Inlägg från: Nonika |Visa alla inlägg
  • Nonika

Sept-06 by Nonika # 2

Hej tjejer!
    Vad trevligt att tråden döps efter mig trots att jag inte ens är här lika ofta som vissa andra...

Vi har firat midsommar ute i stugan, där det inte finns nån dator, som ni säkert förstår Men det finns el och vatten i alla fall. Vi åkte dit på midsommaraftonens förmiddag, med mina föräldrar i släptåg, som åkte fel i ett par timmar..de kom tillrätta till slut. Sen kom Sambons Mamma, hans syster och hennes pojkvän och hans dotter, som är lika gammal som vår yngsta.
    Och så var det då vi i familjen, minus 2 barn som ville vara själva hemma. Vi blev 10 pers, och det var lagom.
    Vi åt sill och färskpotatis, som sig bör, men det starkaste vi drack var 2.8:or, och det räckte alldeles utmärkt.
    Dansade runt stången gjorde jag också med de 2 små, det var roligt

Vi kom hem i söndags igen, och idag har jag jobbat. Vill gärna ha semester NU.

Måste ringa en av tjejerna som ska servera på vårt bröllop också. Skulle höra av mig efter midsommar. I morgon ska jag åka tidigt till en vän som har brutit armen, och har 2 små barn hemma. Hon kan inte lyfta dem eller nåt, och hennes man behöver jobba på sitt nya jobb, som han är rädd att bli av med. Ev blir jag kvar där till onsdagen. Tycker man ska ställa upp på vänner i nöd. De har ju dessutom gjort vår hemsida, gå gärna in och kolla Jag har börjat skriva i bloggen.

Det blev inte mycket till bröllopssnack den här gången, märker jag, men man har ju ett "vanligt" liv också.

evkasu; Kul synvinkel/tanke; att det var vår sista sommar som fröknar *hihi*
    Ja, nästa midsommar är han min MAN, och inte min sambo. Tänkt, vad konstigt det kommer att kännas att säga "Min man"...hahaha!

Ha det bra så länge...

• Nonika

Hej tjejer!
    Har inte hunnit läsa allt än, men ska göra det när jag kastat in mitt inlägg

Vi har bokat en tid för vigsel dagen innan vårt bröllop. Eftersom hon som ska viga oss inte är vigselförrättare. Om ni hajjar, tror jag berättat det förut. Det blir dagen innan, och helt formellt, för vår riktiga vigsel blir i alla fall den 2 september med hon som vi vill ha.

Vi har bokat en kryssning den 9-10 juli, för att köpa de sista ölen till festen.

Vi har försökt hitta en klänning till tärnan/dottern, men hon har hittills bara hittat en kavaj som hon ska ha till.

Vi kan fortfarande inte komma på VAD det ska stå i våra ringar, så därför kan vi inte köpa dem. Annars skulle vi gjort det för länge sen. Måste lösa det snart.

Osa-dagen har passerat, det var i lördags. Och alla hade inte hört av sig. Jag hade ringt upp flera av dem ett par dagar innan, eftersom vår förvirrade 12-åring hade tagit emot en anmälan från någon som tackat ja, men han kom inte ihåg vad personen hette....*grrr*
    Det var ingen av dem jag ringde upp, men de fick å andra sidan en påminnelse om att det snart var Osa.
    Hittills har bara 2 st tackat nej...det blir mycket folk! Vi gjorde bordsplacering igår! Roligt Det är ju kul att sätta ihop folk som man tror kommer ha glädje av varandra.

Det är 6 personer som vi inte vet än om de kommer eller inte, men troligtvis kommer minst 5 av dem. 2 är ensamstående föräldrar och måste hitta barnvakt, så de kan få lite extra tid på sig tycker jag.

Måste ringa frissan idag och säga att jag vill ha 2 flätor istället för 4, och så ska jag ringa servitristjejerna och planera.

