• Gemma

Glamour, mon amour!

Lapinette, jag har varit i USA två gånger och jobbat (typ grjort ett "hemma hos"-reportage hos Lenny Kravitz i hans vansinniga vindsvåning i Soho...), men jag tycker inte riktigt att New York gills riktigt och det är bara det USA jag upplevt. Både jag och min man gillar amerikansk alternativkultur, Indiemusik, indiefilmer, indiemänniskor, tycker de är coola med sin laissez-faire attityd (fast i Amerika heter det nog snarare whatever-attityd). Sen fascineras vi av att allt är så extremt. Du vet, dom har det fulaste och det finaste, de tjockaste och de mest nerbantade, och så vidare.

Män som vill ha olika saker på bröllopet: Min var också väldigt bestämd på vissa punkter, exempelvis ville han ABSOLUT ha en trou normand mellan för- och huvudrätten. vår fantastiska catering gjorde en syrlig sorbet på egenhändigt plockade ekologiska äpplen och rätten blev en delikatess. Stor succé!

Nu har jag varit i stan och inhandlat 2 årgångs-valrhona, 2 dito Michel Cluizel, en Amedi Chuao som ska vara världens bästa choklad (testade den en gång och tyckte sådär, ska ge den en andra chans) plus min favvo Valrhona guanaja. Ska köra alternativ påsk med mamma och pappa och testa chockelad. Fast så himla alternativt blir det förstås inte... om en kvart ska vi måla ägg, käka påskskinka och det traditionella ungerska påskbrödet (samma som jag bakade i kina till min man. Han har FÖ varit på personlig träning idag på vårt lilla fitness first-gym, och nu är han i full färd med att leta efter en giganisk chokladkanin som jag gömt i ett kuddfodral i garderoben. Det lär ta honon cirka tio sekunder att hitta den, och bara mariginellt längre tid att käka upp den ;)

Drageerna skippade vi, det är vackert men gifte sig inte visuellt med våra höstlöv och små skogsarrangemang. På ditt försommarbröllop blir det alldeles underbart! Är supernyfiken på att se din klänning. Själv har jag ägnat mig åt att komma ikapp med sömn osv, det är ju 6 h tidsskillnad och det är rätt tufft. Solljus finns här tack och lov i överflöd idag, med promenaderna längs havet blir man rätt effektivt återanpassad. Sen har jag ju bokat hela vår ungernresa, har bara nåt enstaka pensionat kvar. Det kommer att bli SÅ ljuvligt! Får dessutom tillfälle att damma av min ungerska, välbehövligt... annars pratar de ju tyska där och det är både jag och mannen tack och lov fena på.

Sammanfattningsvis: Klänningen har ännu inte fixats. Kommer att gå igenom allt med min väldigt sykunniga mamma och så får hon fixa den tills jag kommer tillbaka, om cirka tre veckor.

Vilka frukter och grönsaker är det som gäller just nu, i Cannes?

I Kina är det jordgubbssäsong. Här är det tulpansäsong! Fick äntligen tillfälle att köpa tulpaner, femtio stycken knallgula som står i ett höganäskrus, på bordet som är dukat och väntande...

Kramar, G

• Gemma

Piggvar med skirat smör, påskskinka, chockelad, pannacotta.. det snurrar. Vill att påsken slutar nu, och min jetlag likaså. Kommer aldrig mer äta nåt i hela mitt liv... kanske möjligtvis lite sallad. I övermorgon.

Kram, G

• Gemma

Lapinette, gåslever med mango låter urgott. Ungern är för övrigt gåsleverns hemvist, mycket av den franska gåslevern importeras därifrån. Min man trodde att han dött och kommit till himlen när vi besökte saluhallen i Budapest och han kunde köpa gigantiska gåslevrar, färska naturligtvis, och jättebilligt! Själv växte jag upp på gåslever som min mormor konfiterade, åt den till frukost på på mammas hembakade, rostade rågbröd, med grovt salt och svartpeppar. Mina kompisar tyckte att det verkade hur äckligt som helst.
    Detta var alltså innan jag såg dokumentärfilmen om uppfödningsmetoderna...

