Sept-06 by Nonika # 2
Bordeaux: Låter gott det där brödet, och vad händigt av dig att baka allt bröd själv!
Hur mycket ska du baka? Hur många gäster är det ni har?
Bordeaux: Låter gott det där brödet, och vad händigt av dig att baka allt bröd själv!
Hur mycket ska du baka? Hur många gäster är det ni har?
Bordeaux: "bara" 200 bullar...Hmm, det var inte så bara.
Och vad billigt med blommorna!
Idag har jag köpt bröllopsparaplyer, det ni! Tänk att det finns! De heter "Wedding valker". Ja, jag säger då det...det finns allt till ett bröllop...
Och så har jag ökat mängden mat med 7 kg kycklingben, så nu ska det väl ändå räcka med mat, och bli över!?
Förresten, ska ni ha vickning? Det är kanske nåt man kan strunta i?
Sitter precis och chattar med Elora och hon ska inte ha det....
Man kanske kan strunta i det?! Eller hör det till "vett & etikett" att ha det?
Tjena tjejer!
Ärligt talat har jag nog snuddat vid den där berömda "väggen" igen...är helt slut, bara sover, och sover...
Känner mig stressad och deppad. Men just nu i skrivande stund har jag fått i mig ett par glas vin så livet känns lite lättare...
Måste börja priorotera mig själv lite mer hädanefter och tänka mer på mig själv...
060909:
Det blev inga vita paraplyer, utan mer rosa/lila, i ljus ton. De är helt ok. Det var de enda som fanns.
Ja, vad har jag gjort idag...jo, jag har hastat ner på posten och skickat ett postogram till en kompis som gifter sig i morgon, är lite sent ute, men som sagt...har varit liiiiite trött på sistone. Brevet kommer fram i morgon förmiddag, hoppas de är hemma då. Jag skrev en liten dikt, hastigt påkommet vid disken inne på posten.
Sen anar jag att det blir möhippa för mig i morgon...men bara anar...vi får sen...annars vete hundan när det kan bli, för det är ju liksom den enda helgen kvar innan bröllopet.
Ikväll har jag suttit och renskrivit bordsplaceringen, och Pelle har renskrivit/skrivit klart personbeskrivningarna. Bordsplaceringen ska hans syster få på sönda, så ska hon göra en stor "skylt" att sätta upp. Och en prislista till baren har jag gjort, som hon också ska ordna
Uhhh...nervös...lite faktiskt...börjar bli dags att få nojja snart Är inte ni nervösa???
My goood, vi ska gifta oss liksom!!!
Just det, idag ringde de från Aertours, vi ska ju åka med dem på bröllopsresa till Skiathos. De ska stänga hotellet för renovering, som vi har bokat. Så han frågade vilket annat hotell vi ville ha, och efter mycket om och men kom vi fram till ett annat. (jag fick ringa upp Pelle på hans jobb och höra vad han tyckte, förstås )
Så det blir Lägenheter Anna, har nån varit där? 400 m till stranden, och lika långt till centrum. Balkong med havsutsikt...helt ok...eller hur!?
Nu har jag haft min möhippa, och den var helt underbar!
I går morse var vi på promenad, jag Pelle, men plötsligt behövde han gå hem, för att gå på toan....vi hade knappt hunnit in genom dörren, förrän det rusade in 10 galna tjejer med cowboykläder och en stereo med musik dundrande. Det var musik såsom "Cotton eye Joe", bla. De sköt vilt omkring sig med pickadollerna och tjoade och skrek.
Jag skulle just äta frukost, men det var bara att glömma. De lindade ett rep runt mig och drog ut mig på baksidan av vårt hus, där jag fick byta om, till stringtrosor, chaps, linne, en väst med fransar. Sen hängde de dit en massa saker i ett sorts bälte tex, en yxa, tomahavker, osv. Och så målande dem mig i ansiktet och så fick jag champagne...som tup var kom Pelle ut med en kopp te och en smörgås också, annars hade jag nog kräkts
Observera att jag inte hade några byxor under chapsen, så man såg min rumpa under fransarna...jag försökte protestera, men det gick inte. Bara att gilla läget...jag fick även en svart peruk på huvudet, samt en praktfull fjäderanordning.
Sen bar det av in mot Södertälje, vi stannade på Statoil pga en kissnödig cowboy, och jag fick gå in och handla cigaretter, tändare odl, åt tjejerna (allt för att visa upp mig). Jo, jag hade ju ett plakat också där det stod: Dansar med naken rumpa hjärta hövding rakade skallen = sant.
