4augusti 2007
hej vi ska gifta oss 4 augusti 2007 i emmaboda är de nån mer som ska gifta sig den dagen och vart i vårt avlånga land???
hej vi ska gifta oss 4 augusti 2007 i emmaboda är de nån mer som ska gifta sig den dagen och vart i vårt avlånga land???
Ah det later ju kanon, det blev ju en ganska stor skillnad i pris. Pengar man kan lagga pa annat.
Befinner mig i USA, darfor jag inte har nagra prickar.. :(
Vad dött det är här...
Nä men se här är ni ju :D
Här kommer en till. Hoppas ni har gott om rum
Vi har kommti ganska långt. Bokade kyrkan idag. så kul var det att träffa "min" präst, känns i allafall som så. så härligt att möta henne, hon är en underbar människa som får mig så glad. Känns så rätt att det blir hon som viger oss.
Skall läda ikapp lite om hur långt ni har kommit och vad ni skall ha för slags bröllop.
Hej Afrodite!
Såg att du gick in här. Vi har nog två trådar.. Jag har skrivit på ytterligare en. Var ska ni gifta er?
annikajönsson
oki, ja jag har bara lyckats hitta den här. Har inte sett någon av trådarna tidigare. lyckats missa dom.
Vi är stockholmare, så vigseln blir i en kyrka här i stockholm. Vi håller just nu på att leta efter en lämplig restaurang.
Afrodite:
okej. Jag är skåning och han är östgöte men vi ska gifta oss i skåne. Vad har ni för budget? Tycker att det är så svårt att veta vad saker kan kosta.. Det är ju säkert olika beroende på vilken stad man är i också.. Ni har kanske inte kommit så långt som till budget?
annikajönsson
kul att vi är så utspridda över hela landet.
Jodå, visst har vi kommit till budget.
Och är därtill klara med väldigt mycket. exempel på vad som är klart
-Brudklänning
-Slöja (om jag skall ha den)
-skor
-underkläder till mig (3 set)
-inbjudningar
-gästbok
-näbbens kläder
-servetter
-mina smycken
bokade kyrkan idag, svit, fotograf vet vi vilka och hoppas boka redan i morgon eller närmsta veckan i allafall.
bröllopstårta, bubbel (alkohol och alkoholfritt) har vi valt, samt tilltugg till.
Likaså min blivandes kläder, våra ringar, brudbukette har vi valt och kollat priser på. Även bröllopsresan har vi hittat. Det vi inte har hittat är båttransporten som vi vill ordna till restaurangen och vilken restaurang vi skall äta middag på.
vi kommer ha ett relativt litet bröllop. kanske att lite flera kommer till kyrkan och mottagningen med bubbel, snittar, kaffe och tårta efter vigseln. men sen till båtturen i skärgården och till middag på restaurang blir vi bara närmsta familjen.
Vi har en väldigt bra budget färdig. gissar på att vi landar runt 30-35 000 inklusive allt utom bröllopsresan.
vet ju ännu inte vad restaurangen och hyra båten kostar.
Afrodite
Oj, det var inte illa! Vi har inte alls kommit så långt.. Vi är nog lite rädda för att bli trötta på att planera. Hur har ni lyckats få så bra priser? Hur många gäster ska ni ha? Vart går bröllopsresan? Vi tänkte ha resan innan bröllopet. Den går till Kenya och Lamu i vinter. Ska bli hur kul som helst!
vi planerar ganska effektivt just eftersom vi har två små barn ( 9 mån resp 3 år) och till hösten börjar jag skolan igen heltid, så tiden för att planera är nu, sen kommer jag inte ha samma tid längre.
min blivande skall var föräldraledig, men vi vill ju planera nu när vi båda är hemma och kan gra det tillsammans.
Vi kommer enbart att bli 18 vuxna och 4 barn. så vår nätta lilla skara gör att det blir lättare att hålla nere priserna.
sen har vi sattsar pengar på det vi verkligen tycker om. en del saker får kosta mer än ändra.
tex vår bröllopsnatt känns av olika skäl viktig, så den kommer kosta 3200
våra ringar går på 8000
men mina skor tex kostade mig bara 99kr, snubblade över ett par underbara ljusrosa remsandaler på rea.
min klänning går på ganska exakt 1000kr, en uppsydd brudklänning efter mina mått, men beställd från china ekt.
Brudbuketten är väldigt enkel, kommer gå på mellan 5-600
näbbklänningen til dottern vår kostade bara 289 kr, hittade en jättesöt i blått linne på ellos.
sen har vi själva upplägget, det ger oss många nerskärningar i pris.
mottagning med bubbel, egengjorda chokladdoppade frukter på tårtfat och sen en beställd bröllopstårta förhoppningsvis i vångingar kostar inte så mycket.
sen blir det en vanlig restaurang på kvällen men familjen, ingen dans, fest och spex. utan en stilla middag. och där emellan vill vi ju ha transport med stor båt till middagen eftersom vi gifter oss på en ö. har int hittat än, men har hopp om att det inte skall gå på för mycket eftersom vi har en ehl del kontakter där ute på ön och hoppas hitta någon som äger en båt stor nog att forsla 20 pers och som vill hyra ut den.
men har ju ett år att leta så det skall nog lösa sig.
sen har vi gjort mycket själva, så som vigselprogram och inbjudningar, det tar ner priset.
Smink och naglar kommer jag göra själv. Jag jobbade en del som modell när jag var lite yngre och har blivit proffsmakad så många gånger att jag skulle kunna göra det i sömnen. Nu använder jag i stort sett aldrig smink, vill därför ha liten enkel make up, så det tar ju ner kostnaderna också.
vi kommer inte ha någon lång fotosesion, utan vi väljer att ha fotografering undert vigseln och på kyrkbacken bara.
men att vara ute i god tid och leta prier gör massor på priset. man lär sig efter ett tag vad man vill ha, vad man vill priorietera och vart man skal leta.
vår bröllopsresa går troligen till ett 5 sjärnigt all inclucive i egypten. är sugna på att se pyramiderna. varit sugna på det i flera år. och vår bröllopsresa är troligen den enda resa vi kommer göra utan barn närmsta åren. så då känndes egypten rätt, eftersom det inte känns som en resa lämplig för barn.
Hej igen Afrodite
Det låter verkligen som om ni är väl förberedda. Hur har du gjort med klänningen? Har du kontakter i Kina eller känner du någon med kontakter. Tycker att det låter fantastiskt att kunna få en uppsydd klänning från Kina för 1000 kronor. Det är bara att gratulera. Själv tänkte jag att jag skulle kolla efter nyår då de rear ut årets kollektion. Kan kanske göra ett kap där och spara några tusenlappar.. Vi har som sagt tänkt att göra bröllopsresan innan bröllopet för vi tänker försöka skaffa barn direkt. Vill helst inte vara höggravid när vi reser.. Vi tänkte inte lägga så mycket pengar på bröllopsnatten utan åka iväg någonstans i Sverige i några dagar och slappa. Lägga pengarna på det i stället. Min ring kommer nog inte bli så dyr. Har guld hemma som vi ska smälta ner och jag har sett en som jag vill ha för 5500. Skönt när man hittar något som man verkligen vill ha och inte behöver känna att det blir så himla dyrt..
Funderar lite på håruppsättning och sminkning. Jag tycker att jag är ganska bra på att sminka mig till vardags men när det är en sådan här dag så tror jag inte att jag vågar.. Har en släkting som jobbar som hårfrisörska och är duktig så jag tänkte höra med henne vad det kostar där. Tror visserligen att det är ganska dyrt hos henne.. kan kanske få släktrabatt.. hehe..