Idag har jag utvecklat en viss förträngningsmekanism så en och annan gåslever lär nog ändå slinka ner under ungernresan.

Åt f ö en timjanspäckad lammstek från Österlen, med citronsky, till lunch. Med jordärtskockspaj... råmaterialet var från mammas och pappas grönsaksland.

Nä allvarligt, LÄNGTAR till Stockholm och min rätt påvra tillvaro med fläskkotletter och sås i tetrapack. Det kan bli lite väl mycket mat... speciellt här hos mina föräldrar. De håller ju på nästan all sin vakna tid i köket. Tur att här finns så mycket natur, plus ett SATS-gym inte alltför långt borta. Gick på coor idag, saknar det i Kina. De har så konstiga pass där. Har du förresten testat Satscoorpuls? Funderar på att göra det på tisdag. Mest eftersom man inte direkt kan välja och vraka här i nordvästskåne...

Kaisa, har du koll på gymkulturen i USA?

Lapinette, håller med om att det är urkul att läsa om allas internationella eskapader. Och för mig som alltsom oftast håller till borta i Östra Asien är det hur underbart som helst att få rapporter från Stockholm, tack vare dig, Brud Juni, Roslagsbrud och Augustibrud.

Zea: Hur många tärnor ska du ha? Blir det ett stort bröllop, och när?

Pussa på era män, ni som kan.

Kram, G

• Gemma

Lapinette: Gåsleverbonus: Mamma och pappa berättade att de brukade äta panerad gåslever, stekt i ett bad av gåsfett, i Ungern. Ööööööh vad äckligt.

• Gemma

Brud Juni: Känner igen mig jättemycket, i år får "alla" barn och jag har bara ingen lust! Tillråga på allt fyller jag ju hela 33 i år och de flesta av väninnorna råkar vara födda exakt samma år, så i deras fall handlar det ofta om andra eller tredje barnet. Tack och lov föregår de oftast med gott exempel och reser, jobbar, festar och är roliga ändå. Ikväll var jag exempelvis i Malmö hos en väninna som precis fått barn nummer 3. Hon är hur nöjd som helst med sitt liv, jobbar som fotograf (min gamla parhäst sen journalisttiden), Jobbade till och med dagen före förlossningen och var i full gång en vecka efter den... hon kan bara inte slita sig från kameran. Ett utmärkt exempel på att livet inte behöver ta slut bara för att man får barn. Men ändå - hur fasen GÖR man? Jag älskar att jobba, älskar att resa, älskar att kunna gå ut varje kväll på olika restauranger och dricka massa härlig champagne, promenera i timmar med min man, träffa vänner utan att bli störd och följa alla våra gemensamma impulser. Tror att de flesta av våra vänner väntat till efter trettio med att skaffa barn JUST för att livet redan kännts så komplett att varje stor förändring skulle kännas som ett nerbyte.
    Men ändå. Att inte INTE ha barn, det kan jag absolut inte tänka mig.
    Ja, det var nog enklare förr.

Izunia, liksom Lapinette var jag heller inte så impad av västindien. Vi var på Martinique hos vänner i 3 veckor, stränderna var fina men magiskt var det absolut inte. Kanske mycket beroende på att jag inte gillade maten...

Lapinette, vi har goda vänner som äger ett litet hus högst upp i en medeltidsby ovanför Nice. Låter ungefär som det du beskriver. Helt utan bilar och turister, väldigt pittoreskt. Bagaren är en gammal tant med mustasch, hon är skitsur mot alla utbölingar (inklusive mig och min man). Det har tagit familjen 20 år att bli accepterad och bjuden på byafesterna.

