanske) till lyxvarianten. Det passar den amerikanska standard kroppformen. :) Fast det ar ratt vanligt att man ser folk i mysklader aven ute. Inte om man ar i en storstad kanske, men ofta runt universitets campus mm. Allt annat an catwalk! Ibland kommer mina studenter till lektionerna ikladda flanellpyjamas byxor och t-shirt! Sa skulle folk ALDRIG vara kladda pa ett svenskt universitet! Eller har jag blivit gammal?
Trodde att din klanning var fransk?! Var det inte nagot med fransk spets? Vilket marke var det? Den var iallafall jattesnygg! (Var, eftersom den ny ar panyttfodd i Lapinettes klanning...)
Hej Kaisa! Min klänning är väl närmast multikulturell, franska spetsar, gjord i USA av en designer som är halvfransk, halv-latinamerikansk (tror jag). Men generellt gillade jag de amerikanska klänningarna bäst.
Jag och min man har den hemlig dröm... att bo i USA! Det var så lustigt, vi erkände det för varann för ett par veckor sen. var i amerika bor du?
Amerikanska kroppsformer: Själv har jag stl 36 och är 171cm, känner mig som en mammut i Kina! Men på ett positivt sätt, I've liksom got tits n' ass som jag wigglar väldigt friskt. Inte alls min stil i normala fall.
Kinesiska tjejer har ofta kroppar som små spröt. Helt osannolikt platta och tunna är dom.
Choklram: G
Kaisa, när gifter du dig förresten och - viktigt - i vad?
Kram, G
Gemma - vad härligt det låter med Ungern. Måste erkänna att jag inte riktigt vet hur maten smakar där. Själv älskar jag japansk, franskt och italienska köket. Japanska maten är suverän bara man räknar bort deras frukostar och sötsaker...uuuhhh så äckligt! Som sagt hoppas själv på att hälsa på mina rötter på vår "stora" smekmånad i höst.
Så ni kommer kanske att styra kosan mot USA? Har faktiskt aldrig varit där. Har kommit upp vid våra flyttplaner ett par gånger men min blivande är inte alls sugen.
Kaisa - jag har bara en del av Gemmas klänning. Resten finns kvar och ska bli en schysst coctailklänning. Gemma hur går det på den fronten?
Hi, hi, Kaisa när gifter du dig och VAR?
Ska nu ned på marknaden i Cannes och inhandla lite färska råvaror. Sen är det dags att leta dragéer för det verkar min blivande inte kunna vara utan till bröllopet. Hmmm...mig kvittar det!
Lapinette, jag har varit i USA två gånger och jobbat (typ grjort ett "hemma hos"-reportage hos Lenny Kravitz i hans vansinniga vindsvåning i Soho...), men jag tycker inte riktigt att New York gills riktigt och det är bara det USA jag upplevt. Både jag och min man gillar amerikansk alternativkultur, Indiemusik, indiefilmer, indiemänniskor, tycker de är coola med sin laissez-faire attityd (fast i Amerika heter det nog snarare whatever-attityd). Sen fascineras vi av att allt är så extremt. Du vet, dom har det fulaste och det finaste, de tjockaste och de mest nerbantade, och så vidare.
Män som vill ha olika saker på bröllopet: Min var också väldigt bestämd på vissa punkter, exempelvis ville han ABSOLUT ha en trou normand mellan för- och huvudrätten. vår fantastiska catering gjorde en syrlig sorbet på egenhändigt plockade ekologiska äpplen och rätten blev en delikatess. Stor succé!
Nu har jag varit i stan och inhandlat 2 årgångs-valrhona, 2 dito Michel Cluizel, en Amedi Chuao som ska vara världens bästa choklad (testade den en gång och tyckte sådär, ska ge den en andra chans) plus min favvo Valrhona guanaja. Ska köra alternativ påsk med mamma och pappa och testa chockelad. Fast så himla alternativt blir det förstås inte... om en kvart ska vi måla ägg, käka påskskinka och det traditionella ungerska påskbrödet (samma som jag bakade i kina till min man. Han har FÖ varit på personlig träning idag på vårt lilla fitness first-gym, och nu är han i full färd med att leta efter en giganisk chokladkanin som jag gömt i ett kuddfodral i garderoben. Det lär ta honon cirka tio sekunder att hitta den, och bara mariginellt längre tid att käka upp den ;)
Drageerna skippade vi, det är vackert men gifte sig inte visuellt med våra höstlöv och små skogsarrangemang. På ditt försommarbröllop blir det alldeles underbart! Är supernyfiken på att se din klänning. Själv har jag ägnat mig åt att komma ikapp med sömn osv, det är ju 6 h tidsskillnad och det är rätt tufft. Solljus finns här tack och lov i överflöd idag, med promenaderna längs havet blir man rätt effektivt återanpassad. Sen har jag ju bokat hela vår ungernresa, har bara nåt enstaka pensionat kvar. Det kommer att bli SÅ ljuvligt! Får dessutom tillfälle att damma av min ungerska, välbehövligt... annars pratar de ju tyska där och det är både jag och mannen tack och lov fena på.
