Inlägg från: Nonika |Visa alla inlägg
  • Nonika

Sept-06 by Nonika # 2

Jo, jag nöjer mig nog med ringarna som de är. Pelle tycker de är helt ok också. Och man tittar ju inte så ofta i dem.
    Vi ska ju lämna in förlovningsringarna på hamring igen också, så pengarna drar iväg ändå.
    Ska ringa hon som gjorde våra silverringar för att höra vad hon tar för att hamra till dem igen. Antagligen billigare än att lämna in dem till smyckeaffären där vi köpte vigselringarna.

Pelle är fortfarande trött, han har somnat nu
    Ska nog väcka honom..

• Nonika

Idag är det exakt 5 veckor kvar!!
    Wow säger jag bara...det känns både fantastiskt, underbart, spännande, roligt, nervöst och STORT!!

Idag var vi med den lilla dottern till sömmerskan och tog mått till hennes klänning. Jag hade med mig de nyinförskaffade underkläderna och provade allt (utom trosorna, känns som överkurs...). Jag har ju köpt en sorts korsett, den går från revbenen och ner till troskanten. Och wow, vad bra det blev! Jag har säkert minskat midjeomfånget lite också, för klääningen satt nästan lite för löst!?
    I alla fall, så kände jag mig riktigt snygg och vacker! Har aldrig känt mig så vacker i klänningen som jag gjorde idag det bådar gott.

På tal om vikten, så har vi lagt oss i hårdträning i spåret (promenader). I morse var jag ute och gick 7,5 km. Ska göra det varje morgon så långt det bara är möjligt nu.

Tack Ida för inlägget i gästboken (och elora, dig har jag väl redan tackat hoppas jag?).
    Jag har suttit och skrivit in en del av personbeskrivningarna på datorn idag också, och mailat 40 av dem till en kollega som är Amerikan. Han ska översätta dem till engelska, eftersom vi kommer att ha en engelsktalande fäst på bröllopet. Det kan ju vara kul för honom att kunna hänga med också. Ska maila låtarna vi har på vigseln också, så han kan vara med även i dem. Det är ju "Av längtan till dig", med Cajsa-stina, och "Kärleken förde oss samman" av Ulf Lundell.

Har precis nattat den lilla huliganen, och nu är vi helt slut. Ska gå och lägga mig nu...Pelle är fortfarande trött efter svensexan, men en berättelse har han knåpat ihop som snart kommer

Go´natt...

• Nonika

en engelsktalande Gäst menar jag ju...*trött*

• Nonika

Hallåj alla brudar!
    (Och min blivande man, ifall du skulle titta in här).

Idag har vi äntligen träffat vår vigselförättare, eller rättare sagt; hon som ska hålla i vår vigsel. Det var verkligen på tiden, för idag är det exakt en månad kvar!!
    Jisses, nu går tiden plötsligt fort!
    Det kändes bra, tack elora för den där texten du mailade till mig en gång om borgelig vigsel. Den är jättefin, och den ska vi använda oss av till stor del

Vi ska träffa henne på onsdag igen på själva vigselplatsen för att gå igenom detaljerna lite mer.

Sen har vi lämnat in våra förlovningsringar idag, tillsammans med min vigselring, till silversmeden. Hon ska hamra till förlovningsringarna så att de blir likadana som vigselringarna. Är lite skrajsen att jag ska tycka att förlovningsringen blir "fulare", men Pelle tror att det blir bra så jag får väl lita på det.

I morgon åker vi på kryssning, då ska vi köpa de sista ölen och ett par flaskor champagne.

Ikväll hade vi tänkt göra de sista personbeskrivningarna, vi har 10 st kvar att göra. Men nu stack Pelle iväg med bilen till vår personlige bildoktor, och sen vill vi titta på film. Så det blir väl till att sitta i baren på båten och göra dem
    Sen är det frågor till tipspromenaden som ska göras, samt vigselprogrammet. Och sen är det inte mycket mer...

Min frissa har jag försökt få tag på under en ganska lång tid nu, men det går inte. Undrar om jag behöver göra en provuppsättning när jag nu bara vill ha 2 flätor med löshår i? Det kan väl inte vara så svårt?