Tingeling: Åhh, vad roligt, och vad coolt med skylten!

Abbes: Välkommen! Här har vi planerat läääänge

• Nonika

Förresten, jag läste i en annan tråd om att ha korgar med "akuta" grejer i, det vore väl bra? Tror jag ska fixa det.
    Ska ni ha det?
    Alltså, lite plåster, läppglans, tuggummin, halstabletter, huvidvärkstabletter etc...

Och hur gör man med tal till sin man?! Ska ni hålla tal till honom?

• Nonika

elora:
    Har precis varit inne på er hemsida igen
    Den är så fin!

Jaså, du har redan börjat planera för att köpa ljus, plastglas osv...? Snacka om tidigt ute. Och ni ska ändå gifta er efter oss! Kanske dags för oss att lägga i en högre växel?!

Vårt största dilemma just nu är: VAD ska det stå i ringarna?! Vi har funderat på nåt på latin, typ; äntligen, men det låster så fånigt...det är nåt med semper *fniss* då tänker jag bara på välling
    Nu föreslog sambon precis att det ska stå Äntligen, på svenska...ja, varför inte? Det blir det nog!

Vi ska handla vin på systemet, tetrapack, 3-liters. Oude Cap blir det, som vi sen häller upp på karaffer. Har köpt en väldans massa karaffer nu
    Måste ju kanske ha några med vatten i också..

Hittills har 7 personer tackat nej, det är helt lagom. Då blir vi 73 st, och med den dukningen vi planerat får det plats 74 st

Hur gör man förresten om det bli ojämt antal? Alla måste väl få en "herre" eller "dam" till bordet?
    Hmmm, mycket att grubbla på...

Nej, nu ska jag sova, ska jobba 12 timmar i morgon!

Vi hörs brudar!

• Nonika

Igår beställade vi ringarna!
    De ringde idag och gav ett prisförslag, de blir lite billigare än de vi provade, eftersom de ska tunnas ut. Så det blir nästan exakt på kronan som vi planerat att de ska kosta, dvs 5000:- för båda, med gravering och allt.

Abeth: Tonfisk får man väl äta när man är gravid? Det är väl Östersjöfisk man ska undvika, och insjöar...? Eller du kanske menar färskt tonfisk från Östersjön?

TingelingAnna: Ja, Caluna Vulgare heter Ljung på latin. En annan har ju pluggat ekologi

• Nonika

Abeth; du menar alltså tonfisk på burk? Men suchi då...? Skulle du inte äta det häromdagen, det är ju rå fisk...

Ja, de kommer med en massa ideér hela tiden på vad man får äta och inte, tydligen. Sill var ok när jag var gravid iaf...

• Nonika

Hej alla!
    Är hemma från jobbet, åkte hem tidigare...det är jobbigt just nu

Har passat på att fixa lite hemifrån istället. Har bla ringt frissan, och hon ska snart ringa upp mig.

Sen har jag ringt systemet och bett dem lägga undan all vin åt oss, dvs; 18 boxar rödvin och 5 boxar vitt vin (3-liters).

Har mailat till vår fotograf för att höra att han inte glömt bort oss, och samma sak med Ica, men ingen har svarat. Jag menar, vi bokade ju dem för en evighet sen, så det är bäst att dubbelchecka.

Är ledig i 2 dagar, så jag funderar på att åka ut till stugan där vi har alla bröllopsgrejer, och börja skriva namn på stenarna, som vi ska ha som placeringskort, eller vad heter det? ja, ni hajar säkert

Sen har vi en hel hög personbeskrivningar att göra...och så har jag en hemlis som jag inte kan berätta här, eftersom min M2b är här ibland och kikar.

