Inlägg från: pickolina |Visa alla inlägg
  • pickolina

Bröstförstoring (5)

sahlena

Jo just det, jag har ett annat ärr oxå som är fult... Samma sak där, ett medicinskt ingrepp och läkarna sa ingenting om att tejpa... Ärret är lika brett som långt...så mycket gick huden alltså isär pga brist på stöd... :(

• pickolina

MMmm, man önskar ju att man visste mer om sådant när man var yngre... Det var då jag genomgick mina medicinska operationer. Mitt är på insidan av knät är bara 1,5cm lång men ändå 1cm brett. Detta trots 4 stygn... Enbart pga att jag inte tejpade antagligen... :( VARFÖR är inte vanliga läkare lika informerade om detta som plastikkirurger? :(

• pickolina

Ja det är jobbigt.. Jag är dessutom allergisk mot plåster/tejp osv pga klistret så jag lovar att jag inte har det så kul alltid med att tejpa men det är det värt! De ärr jag har som är fula är sååå fula och hemska så det inte är sant! :(

Min sista operation lämnade bara små ärr och då behöver man bara tejpa 3mån gudskelov... :D

• pickolina

Nyfniken

Pm detta var det jobbigaste så kan du nog vara glad ändå... ;) Fast det underlättar ju inte så klart, när man väl ska gå igenom det så att säga... Hmmm, du skulle kunna anv tex en tops med vitt vaselin på... Förstår du vad jag syftar på? Har du sett läkarna när de gör så?

• pickolina

Zemiramis

Jag vet faktiskt inte just vad det är i tejpen jag inte tål vet bara att jag inte tål klistret... Vi upptäckte det då jag var liten. Hade gjort illa fingret och då anv man ju naturligtvis plåster. När jag tog bort plåstret var jag skinnflådd där plåstret suttit... :(

Kirurgtejp har gått hyffsat gudskelov, med tanke på alla operationer jag genomgått men jag har fått hudirritation och klåda osv... Det har gått men huden har inte varit jätte glad om man säger så.

Det som fungerar bäst för mig personligen är att byta så sällan som möjligt och absolut inte hålla på å göra rent osv...dvs låta huden vara ifred så mkt som möjligt...då klarar jag faktiskt tejpen hyffsat... Första gången jag hade opererat brösten så bytte jag tejpen ofta, höll på å gjorde rent osv och de sex månaderna var INTE roliga alls... Efter andra operationen så visste jag att jag skulle byta så sällan som möjligt och inte hålla på å rengöra osv och då gick det så mycket bättre... :)

Andra kontaktallergier? Jappz, min hy är väldigt känslig och reagerar mot mycket... Att vara känslig mot veet och sådana starka saker är ju kanske inget ovanligt men i ansiktet tex så är jag allergisk mot massor av hudvårdsprodukter, mina läppar är känsligast. Läpparna tål inte många produkter och allergireaktionen kommer väldigt snabbt efter jag anv en produkt jag inte tål... Eftersom jag dessutom har extremt torr hy, inkl väldigt torra läppar så har det varit ett helvete att hitta läppcerat som jag tål... De naturprodukter jag testat till läpparna har dock fungerat.. :) Hmm, vad mer...har haft svårt att ha silver i öronen, det måste vara guld eller titan tex...men halsband och ringar osv går bra i silver däremot...

Tja, jag kan nog komma på en hel del annat oxå.. *s* Men jag har nog gett en någorlunda bild av hur min överkänslighet/allergi ser ut tror jag... :)

• pickolina

Zemiramis

Jappz, byta sällan. Tidigare i tråden nämnde någon att hon fått tipset på kliniken att byta varannan vecka ungefär och det är nog ungefär vad jag gör.. Ibland måste man byta innan och ibland håller sig tejpen fräsch längre å då kan man låta den sitta ett tag till. Försök att inte hålla på å rengöra osv för mycket heller, då det oxå kan irritera huden..vilket det gjorde på mig...

Det här med vilken tejp som fungerar för en själv så får man testa sig fram.. Jag har använt M3´s vita och Micropores bruna/hudfärgade. Den hudfärgade som är för känslig hy tyckte jag var dålig, klistret tog sig igenom själva tejpen så det var jätte kletigt utanpå tejpen, vilket gör tejpen ofräsch + att den lämnade värre tejpmärken/rester på huden. Den vita (M3) som inte är för känslig hy är faktiskt bättre... Konstigt men...

Intressant det där med allergierna. Hur har du fått igång en utredning på vilka ingredienser du är allergisk mot???

