Lapinette! Vad är pricksjukan för nåt? Typ vattenkoppor eller? Själv har jag vaknat två nätter i rad av att det kliar på hela kroppen och i hårbotten - tänk om jag har typ OHYRA! Sååå läskigt! Men antagligen är det bara inbillning eller torrhet, för det som kliar flyttar inte runt.
Idag är himlen som en gul gröt. Sommaren börjar närma sig med andra ord. Ska på ett steppass om cirka en timme, sen ska jag köpa en hysteriskt kitschig golvlampa, plus diskutera med vår mäklare kring förhandlingen. Vi har ju nämligen hittat en lägenhet som vi vill ha! Den har visserligen varken trädgård, terrass eller balkong (som var ett krav från vår sida), men den ligger urbra i en liten gränd i de gamla, franska kvarteren, två minuter från tunnelbanan i absoluta centrum. Inte jättestor, kanske 90 kvadrat i ett gammalt hus med trägolv och fina färger. Ägaren har hela huset och det är bara tre lägenheter, en per våningsplan. Vi har hela det övre våningsplanet (om vi får den). Stort, öppet kök med gasspis, tvättmaskin och matbord. Två badrum som båda har jacuzzi. Och får vi inte den så hittar vi säkert nåt annat. Men den låg bra i pris, vilket är intressant, för i de gamla husen finns nästan undantagslöst enkelglas och då blir uppvärmningskostnaderna horribla. I synnerhet om lägenheten är väldigt stor. Märkligt nog vill ändå de flesta som kommer hit från Europa ha våningar på 2 - 300 kvadrat, mäklaren kunde inte begripa att vi insisterade på 60 - 100 kvadrat MEN med balkong eller trädgård. Och att vi ville ha trägolv istället för marmor. Framför allt tyckte de vi var heeeelt snurriga som ville ha en gammal lägenhet. I synnerhet när de förstod att vi med "gammal" menade minst sextio år gammal och inte FEM år gammal. För när kinesiska mäklare visar en "old" appartment, menar de oftast att den inte hyrs ut för första gången, i ett splitternytt hus. Märkligt va?
Nu ska jag fixa till mig inför gympasset för det ligger inne i ett shoppingcenter som heter Plaza 66, med levande klassisk musik samt idel butiker som Hermes, Louis Vuitton, Fendi, Trussardi, Prada... Med andra ord kan det vara läge att dra en kam genom håret. Skulle jag vara kines och gå klädd som jag gör, i slöffsiga träningskläder, skulle vakterna ALDRIG släppa in mig. Men nu är jag västerlänning och då är det en annan sak. Det är lustigt att se vissa amerikaner, damer på 150 kg i kläder från KMart, och vakter och annan personal bugar och har sig.
Ikväll ska vi äta middag med mannens VD på Barbarossa, det där marockanska templet. Jag har bokat bord på terrassen så jag hoppas att det inte regnar. Min franska lär sättas på prov.
Kram, G.