Pga av det så vände sig de flesta om för att titta förstås...vilket många gjorde inne i centrum sen dit vi åkte. Det var MYCKET folk på stan, det var ju valstugor bla, så det var tjockt med människor.
Mina cowboy-kompisar tvingade mig att rida på en trähäst på fjäder, ni vet, en sån för barn...en tant såg riktigt chockad ut när hon såg mina skinkor när jag svingade mig upp på den Hon satt och gapade i en kvart...
Sen åt vi lunch - McDonalds, ute på en stentrappa.
"Nu har du fått rida, sa de, det ville du ju göra. Och nu har vi ätit, vad ska vi göra nu då"? Och så inbillade de mig att vi skulle åka och hälsa på min förste pojkvän..Hmm, jag gick inte riktigt på det, men...
I alla fall, så bar det iväg ut på vischan. Efter mycket kartläsning hittade de fram. Vi befann oss på en ranch! Det fanns både "hotel" och "saloon". Och västernhästar....Vi drack kaffe i solen och mumsade kladdkaka, sen fick vi våra hästar. Många av hästarna har tävlat både Sm och Vm (tror jag). Och så fick vi oss en lektion i västernridning...det var svårt! En annan är ju van att rida på ett annat sätt liksom....
På slutet tävlade vi. Vi skulle rida slalom mellan koner på tid, vi var 2 lag. Det var bara 4 kvar som red (vi var 5 från början, alla ville inte rida), och vi representerade alla i våra lag, även om de inte var med och red. Det var nämligen början på 5-kampen
Efter att hästarna blivit utsläppta i hagen och jag hade blivit fotograferad barbacka på en skäck med all utstyrsel, fortsatte 5-kampen.
Det var kasta hästsko på bowlingkäglor, kasta hästsko i en hink, kasta lasso från marken och från en tunna som var upphängd mellan 2 stolpar. Vi skrattade mycket!
Mitt lag förlorade men vad gör väl det
Sen fortsatte dagen/kvällen med öl, vin och underbar mat. Det var grillat med nachochips, salsasås, kycklingspett, och annat gott.
Ute tändes lägerelden, och där satt vi och spelade gitarr och sjöng. Men sen kom det bästa av allt: Linedans!! OH MY GOOD, vad roligt det var! Vi dansade och dansade, jag var helt blöt av svett! Musiken dundrade hela kvällen inne på saloonen.
Sen drog vi oss tillbaka till våra rum (det var 6 bäddar i varje). Vi sov som små grisar...
I morse (kl 10) fick vi frukost; Amerikanska pannkakor med smör och lönnsirap och kaffe, det var hur gott som helst dagen efter!
Efter att ha klappat kattungar och hundvalpar var det dags att ta farväl av de trevliga värdarna och åka hem.
Jag har träningsvärk och värre lär det bli, samt ont i arslet
Men det var det värt, 100 gånger om!!
Tjena tjejer!
Ja, nu är det snart dags för vissa av oss! Är fortfarande lite trött efter möhippan, och framför allt går jag som Zeb Macahan...har träningsvärken som gud glömde Det såg nog ut som jag hade pungbråck när jag var nere på stan idag
Idag har jag: Varit inne på Ica och betalat det sista, dvs 7 kg kycklingben som vi lagt till. Jag köpte även en laktosfri glass och tog med hem, som en av våra gäster ska få som efterrätt.
Sen köpte jag det sista vinet och cider, päronsoda som ska vara till bålen.
Nu ska jag sätta mig och börja betala till folk, tex frissan och make-up-tjejen. Så är det klart och man slipper tänka på det.
Ikväll ska vi till min Pappa (och Mamma, för de bor ihop ) och fira honom lite gemon att äta smörgåstårta, för han fyller 70 idag. Sen firar vi ju honom på söndagen efter vårt bröllop.
Ska börja packa ner saker som ska vara till borden under veckan, gå till kommunhuset/ringa och höra så att allt är ok, göra "grisen" som ska stå i baren, köpa fint papper att skriva lite kärlekscitat på som ska ligga på borden...ja, det är lite smått och gott kvar. Just det, ska ju köpa frukt till dekoration också
Måste sätta fart!
elora; det blir jättefint med de där små flätorna!
TingelingAnna; ser fram emot att få höra om din möhippa!
Lindamarias; Ja, håll alla tummar och tår är du snäll!!!
Tesso:
Härligt att din möhippa blev bra! Vad fick du vara med om? *nyfiken*
Vad händer när det är 4 dagar kvar?! Jo, jag blir sjuk! Vaknade täppt i näsan, har ont i huvudet och i halsen känns det som sandpapper
Det är antagligen min 4-åring som smittat mig, hon har haft feber och varit jätteförkyld. Hosta har hon också, hoppas det inte drabbar mig...