Abeth; ja, det är mycket med sånt där...huvudsaken att du mår bra och får i dig mat iaf

elora: Vi har inga toaletter alls egentligen, vi har utedass vid vår festlokal. De har ordnat det så mysigt att utanför finns ett litet tvättfat på en bänk, med tvål och papper, och till och med en liten spegel sitter på väggen Om det inte regnar kan man ju ha en korg där.
    Däremot ska jag ha en korg inne på handikapptoan, den enda toan som finns. Jag misstänker att en del kommer att använda den, trots att de inte ska det.

Ha det bra så länge!

• Nonika

Tesso:
    Vi blir sammanlagt 73 st, som det ser ut just nu. Kan bli 72 (vilket vore bättre egentligen eftersom det blir ojämna par..).
    Vi har räknat på 70 st som dricker alkohol, vilket det ju inte är, men för att vara på den säkra sidan.

Karafferna har vi köpt lite varstans, så de är olika. På Ikea hittade vi fina, de är jättestora, nästan lite för stora tycker jag. Fyndet gjorde jag på Ö&B, där hade de jättefina karaffer för 40:-st, jag köpte 4 st direkt. De på Ikea var mycket dyrare.
    Sen har vi 2 egna i kruk-material, samt vi får låna 2 sådana också.
    I nån av karafferna kommer det att bli vitt vin, sen blir det vatten i vanliga tillbringare. Om vi inte ska köpa några backar med vatten, och ställa ut flaskor...det blir så mycket på borden bara...

Hur gör ni förresten med vatten och läsk? Ställer det på borden?
    Och bröd? Vi ska ju ha buffé, men vi funderar på att ha bröden nån annanstans än på bufféborden, för det tar sån tid om alla ska stå och dela bröd och lägga på smör.

• Nonika

Hej tjejer!
    Jag vidarebefodrar ett inlägg som jag precis skrev under "fotograf". Läs och begrunda...

Vi hade bokat vår fotograf för flera månader sen. Och så skickade jag ett påminnelsemail till honom, för att "kolla läget", så han inte glömt etc.

Då fick jag ett svar att han visst var dubbelbokad, och han bad vädligt mycket om ursäkt för det (det var nåt evenemang med jobbet som bara han kunde presentera, han har ett vanligt jobb utöver fotandet). Men han har redan tagit kontkat med en kollega som är yngre och som har lång erfarenhet av bla bröllopsfotografier.

Han har vidarebefodrat adressen till vår hemsida till honom, och redan bokat honom åt oss.
    Jag tyckte det lät bra, för jag har för mig att han ska vara bra.

Så till problemet...ikväll berättade jag för en av mina närmaste vänner att vi ska ha honom, och då visar det sig att han fotat hennes sambos syster och hennes man när de gifte sig. Det var för 4 år sen - och de har inte fått någta bilder ännu! De betalade dessutom i förskott! Han tog pengarna och drog verkar det som...de har försökt få tag på honom, men inte lyckats. Så ikväll har jag sms:at både hans mailadress och mobilnummer till dem.

Vad gör vi nu då?!

Det kryllar ju inte direkt av fotografer, och många är väldigt dyra.
    Om man låter bli att betala i förskott...?
    Men, jag vet inte..man vill ju inte anlita nån som gjort nån annan så illa, eller hur skulle ni ha gjort!?

De har inte ett enda fotografi från sin bröllopsdag...kan det bli värre?

• Nonika

Johanna 23 och Maja Sthlm, välkomna!!

Har inte varit så aktiv på ett tag. Har varit ute i stugan och softat.

Skulle ha jobbat torsdag och fredag och sen gått på semester, men så sökte jag en garantidag på fredag och fick den. Min lilla snutta kommer hem från sin pappa i morgon efter att ha varit borta i 2 veckor
    I morgon skulle jag ha jobbat 8-20, men så tänkte jag.."äh, jag chansar" och ringde upp personalaren och frågade om jag kan vara ledig i morgon också, och det kunde jag!

Så min semester har börjat NU!!!

*klackarna i taket*

Svar på tråden Sept-06 by Nonika # 2