Sen har vi blivit erbjudna jättebra hjälp av ett par vänner! De ska åka till festplatsen och ställa dit ett stort kar (i plast tror jag), som man kan lägga en massa öl i med isblock. Det håller tydligen i massor av timmar. Superbra!! Då slipper vi bekymra oss om hur allt ska få plats i kylen!

Jag väntar på att en florist ska höra av sig, för jag tycker den första verkar lite dyr. Hon säger att en brudbukett kostar runt 1500:-, och då gör hon ändå det svart och hon jobbar inte som florist längre...vad tycker ni?

elora: Ja, jag förstår att du blir irriterad på dina släktingar...

• Nonika

Idag är det exakt 4 veckor kvar för mig också! Visst börjar det pirra lite, Abbes?
    Har hittills inte känt av det så mycket, men nu när jag inser att det är mycket kvar att göra, och att det snart är dags, så....ja, det pirrar i alla fall lite mellan tårna eller nåt

Nu har jag precis suttit och skrivit ut alla frågorna till tipspromenaden som vi ska ha. Vi satt och gjorde dem över att glas rödvin häromkvällen, det blev 13 st, och rätt så roliga också!

Jag ska klippa ut dem och klistra fast dem på färgade papper, får se vad jag får tag på. Kanske mörkblå bakgrund, samma som i inbjudningarna? Kanske hittar jag någa roliga stickers med skärgårdsmotiv att klistra på också?

Vi har tagit en morgonpromenad idag också, det behövdes efter kryssningen vi gjorde i torsdags. Sen satte vi oss och skrev ner vad det är kvar att göra.

Skönt att all alkohol är köpt nu i alla fall. Nu ska vi försöka räkna ut hur mycket vatten och läsk vi behöver köpa. Vi köper backar, så kan man ställa ut flaskor på borden. Vad tror ni går åt?

Funderar på att åka och handla redan idag, tex snacks. Det håller sig väl bra?

Hasta vidare...vi syns!

• Nonika

Åhh, just nu längtar jag jättemycket tills jag får bli gift Så den där ringen sitter på mitt finger och glänser istället för att ligga i översta lådan i hallbyrån och retas

Längtar mycket efter Greklandsresan också. Tänkte på det idag när vi var och badade...snart är man i Grekland och tumlar runt i vattnet där

Nä, nu ska vi grilla! Får skriva mer en annan gång.

Kram alla brudar!

• Nonika

Hej tjejer, skriver en kortis för att visa att jag finns kvar

En kompis till mig har hoppat av bröllopet, han har fått förhinder. Det gör inte så mycket, för det var en kille för mycket bland gästerna Men vi har istället bjudit med den 14-åriga dotterns pojkvän, så nu är alla nöjda och glada

Ikväll har vi varit och provat våra bröllopskläder, och jag måste ju säga att jag är mer än nöjd! Vi beslutade oss för att låta sömmerskan sy mantlar till oss, och det ångrar vi inte en sekund, trots att de kostar 3000:- tillsammans. De är mörkblå, och vi har de gamla tecknen för manligt och kvinnligt på ryggen, i guld. Alltså Pelle har den manliga symbolen, och jag den kvinnliga
    Om ni läst Da Vinci-koden förstår ni vilka jag menar

Det kommer bli SÅ häftigt!
    Funderar på att höra av mig till en bröllopstidning för att höra om de vill göra ett reportage om oss, för det blir ju ett rätt ovanligt bröllop

Ha det bäst så länge, nu ska jag knyta mig, för i morgon ska jag lämna lillan på dagis kl 07.15...

• Nonika

Tjena tjejer!
    I dag har vi varit på vigselplatsen och övat med vår vigselförättare, vår vän Jenny. Det gick bra allting, och vi har ändrat oss om vart vi ska stå.
    Hon (Jenny) hade skrivit ett jättefint vigselprogram, eller vad jag ska säga. Alltså det hon ska säga var fint

Vi har i slutet "att älska i livets med-och motgångar", istället för "tills döden skiljer oss åt". Det tycker vi är fint och bra, vi vill inte heller ha det där om döden. Vissa säger "tills livet skiljer oss åt", för så kan man ju också säga om den ena dör och den andra lever vidare. Dessutom kan man ju aldrig lova någon att man ska leva tillsammans hela livet, resonerar en del, så nånting i livet kan ju göra att man går skilda vägar.