Så idag har jag varit ner till stan och köpt Eichanea-droppar, de brukar hjälpa. Har tagit 2 omgångar redan.
Kl 13 ska jag vara nere hos frissan för att färga ögonbryn och fransar, men helst skulle jag vilja lägga mig och sova...
Får kurera mig efter frissa-besöket.
Måste bara köpa lite mer grejer, såsom film till videokameran, gästbok, etc...
Har köpt ett par fina trosor att ha på bröllopsnatten idag
Vad händer nu då...?
Jo den ena servitrisen ringer och säger att hon är sjuk!! Hon hinner kanske krya på sig, sa jag till henne, hon ska ringa på torsdagkväll och berätta hur hon mår.
Men smart som jag är har jag ju en back-up-tjej, så henne har jag mailat till nu precis.
Det värsta som kan hända nu är ju att back-upen inte kan, och sen första är för sjuk Vad gör vi då?!
Jag som skulle ta det lugnt nu...
För övrigt har vi idag handlat gästbok, film till videokameran, en liten rosa väska till Lillan som hon ska få ha lite godis etc i, samt en spegel och en borste, så hon har lite att plocka med.
Vi har även köpt papper till vigselprogrammen som vi hoppas funkar i vår skrivare, sen har jag köpt ett stort ark som jag ska klippa små bitar av och skriva små kärleksdikter på.
Jag köpte ett nytt läppglans idag, eftersom det jag köpte hos smink-tjejen är borta, och så köpte jag puder, på smink-tjejens "begäran" (det kan vara bra att ha till fortograferingen om det är varmt, ifall man blir blank om näsan).
Till "grisen" har jag fått 2 kartonger från en affär som jag ska slå in i nåt fint papper och göra till en "spargris", där folk kan lägga pengar i baren, samt eventuella grattiskort.
För övrigt har jag dåligt samvete för att jag lämnade Lillan hos mina föräldrar igår, för att jag ska kunna fixa här hemma ostört. Hon har varit borta mycket på sistone, bla 3 veckor hos sin pappa, så vi har inte umgåtts så mycket i sommar. Hon har blivit väldigt på frestande och "jobbig" på sistone, och det kanske beror på att hon saknar mig, har jag precis kommit på... men å andra sidan ville hon gärna åka till morfar & mormor, så det går väl ingen nöd på henne.
Men snart ska vi ju åka på en 2-veckors semester, jag och Pelle (bröllopsresa), så då är vi ifrån varandra igen
Suck...hur man än vrider och vänder räcker man inte till känns det som...
Ikväll har vi hittat bordsdukarna som varit borta, som vi ska ha på borden, de låg ute i stugan. Tur att vi hittade dem!
I morgon ska jag sola solarium för att ha lite fin färg på dagen D
Tack för alla krya-på-dig-hälsningar, jag tror att jag känner mig bättre redan
lindamarias; En vigsel i kyrkan brukar som sagt inte ta en hel timme...så du behöver inte känna dig stressad.
Bordeaux:
Hur kollar man vädret för lördag på dagen då? Jag får bara upp lördagnatt och då ska det visst regna Får verkligen hoppas att det inte regnar på dagen...
Idag har jag fixat mina naglar! Det var en stackars nyutbildad tjej...det ver ett fasligt klibbande med lim, och det satt stora klumpar av lim kvar under naglarna när jag gick därifrån. Hon fick börja om med ena handen för hon råkade smeta ut det mesta, och en del av naglarna sitter lite snett...men, men det är det säkert ingen som tänker på.
Sen har jag handlat det sista, så nu är det kvar att göra "grisen" som ska stå i baren. Samt packa det vi ska ha med oss både till vigselplatsen, natten och dagen efter.
Igår kväll var vi uppe länge och smuttade på portvin som vi fått av Pelles jobbarkompisar. Jag har packat ner det mesta som ska till festlokalen och skrivit på alla kartonger och påsar vad det är i. Har packat in våra egna vinglas i bubbelplast och handdukar. Det är en tjej på mitt jobb som gjort dem till oss, de är i keramik. Mörblåa med vit insida, jättefina!
Och allt annat har löst sig; hotellsviten är vår, och betald. Serveringstjejen är så pass frisk att hon kan jobba.
Så just nu känner jag mig lugn och trevlig
Allt kommer att gå bra
Nu är jag gift!!
Känns ofattbart att äntluigen vara det efter så lång tid och planering...plötsligt var vi där liksom, och dage gick fort, som de flesta andra också upplever det som.
