Inlägg från: Roslagsbrud |Visa alla inlägg
  • Roslagsbrud

Glamour, mon amour!

Jag är sjuk och jag tycker synd om mig själv! Men en vårförkylning tyder väl ändå att det nu ÄR vår?

Lapinette: Nem är bland det absolut bästa jag vet! På en tvärgata från Croisetten, bakom Carlton, finns Cannes godaste vietnamesiska restaurang, Le Jade. Den ser inte ut för mycket i världen och ägaren kan vara bryskt otrevlig men maten... Vi brukar be honom plocka ihop lite som han vill åt oss, men nem måste alltid ingå!

Apropå barn; vi känner ett par som fick barn nyligen i 40-års åldern och nog märker vi en tydlig skillnad på deras liv förr och nu. Men så är det nog för alla, att de 3 första åren är rätt så intensiva eftersom man måste vårda och passa hela tiden. De flesta orkar nog inte göra annat, såvida de inte har turen att ha hjälpsamma släktingar på nära håll. Efter det blir det enklare - så tyckte i alla fall jag.

Lapinette: såg du Inside Man med fransk dubbning? Hemska tanke...

• Roslagsbrud

Apropå skriva illa - vad 17 betyder "Den ser inte ut för mycket i världen" som jag skrev tidigare? Fast jag tror att ni förstod vad jag menade ändå...

Håller med Gemma, bra mycket roligare om vi kan låta tankarna flöda fritt.

I morgon tänker jag masa mig till jobbet, inte för jobbets skull utan för att jag dels ska titta på ringarna som ska vara klara då, dels för att det vankas tjejmiddag på kvällen. Blir alldeles för rastlös när jag sitter hemma och är sjuk. Kan inte låta bli att prata i telefon heller så jag tappar rösten i vilket fall som helst.

Fick menyförslag från Lidö Värdshus och det vattnas i munnen kan jag lova! Problemet är att jag vill ha ALLT som de föreslår, t.ex förrätter som cognacsgravad ren med Karl-Johansvampaioli serverat med jordärtskockschips, eller Skogssvamptoast med västerbotten och löjrom från Finska bottenviken. Huvudrätter som Citron och örtrökt röding med primörer slungade i pesto, citrusyoghurt serverat med färsk potatis, eller Ört och panchostekt lammytterfilé med bönragu i tomattorn och Roslagssås, Dauphinpotatis fylld med getos. Slutligen Citrustarte med hallonmascarpone som efterrätt...

Halva konsten med Haute Cuisine är nog formuleringarna!

• Roslagsbrud

Ahhh, gillar Phoenix och även Air...
    Fast nu senast blev det en soulskiva, "Piece by piece" av Katie Melua, Belle and Sebastians senaste (tycker om ung, skramlig, brittisk pop) och Lisa Ekdahls "Pärlor av glas". Men så kan jag plötsligt få för mig att beställa en Gilbert O'Sullivans greatest hits eller Hootannany Singers, båda från 70-talet!

Har för övrigt bytt bort "Av längtan" till bröllopet mot "Flickan under nymåne" av Bo Bergman. Så underbart vacker att jag inte kan låta bli att dela med mig:

"Jag har nigit för nymånens skära.
    Tre ting har jag önskat mig tyst.
    Det första är du
    och det andra är du
    och det tredje är du min kära.
    Men ingen får veta ett knyst.
    Jag har nigit för nymånens skära
    tre gånger till jorden nu.

Och om månen kan ge vad vi önska,
    så niger jag tre gånger till,
    och krona jag bär,
    när marken sig klär
    och björkarna gunga av grönska
    och lärkorna spela sin drill.
    Det är långsamt att önska och önska.
    O, vore min kära här!

Lyft nu upp honom, stormol, på vingen
    och tag honom, våg, på din rygg.
    Han är ung som jag
    han är varm som jag,
    han är härlig och stark som ingen,
    och säll skall jag sova och trygg
    i hans armar en gång under vingen
    av natten, tills natt blir dag."

