• Tredjegångengillt

Lurad!!

Ja, jag får väl säga som Rosenström: Jag har blivit luuuurad!!

Skulle köpa en brudklänning privat via Blocket, men var korkad nog att göra upp affären "utanför" deras tjänster. Så nu står jag här och har betalt halva klänningen i förskott och tjejen jag skulle köpa av har slutat svara på mailen. Jag har varken adress eller telefonnummer till henne, och jag är medveten om hur korkat det är. Mitt försvar är att jag hatar att prata i telefon och jag hade bråttom med att få klänningen iom att bröllopet närmar sig med stormsteg.

Min fråga är om det finns någon annan här som har varit med om samma sak. Hur går man vidare på bästa sätt??
    Jag har tänkt att polisanmäla det, men är medveten om hur stor chans det är att det blir lagt längst ner i högen av papper och sen bortglömt. Det är ju knappast ett högprioriterat brott.

(jag vet som sagt hur korkad jag är som inte har adress eller telefonnummer, så det behöver ni inte berätta för mig.. )

• Svar på tråden Lurad!!
  • Dalabrud-07

Min bror bleb lurad på Tradera. Han köpte en mobiltelefon och betalade den i förskott. När sen paketet kom så var det tomt. Detta var för ca 6 mån. sen. Dom polisanmälde honom, och för ca 1 månad sen kom det ett brev där dom var kallade som vittnen i tinget, för det var tydligen över 200 som hade anmält honom. Sen för ca 2-3 veckor sen kom det ett till brev, där det stod att dom inte behövde för han hade redan blivit fälld för flera liknande brott. Så som får tillbaks alla sina pengar.
    Så det lönar sig att anmäla!

• Tredjegångengillt

Det värsta egentligen är ju att man känner sig så ofattbart DUM när sånthär händer. Klart att jag skulle tagit hennes telefonnummer och adress direkt...

Men nu verkar det som om jag har fått tag på det ändå, via omvägar, så det ska nog gå vägen..

Tack så hemskt mycket för er stöttning. Det känns lite lättare nu.

• ooGizzYoo

Min blivande vart lurad på en hel del pengar för ett år sen och han hade inte mycket uppgifter alls men han hade kontonr och det namn som personen utgav, banken har sekretess men dom får säga ja eller nej så om du har kontonr och namn så frågar du bara om det kontonummret är hennes säger dom då ja så vet du ju vem det är sen är det bus enkelt att få tag på vart hon bor och har för telefon nummer.. Lycka till tjejen

• Tredjegångengillt

Jag har nu fått bekräftat namn och adress/telefonnummer, men jag hatar som sagt att ringa.. Vad säger man liksom?
    "Hej, jag vill ha mina pengar." ??

• JeckaH

Ja så säger du. Det är hon som ska skämmas inte du!

• lightfish

Tredjegångengillt

Definitivt! Precis så säger man :D Eftersom du inte har fått varan som du betalt halva beloppet för så vill du ha dina pengar som var en delbetalning för den.

Om hon nu hävdar nåt annat, så upplys henne vänligt men bestämt att detta går under bedrägligt beteende och att du kommer vända dig till polis för en anmälan.

• Sayurii

Jag tycker heller inteo m att ringa till folk (speciellt inte och skälla), men kom ihåg hur arg du är och hon faktiskt får skylla sig själv!

Jag blev lurad på tradera förra året.. En tjej som sålde en väska som inte ALLS såg ut som på bilden.. Men denna beärttelse fick inget lyckligt slut.. Jag vågade inte ringa henne. Dessutom bor hon i samma stad som mig och går runt med mina pengar....... :(

Lycka till!

• evigt

tredjegångengillt
    Hur lyckades du få bedragarens adressuppgifter?
    Jag har blivit lurad på 5000 för en dator på blocket som aldrig kom. Och jag fick inte veta ett knyst om honom. trots polisanmälan.
    Och pengar får jag heller inte tillbaka...
    Så besviken är jag..

• Mimsan75

Håller fullt med JeckaH,

är det ngn som ska skämmas så är det hon...

Lycka till

• Hemligt ( fast inte längre)

USCH för oärliga människor

Klart du måste ringa... jag har oxå svårt för sånt men något som kan hjälpa är att skriva ner på ett papper vad man ska säga. Då har man nåt att gå efter om man skulle tappa bort sig.
    Lycka till!

Svar på tråden Lurad!!