Vi ska som sagt på försenad honeymoon till Ungern om tre veckor. Vi ska bland annat gå på bröllop, rida, vandra, köra bil, bada i grottor och och besöka alla de städer jag hört så mycket om men aldrig sett i verkligheten.

I övrigt har vi inte planerat in några resor i år. Eventuellt lär vi hälsa på våra kompisar i Vietnam och mannen vill visa mig Berjing och muren (som han redan hunnit klättra på). Vi har fria resor genom mannens jobb men dem kommer jag nog främst utnyttja för att dra till Sverige så ofta jag kan. För mannen är det svårare eftersom han i princip inte har nån semester. Tack och lov åker han ofta till Europa i tjänsten och då sneakar han åt sig en extra helg här och där.

Men nu är jag som sagt i Skåne. Tryggt men onekligen ganska långsamt. Saknar Shanghai jättemycket! Har ringt mannen 3 gånger idag och han mig två gånger... så snabbt går det att åter bli beroende. Spelar alls ingen roll att vi varit ihop i åtta år.

Kram och gonatt, G.

• Gemma

Izunia, hotellet ser urlyxigt ut. Ska din man spela där eller är det ren semester?

Zea: 150 pers låter som ett riktigt praktbröllop. På vårt var det "bara" lite drygt sjuttio, och det kändes ganska myckdet det med. Är din man från Sverige?

• Gemma

Lapinette (kan inte sluta skriva), din Mougin-restaurang låter ljuvlig. Loup är förresten ett roligt namn på en fisk... betyder ju varg också! Är det en mordisk fisk?

Stiffa svenskar - vilket roligt perspektiv. Mitt är just nu lite annorlunda. I hela Shanghais innerstad bor bara cirka 500 svenskar. Och tvärtemot cannes-svenskarna är de jämförelsevis avslappnade. I allafall jämfört med många expat-amerikaner, fransmän och tyskar (som är de stora grupperna). Vi har ju inte samma tradition av hierarkier, gated communities, privatchaufförer och tjänstefolk. Så för en gångs skull känner man sig rätt nöjd med att vara just svensk.

• Gemma

Brud Juni: Själv har jag aldrig haft nåt biologiskt sug efter barn, och mitt liv har varit minst sagt överväldigande ändå. Och som du säger vet man ju inte om man kan få barn ens en gång! Håller helt med dig om att man inte kan planera sitt liv, om någon sagt åt mig för två år sen (när jag hoppat av min gamla karriär, flyttat ifrån min man och börjat plugga i Stockholm) att jag skulle bo i Kina två år senare, hade jag nog aldrig trott dem.

• Gemma

Brud juni: Personligen skulle jag nog se till att inte ångra mitt / vårt beslut, oavsett om vi skulle ha barn eller inte. Har man verkligen på fötterna vid det tillfälle när man fattar sitt beslut, är det väl svårt att ångra sig senare..?

Kul med Zanzibar, har bara sett resereportage därifrån och det ser helt fantastiskt ut.

Ikväll ska min man förhandla om en stor gammal våning (tjugotal som vanligt) i de gamla franska kvarteren. Hoppas det blir bra, i så fall har han förhoppningsvis redan flyttat när jag kommer tilbaks!

Längtar...

• Gemma

Vi verkar vara rörande eniga. MEN skäl till att jag nog VILL ha barn ändå:

1. Är så jäkla nyfiken på om det över huvud taget går.

2. Vill gärna ha så många versioner av min man som jag kan få ;) eller i alla fall 2 - 3 stycken.

3. Gillar tanken på att få vara oförutsägbar, egocentrisk och nyckfull... som många föräldrar är. Typ ändra alla semesterplaner i sista stund utan att ha ett dugg dåligt samvete.

4. Barn är roliga (våra skulle bli det i alla fall).

5. Tanken på att fira jul / dö ensam är outhärdlig.

Har ni fler argument?

Svar på tråden Glamour, mon amour!