Fällde en tår i helgen när vår gitarrist spelade upp den för oss. Jag är en hopplös romantiker!

Och vad brukar ni lyssna på?

• Roslagsbrud

Lapinette: Det låter som om det blir omöjligt att sitta still på ditt bröllop! Härligt musikval. Och visst är det härligt när man plötsligt hör gamla godingar som Depeche Mode. Så, var du en svartklädd syntare med grymt mycket kajal kring ögonen, eller en pastell klädd docka med permanentat hår, plastsmycken och stora axelvaddar?

• Roslagsbrud

Detta låter ju helt underbart! Och nu föredrar du klassiskt och klänningar. Så kan det gå! Även om jag gillade syntmusiken så var jag absolut ingen syntare, utan snarare en mild form av pastelldocka med lejonfrisyr.

På jobbet nu, vilket var ett helt idiotiskt beslut med tanke på hur jag mår. Blir nog en kort dag har jag en känsla av! Men jag måste iväg och titta på ringarna först...

• Roslagsbrud

Mmmm, gillar Keanes också, men de övriga brittiska banden du nämnde Gemma känner jag inte till.

Har nu sett våra ringar för första gången och de är så fina (förstås!) .
    Jag får 2 st, en slät och en med 9 diamanter. Just den släta i gult guld är svinsnygg, med fin rundad form och rätt så tjock och bred. Den andra är i vitt guld, smalare och med 9 diamanter i klofattning. Om ni fattar...

Är ni nyfikna så kan ni se den släta på
    www.atelier-ajour.se/galleri/produkt.php&cid=5

och alliansen på
    www.atelier-ajour.se/galleri/produkt.php&cid=5

Nu ska de bara graveras och sedan måste jag hålla mig i evigheter innan de får träs på. Lapinette, nu vet jag hur det känns!

• Roslagsbrud

Det verkar som om vi alla delar samma ringsmak - enkelt men smakfullt.
    (råkar man kasta om ett par bokstäver på ordet ringsmak så blir det istället en inte alltför trevlig parasit... Herregud, vilken sjuk humor jag har idag då!)

Brud_juni2007: Jag tänker då verkligen inte bli någon gammal tant! Gammal är ok, men tant...

Klart att det är slaskväder i dag - jag tvättade ju bilen igår! Det slår aldrig fel, säkrare än en barometer.

Gemma: såg ett inslag om Shanghai på nyheterna i går kväll, missade delar av det men tror att det handlade om att bostadspriserna skjutit i höjden så förfärligt den senaste tiden... Men det visste ju vi som läser dig redan. Shanghai verkar verkligen vara the place to be in just nu. Hett, hett, hett!

Beträffande ringar - har ni graverat/ska gravera in någonting speciellt i era?

• Roslagsbrud

Lapinette: du kan känna dig lugn - den 19/5 är jag i Cannes så ingen biltvätt den dagen!
    Även jag oroar mig för vädret den 5/8 eftersom själva vigseln är tänkt att hållas utomhus. Friskt vågat hälften vunnet heter det ju...

Diamanter eller gravering? Oj, vilket svårt val!

Tror att jag kör på din linje Lapinette!

• Roslagsbrud

Gemma, du kommer att studsa fram i dina nya skor! Fast det finns ju alltid sock-och-plast om du inte vill vara trendig...

• Roslagsbrud

Zea: tack! Och du har så rätt - vem hade trott att det skulle vara så kul att hamna i ett bröllopsforum!
    Hamnade själv här av en slump när jag googlade efter brudklänningar. Hade ingen aning om att det fanns någonting som BT överhuvudtaget!
    Fast egentligen är väl anledningen till att vi trivs så bra här att vi pratar om mycket annat än just bröllop.

Svar på tråden Glamour, mon amour!