Ja, jag ska nog kontakta nån tidning nu

• Nonika

För övrigt är det ju bara 2 veckor kvar nu...börjar faktiskt bli nervös! Men det känns ändå som vi har koll på det mesta.
    Nu i veckan ska vi handla vatten och läsk/lättöl. I morgon ska jag försöka få tag på frissan igen, henne har jag försökt få tag på i flera veckor nu...blir lite stressad av att inte få prata med henne.

Min Mamma har köpt flasköppnare, så nu har vi såna så att det räcker.Ska även försöka få tag på husmor på skolan där vigseln ska vara för att höra om vi kan hyra uppläggningsfat odl. Det finns ju inget sånt i lokalen av nån underlig anledning.
    Ska nog även kontakta Ica och lägga till lite mat, är ganska orolig över att det inte ska räcka.
    Vinet har vi nallt på, så det måste vi också köpa mer av....vi satt uppe hela natten jag, Pelle och svärmor. Vi käkade kräftor igår, och så blev det som det blev...lätt hänt

Jag har bokat en tid för att fixa naglarna, torsdagen innan bröllopet. Ska bli roligt att göra dem fina, och det är antagligen den enda gången i livet jag kommer att gå och fixa dem.

Nej, det är väl bäst att gå och lägga sig, så jag orkar mördarpasset i morgon, 8-20 Men nu jobbar jag bara den här veckan ut, sen har jag semester i 3 veckor!!

netateta: Låter jobbigt att inspirationen har försvunnit....sätt dig och stolpa upp vad som ska göras, och vad som är mest akut att göra, så har du fått en början i alla fall.

• Nonika

evkasu:
    Ja, jag är i tokplaneringsfasen, och jag börjar också känna mig stressad över vädret! Gifte mig ju samma dag som du.
    Det blir verkligen inte bra om det hällregnar
    Det kommer att bli perfekt och jättefint så som vi har tänkte det, så det skulle INTE vara roligt om vi tvingas trycka in oss i hallen utanför matsalen på skolan där vi ska gifta oss...men, vad kan man göra åt vädret liksom..bara att hoppas att det blir som det brukar; att det nästan alltid är fint väder och regnfritt vid kusten när det regnar bara ett par km därifrån...
    Och gifta blir vi ju ändå, och det är väl liksom huvudsaken...
    Min möhippa lär också bli på lördag, finns liksom inte så mycket annat att välja på

Idag har jag ringt och bokat parkeringsplats åt oss till bröllopsresan. Alltså, vi parkerar där och åker buss till Arlanda

Sen har jag ringt hit och dit, men har en del kvar att göra.. I morgon är jag ledig och ska antagligen tillbringa den mesta tiden på stan för diverse inköp.

Funderar på om maten kommer att räcka, så jag har pratat med Ica om kycklingklubbor. Ev ska vi beställa några kg av det också, det värsta som kan hända är väl att maten tar slut liksom...

Det vi har kvar att göra är:
    Köpa mer dricka till bålen
    Köpa vin/champagne till fotograferingen
    Skriva ut personbeskrivningarna
    Skriva och skriva ut vigselprogrammet
    Köpa bordsvatten och läsk/lättöl
    Köpa korv & bröd till vickningen
    Köpa en gästbok, eller göra en egen

Lilltrolle;
    Vi ska köpa 4 backar bubbelvatten och 1 back med läsk/lättöl. Det får räcka. Blir det törstiga på vatten under kvällen får de dricka kranvatten. Dessutom tror jag inte det går så mycket lättöl eller läsk.
    Det är en kollega till mig som hjälpt oss räkna på det, han har haft restaurang i många år. Barnen dricker ju läsk, men de är bara 5 st, och de får dricka pet-flaskeläsk senare under kvällen. Vi ska väl ha typ 5 petflaskor med läsk som får räcka hela kvällen. Chips och ostbågar har vi köpt, tror det är 5 påsar av varje. Vi blir 73 personer allt som allt.

För övrigt känner jag mig faktiskt stressad, men inte över själva vigseln eller så...om ni förstår vad jag menar. Det enda som kan gå fel är ju om det ösregnar, men det får vi ta. Vi har ju övat nu med vigsel-tjejen, och det känns bra, hon har skrivit så fint

Svar på tråden Sept-06 by Nonika # 2