Sammanfattningsvis: Klänningen har ännu inte fixats. Kommer att gå igenom allt med min väldigt sykunniga mamma och så får hon fixa den tills jag kommer tillbaka, om cirka tre veckor.
Vilka frukter och grönsaker är det som gäller just nu, i Cannes?
I Kina är det jordgubbssäsong. Här är det tulpansäsong! Fick äntligen tillfälle att köpa tulpaner, femtio stycken knallgula som står i ett höganäskrus, på bordet som är dukat och väntande...
Kramar, G
Hittade inga dragéer idag. Det är bara en massa påskchoklad i alla affärer. Vi är inga chokladfrälsta någon av oss så det blev väldigt lite påskgodis här....rättare sagt ingenting. Istället har vi mumsat på tsatziki, tapenad och aubergine röra medan vi installerade min ny inköpga mp3-spelare. Nu ska jag slippa lyssna på barnskrik när jag flyger!
Vi skulle ha köpt fisk på marknaden men kom därifrån med superhärliga clementiner som smakar så mycket (till skillnad mot dem man köper på stormarknaden) och några bananer (jag är beroende). Som sagt, ingen fisk så nu måste vi gå ut och äta 2 ggr. Vad trist!
Här är osten ett måste på middagen. Inte en fransk middag utan ost. Vi har det ofta och absolut jämt när vi har gäster. Det som är lite exotisk och trevligt att på bröllopet blir det ost från ett mejeri i Södermanland. Jättegod ost, vi har självfallet provat. Två ostomaner som vi är.
Vi köpte förutom min mp3 en bok om Japan på Fnac. Ska du pressa min far lite angående den resan. Åker vi dit så är det ju en förutsättning att han engagerar sig lite och följer med oss upp till släkten. De bor i bergen nordväst om Tokyo, inte så långt från Nagano. Skulle vara så häftigt att åka dit med min sushi-älskade man (ja i höst är han ju det)!
Vi gifter oss i Visby i Augusti. En ganska enkel och opretentios ceremoni utomhus och middag pa ett hotell efterat. Runt 60 gaster skulle jag tippa pa, men langt ifran alla har svarat annu!
Gifter mig i...nu kommer en lang historia! Jag ar inte sa fortjust i de klanningar jag sett har i USA, vissa ar jattevackra, men jag kande att det inte passade mig. Sa jag tankte att det var nog bast att lata sy upp en klanning. Jag ville ha nagot med enkla snitt, men inte nodvandigtvis banalt for det. Pappa var i Thailand i hostas och jag fragade om han inte kunde kopa med sig fint thaisiden. Jovisst sa min kara far, men varfor inte sy upp den ocksa, har ar det ju mycket billigare. Varpa jag tog matt och faxade over och ritade ungefar hur jag ville ha den. Resultatet blev dock inte riktigt vad jag tankt mig... Sa forhoppningsvis kan jag fa den omsydd i sommar.
Det ar latt att generalisera nar det galler USA och amerikaner. Att alla ar feta och ater hamburgare till frukost. Att de gillar Bush, ar superreligiosa och att de inte har nagon stil alls. Och som tror att USA ar universums mitt och att Europa mest ar en charmig "themepark"... Men det finns (nastan) lika manga benrangel, icke-konservativa , finsmakare och som har mycket koll pa varldens alla horn. Det beror nog pa litet vart man bor. Jag kanner val folk ur bada kategorierna. Vi bor i en liten, ganska intellektuell universitetsstad mellan Chicago och Indianapolis. Mitt i majsfalten. Langt fran New York och L.A. Langt fran Lenny Kravitz vaning i SoHo!
Det ar intressant att bo utomlands, oavsett vart man bor tycker jag. Man lar kanna sig sjalv for man blir alltid ifragasatt. Att alltid vara litet av en outsider ar bade jobbigt och kul. Jag skulle sakert beskivas av mina amerikanska vanner som "petite", berest, natur och miljo alskande, icke-hamburgeratandes, vindrickandes blondin. Men av mina svenska vanner som en normalstor medelmatta med mellanblont har...
Oj vad langt det har blev!
Glad Pask pa er alla!
Så skoj att läsa denna tråd och om allas liv. Så internationellt, spännande och annorlunda.
Piggvar med skirat smör, påskskinka, chockelad, pannacotta.. det snurrar. Vill att påsken slutar nu, och min jetlag likaså. Kommer aldrig mer äta nåt i hela mitt liv... kanske möjligtvis lite sallad. I övermorgon.
Kram, G