Men tyvärr var det en hel del tabbar och missar under resans gång, som gör att minnet inte känns så himla kul. Snart kommer det förmodligen att kännas bättre, men...
Det började med frissan, som var "sjuk", och inte kunde komma. Vi hade precis kommit fram till Stensund då en av mina vänner ringer och talar om det för mig, frissan kunde inte ens ringa till mig själv. Så jag fick kasta mig i bilen och åka till Trosa och snylta på en av mina vänners tid hos frissan. Vilken tur att hon kunde göra mitt hår sådär akut. För att göra en lång historia kort, är det tydligen så att hon som skulle göra mitt hår har alkoholproblem, och antagligen inte legat på sjukhus pga Tbe i sommar utan varit inne på behandling för sitt drickande. En skum grej är att hon ringde på natten innan bröllopet, (vid 12-tiden!) för att höra "hur det var"...??? Hmm, gör man det kl 12 på natten dagen innan ett bröllop...
Håret blev jättebra, det blev 2 inbakade flätor som knöts ihop där bak med ett läderband. En tofs som stack ut fick hon klippa av helt enkelt
Sen tillbaka till Stensund, och så käkade vi medhavd kycklingsallad. Strax efter kl 12 kom min make-up-tjej, och sen var det alltså sminkning. Det drog ut på tiden, bla för att barnen sprang ut och in i rummet där jag satt. Så hon var inte klar förrän 13.40, och vigseln var ju kl 14!
Så jag hann inte ta på mig örhängena (jag glömde bort det), och inte heller nån parfym. Parfymen var väl skit samma, men örhängena hade varit fina att ha med på bild...
Så gick vi och ställde oss "runt knuten" och gav klartecken till vigselförättaren (vår vän Jenny) att hon kunde börja.
Så började musiken och vi gick...där stod alla...det var så mäktigt! Pappa grät så tårarna skvalade, och i vanliga fall börjar jag alltid gråta när min pappa gör det, men då var jag så spänd att jag inte gjorde det. Så gick vi upp för den lilla trappen och ställde oss på en gräs"avsats" (innan nästa trapp börjar liksom). På översta trappsteget stannade vi upp ett par sekunder så att alla skulle hinna se tecknen på våra ryggar; v och ^, som i manligt och kvinnligt.
Sen snurrade vi runt och Pelle tog av mig min mantel, och när den föll av och klänningen visades gick det ett sus bland gästerna. Sen tog Pelle av sig sin mantel och så började vigselakten. Jenny pratade lite, sen tände hon en rökelse och gick ner på gräsmattan där hon hade ställt upp 4 "stavar" med färgband knutna på. De symboliserade de 4 olika väderstrecken och hon tillbad alla väderstreck, med eld, luft, vatten och jord.
Sen spelade och sjöng 2 av våra vänner "Kärleken förde oss samman". Otroligt vackert! Att stå där och blicka ut över havet och se alla gäster som stod och grät, det var så fint.
Sen var det dags att avlägga löften och då fick äldste sonen komma fram och lägga våra ringar i en skål med vatten från Östersjön. Sen fick vi säga efter henne, och så var det ringpåtagning.
Sen var det Pelles sång till mig; If I used to love you, av Daniel Lemma. Och så lite prat igen, sen var det min sång till Pelle; Av längtan till dig, av Åsa Jinder.
Efter vigseln var det dags för fotografen att göra sitt jobb, han hade redan tagit en massa kort under vigseln också.
Det var jätteroligt att bli fotad och det känns som att det blev riktigt bra kort. Det kommer bli svårt att välja..
Sen åkte vi till festplatsen, där brudskålen utbringades...
Får fortsätta skriva en annan gång, måste åka nu...
evkasu:
Grattis!
Ja, jag blev frisk innan bröllopet.
Men jag har inte berättat de värsta tabbarna ännu...
Direkt efter vigseln såg jag att min bror stod och pratade med en av våra kusiner, så jag sa; skynda er nu och åk, för det väntar en del aktiviteter på Trostorp.
Då säger han; vi ska inte med på middagen...
???????????????????
Jag fattade ingenting, och sa att det var dålig stil av dem. Hans fru stod längre bort och sa inte ett ljud. Brorsan sa; vi ses ju i morgon...
SOM OM DET SKULLE HA NÅN BETYDELSE!!??
Vi firade ju pappa dagen efter med lunch på samma ställe.
Jag sa; jag tycker det är tråkigt att du inte vill vara med på min bröllopsfest, sen gick vi iväg med fotografen.
Försökte släppa det så mycket jag kunde, för att kunna le åt fotografen naturligt.