Gudskelov har jag inga större problem då jag insåg redan som liten att jag är allergisk och har undvikit dessa saker i största möjliga mån.. Men visst är det bökigt att tex inte kunna anv plåster, som faktiskt gör att det läker fortare och smärtar mindre (+skyddar), pga sårpudret. Att hitta produkter till ansiktet och läpparna har ju inte alltid varit så lätt eller roligt heller, då man samtidigt vill ha något som fungerar bra, tex som ger en fin hy i ansiktet osv... Jag hittade ett cerat som jag anv i säkert 15år och så plötsligt fungerar inte det heller längre... Men jag lyckades faktiskt hitta ett nytt som jag älskar.. :) Förr tålde jag inte damdeos alls utan fick anv herrdeo men numera klarar jag damdeos... Antingen har de blivit mer skonsamma eller så är jag mindre känslig idag, för vissa saker medan jag blivit mer känslig för andra..

Nej nu ska jag sluta babbla på om det... :D Men det vore intressant att få reda på exakt VAD det är man är allergisk mot så man inte behöver gissa och testa på samma sätt!

Jag är även känslig för dofter, parfym osv... Har ett väldigt välutvecklat doftsinne jämfört med de flesta och dessutom ger dofter mig ofta huvudvärk.. Bökigt! Är du oxå känslig för sådant???

• pickolina

famousfairy

50kg = fet! Tja, allt är ju relativt! ;)

På apoteket hittade jag bara den vita 3M och den bruna Scanpor. Kanske tittade dåligt men jag har kollat flera ggr...

• pickolina

famousfairy

Jag skulle ge mkt att vara tillbaka på min gamla normalvikt, 50kg... Men jag vet hur det är, jag kände mig fet på den tiden oxå... Varför undrar jag nu när jag väger 20kg mer... *skratt* Tänk oxå på att brösten väger + att du är svullen nu så det kan vara "låtsasvikt" du ser på vågen... Jag väger alltid mer direkt efter en operation...

• pickolina

Ja 3M är mycket bättre än Scanpor. Det är i alla fall min åsikt.. :) 3M hudfärgad har jag dock aldrig använt eftersom den inte finns på apoteket.. Och nej, man behöver inte alls tejpa mycket.. *hihi* Å sitter tejpen bra så ska man låta den sitta kvar. Man byter enbart när det verkligen behövs... :)

Första gången jag op så hade jag sportbh med bygel efteråt men jag hade inga problem med smärta... Efter andra op så hade jag vanlig sportbehå, utan byglar..men då hade kirurgen satt dit kompresser över tejpen, för att minska trycket...så jag lät naturligtvis den sitta kvar, var ju jätte skönt.... Men GUD vad dumt att jag inte tänkte på att tipsa er om det... Har liksom inte riktigt tänkt på att ni pratat om trycket över ärren.... Gah, dum man kan vara ibland.... *s*

• pickolina

Zemiramis

Ah, tack för tipset.. Det kan man ju så klart göra, gå till en privatläkare.. :)

Bor du i sthlm? Tänkte om du vet någon bra i sthlmsområdet.. City eller på södra sidan. Annars får jag leta runt lite... Är inget sim är jätte akut men skulle vara bra att ta reda på det faktiskt. Har ju haft en hel del problem pga detta och lagt ut massvis med pengar på saker jag sedan inte kunnat använda.. :(

• pickolina

Em_Vic

Jag har opererat mig två ggr.. Andra gången tog jag dock ut mina implantat så jag kan inte svara dig ang priset. Däremot kan jag svara dig angående ärren.. Om man har ärren under brösten så öppnar de upp på ungefär samma ställe, tar bort det gamla ärret och syr igen... Jag har alltså fortfarande bara ett ärr under vardera bröst. Däremot så är de numera lite längre pga att de behövde göra dem längre för att få ut implantaten. Mina nya ärr är dock mycket finare än mina gamla var så jag är enbart glad... :)

Om man lägger in implantaten via armhålan så får man räkna med att det inte går att ta ut dem den vägen utan då kommer man få ytterligare ärr under brösten.

• pickolina

Em_Vic

Inga nya lades in... Tog bara ut dem jag hade. Kirurgen sa att jag ev kunde fått det gratis om jag vänt mig till kliniken som lagt in dem men jag valde att ändå inte gå dit. Detta var några år sedan (snart 4år) så priset kan vara helt annorlunda idag.. Då tog de 10,000:- för ingreppet men kirurgen gav mig ett billigare pris, jag betalade 7,000:-

• pickolina

Den känslan känner jag igen... :( Hoppas den går över för dig!

Svar på tråden Bröstförstoring (5)