• Anna32B

Hur mycket könshår ska man raka?

Vet att frågan är lustig och att det är upp till var och en men jag är ändå nyfiken. Anledningen att jag frågar är att jag och några vänninor träffades och planerade bröllop i helgen. Vin och bastu och inga hemligheter fanns kvar :) Ämnet "raka könshåret" kom upp och flera hade läst här om hur vanligt det var men ingen visste hur "vanligt" det var. Så min fråga är egentligen hur mycket rakar du/frisyr?

För att svara på min egen fråga - Vår bastu var varierad från "inget via landningsbana till massor" med "inget" som favorit :)

Tjejer nu är frågan ställd :)

• Svar på tråden Hur mycket könshår ska man raka?
  • Stupid like a fox

Jag rakar bort allt hår (oftast varje dag). Ibland vaxar jag, men har sällan tålamodet att vänta tills det växer så mycket att det går att vaxa. Har ganska mörkt (är brunett) och rätt strävt hår, så det är ingen höjdare när det växer ut, tycker jag.

• jejan

Könshåret har visst funktion. Det gör det svårare att få infektioner, luftar, och håller smuts borta t.ex. Likadant har även annat hår på kroppen funktion. Ögonbrynen och ögonfransarna har t.ex. som funktion att leda bort svett från ögonen...

• jejan

därmed menar jag inte att man inte ska raka om man vill bara för att det finns en funktion... Man ska göra det man trivs bäst med.

• pickolina

Ja de säger ju så i alla fall... Jag har dock inte märkt någon skillnad men om man får problem om/när man rakar bort håret ska man ju naturligtvis inte göra det.

Skrev bara vad jag läst... Hittar inte artikeln just nu och minns inte längre exakt vad som stod.

• surfpinglan

jag duschar ofta på gymmet o jag förundras ofta över hur håriga nästan alla tjejer och kvinnor är! det verkar iaf inte vara vanligt att raka sig eller ens ansa sig..
    själv rakar jag mig alltid mellan blygdläpparna, ibland ansar jag lite framtill (landningsbana) nån gång helrakat men då jag käkar B-vitaminer växer allt hår så himla snabbt på mig nu så man får raka sig för jämnan o det är inte snyggt med stubbet, ibland rakar jag bara lite i bikinilinjen.. Nöjd med svaret :D

• martinibruden

Nej jag ser inte heller särskilt många som rakar sig på gymmen. Buske är vanligast faktiskt så jag blir lite förundrad. Men när jag pratar med min kille tillexempel så säger han att alla gör det. Att de säkert rakar sig längre ner men lämnar håret uppe på blygdberget för att de inte ska se ut som barn. Jag vet inte men jag tycker inte det ser ut som de i gymmet rakar längre ner heller.
    Nu ska ni inte tro att jag är en pervo som glor på musar i duchen men det här är ett känsligt ämne för mig så jag tittar lite. Själv skulle jag vilja vara helt slät och behaga min kille men jag får svamp av att raka. Det har hänt så många gånger så det är helt klart ett samband. Svamp får man bla av orsaken av att det blir för tätt och när håret saknas finns inget som 'luftar'. Nu ansar jag mig ordentlig och rakar mycket men jag lider av klåda och problem så gott som varje dag!

• pickolina

martinibruden

Är det där du rakat som det kliar eller även där du trimmar??? Om det är där du rakar så kan du ju skippa rakningen helt och bara trimma.

Där jag brukar träna så är det många som är rakade, mer eller mindre. Kan även tillägga att när jag inte rakar så mkt upptill utan bara runt själva musen så syns inte det alls framifrån så ingen skulle se i duschen att jag var rakad..så det vet ni ingenting om tjejer... ;)

• martinibruden

Pickolina. Nä men om det är hårigt ända ut på låren så har jag svårt att tänka mig att det är slätt runt själva musen?!?

Alltså det kliar lite här och där. Och det beror inte på att huden blir irriterad utan för att det liksom blir för varmt och tätt tror jag. Jag går ju såklart i tajta byxor och använder string. Inte alltid av bomull. Men trimma är bättre än att raka. Det ser ju nästan rakar ut då också. Jag brukar välja 3 mm tror jag.
    Men gladast skulle jag vara om den här hetsen inte fanns. För jag gör det bara för att det är press från omvärlden om att man ska raka. Att man inte är fräsch annars. Kommentaren "man vill ju inte ha hår i maten" hatar jag. Men som sagt för mig är det ett känsligt ämne. Och vill jag få nåt o*ralt så får jag stå ut för det vill jag ju. Oj va jag skriver men det är känsligt!

• pickolina

martinibruden

Ja det måste jag ju hålla med om... Skratt...

Förstår dig helt och hållet. Jag började raka tidigt, långt innan mina vänner gjorde det och långt innan jag hade sex så för mig var det enbart för min egen skull och det är det fortfarande.. MEN, jag har faktiskt många gånger känt mig lite leds men då känt att det inte är ett alternativ att sluta raka, just pga att alla killar jag träffat alla velat ha rakade tjejer.

Jag har dock upptäckt att de inte är så kräsna som vi tjejer på att det är just slätrakat. Att raka med ladyshave eller trimma räcker oftast och då slipper man irritera huden så.

Att gå helt orakad skulle vara uteslutet för mig, har testat men jag trivs verkligen INTE med det... Jag trimmar även det jag lämnar kvar (om jag lämnar något kvar)..jag vill inte att det ska bli långt heller....

Jag anv bara string + tajta byxor men skulle aldrig använda annat än bomull då det inte alls är bra. Jag har gudskelov inga som helst besvär med klåda/kli osv... Enda gången det kliar är de få ggr jag låtit det växa ut för då blir det för varmt för mig så jag är lite tvärtom jag.. :D

• martinibruden

Pickolina. Tack för ditt senatse inlägg, det gjorde mig lite lugnare på något vis. Jag har alltid ansat, ända sen tonåren, det jag vänder mig emot är den här helrakningen och hetsen kring att man SKA raka. Men som du säger så verkar det duga med trimmning. Vad menar du med lady shave? Är det att trimma? Eller är det rakning. Kanske ska investera i en sådan. Kanske fungerar bättre. Just nu brukar jag engångshyvlar.

Svar på tråden Hur mycket könshår ska man raka?