Fotograferingen var helt underbar! En engagerad fotograf med medhjälpare, ett mycket trevligt par. Vi stod på klippor, vid stranden, i vattnet, på en dansbana, osv, och han kastade sig på magen både på klippor och bryggor för att få bra bilder. Jag har pratat med honom ikväll och frågat om han inte kan maila över åtminstone en bild för vi är så nyfikna så vi dör!
Det drog också ut på tiden, så när vi kom upp till byggnaden där vi hade hållt till, och packa undan, ställa disken i köket osv. Naturligtvis skvätter det choklad på min klänning!! Jag skrek på Pelle, så han fick komma och hjälpa mig att gnugga, och det mesta gick bort. Det på magen var viktigast att få bort, det på ärmen syndes inte så mycket...
Nu ser jag att jag hade kommit lite längre än jag trodde i min förra beskrivning, men skit samma
Sen var det alltså brudskålen, och lite mingel, och sen dags att sätta sig.
Vi fick först gå och ta mat, och det var lite bråttom för allt var ju försenat med en halvtimme, för fotografen hade hållt på 1 1/2 timme istället för 1.
Då upptäcker jag att det bara står 2 fat kött framme; skivad kycklingfilé och kycklingben (som jag hade lagt till i beställningen den sista veckan, för att allt verkligen skulle räcka, till och med till vickning). Så jag frågade personalen varfördet inte var mer köttsorter framme (vi hade beställt rostbiff och skinka också), och då säger hon att det finns inget sånt...
Ica hade alltså schabblat till det och missat att skicka ca 6 kg kött....så det var bara att kasta sig på mobilen och ringa Ica. Arg som ett bi var jag. De skulle "kolla upp" osv, och sen ringa tillbaka, så det var bara att ha mobilen på vid bordet och precis när svärfar börjar hålla sitt tal ringer det...
Jag gick ut och grälade vidare med Ica, och de kunde skicka en bil, men det skulle ju ta en timme ungefär...jag föreslog att de skulle ringa till Ica i Vagnhärad och fråga om de inte kunde samarbeta, så kunde vi hämta mat där. Så det skulle de göra, och sen ringa upp igen...Ica i Vagnhärad kunde inte, ringde de och sa sen, så min Mamma och Svärfar fick sätta sig i bilen och åka hem till mina föräldrar och hämta deras kött, som vi skulle ha dagen efter...
Som tur var kunde det här vändas till nåt positivt, folk skämtade om Ica halva kvällen, men jag hade just då lite svårt att se det roliga i det...även om jag såklart var tacksam att folk kunde ta det med en klackspark...
Nu har jag plockat fram de mest negativa sakerna från mitt/vårt bröllop, men det blev väldigt luckat och fint i alla fall.
Min man vill att jag ska skriva här att jag var så vacker att han inte kunde ta ögonen ifrån mig, och det syns på filmen som vi tittade på igår (tack snälla Malin som filmade ALLT!!! Guld att ha kvar en film från den här dagen!).
Alla är SÅ NÖJDA med vårt bröllop, alla tyckte det var otroligt vackert, att våra kläder var jättefina, att det var superroligt...ja, alla är så nöjda. Så jag börjar mer och mer kunna se det från den positiva sidan
När vi skulle ta en taxi till hotellet var det en väntetid på 1 timme, så vi fick skjuts av en kusin till mig. Väl där skulle vi ha badat skumbad och druckit champagne, men klockan var alldeles för mycket och vi var onyktra så det räckte, så vi somnade istället....
Dagen efter däremot tryckte vi ner oss i badkaret med badbomben. Vi satt nästan fast, det var lite trångt
Sen åt vi hotellfrukost, Mmm, vad gott det var
Det var min berättelse!
Måste bara tillägga att idag ringde jag och bokade en tid på Ica med chefen, så jag, pelle och svärmor gick dit. Vi fick alla pengar tillbaka, och det hade vi tänkt kräva också, så det var ju bra.
Jag sa att det var det minsta jag hade tänkt begära.
De hade full förståelse för att vi var besvikna och det var inget snack, utan det var självklart att vi skulle få tillbaka pengarna. Vi fick några kronor mer till och med.
Chefen berättade att han inte kunde förstå hur de hade kunnat missa, för det fanns en tydlig beskrivning om vad som skulle göras, och packas ner. De hade inte ens skivat upp skinka och rostbiff, och det var inte heller avbockat...
Han sa; hoppas ni vill fortsätta handla hos oss, och jag sa; jag får se...
Men nu är pengarna insatta på kontot, och vi kan använda dem på vår bröllopsresa istället!
Tänk att jag är gift....lilla jag liksom