Äktenskapsförord - behöver råd
Jag ska gifta mig till hösten. Min sambo har vad som nog kan betecknas som en mindre förmögenhet (ärvd) som primärt administreras av hans familj. Själv har jag också en del tillgångar, men betydligt mindre än min sambo.
Nu har hans familj mobiliserat sig för äktenskapsförordsskrivning. Det är tänkt att all min sambos aktuella egendom samt avkastningen av denna ska bli enskild egendom (det samma skulle gälla för min egendom, denna är dock betydligt mindre än hans).
Allt vi tjänar från och med dagen vi är gifta skulle sedan bli gemensam egendom.
Vi har ungefär lika mycket i lön, dock tjänar jag lite mer än min sambo och i och med att hela diskussionen startade så har jag också börjat irritera mig lite på att jag skulle dela dessa extra pengar med min sambo, när hans tillgångar och avkastningen från dessa så noga ska "skyddas" mot mig. Jag känner att hela diskussionen börjar ta fram mina sämsta sidor...
Kan tilläggas att vi i princip aldrig diskuterat ekonomi tidigare och inte någonsin grälat om pengar. Vi har aldrig saknat pengar till vardagliga utgifter, semester e.t.c. och vi brukar alltid vara överens om vad vi vill spendera pengar på eller inte. Vi har bott ihop i 8 år med delad ekonomi, räkningar och gemensamma inköp har vi delat lika.
Ett alternativ är ju naturligtvis att fortsätta som förut med enbart enskild egendom och delad ekonomi, men jag tycker att gifter man sig så ska man vara beredd att ha gemensam ekonomi...
Jag gifter mig ju absolut inte för att få del av min sambos pengar, men jag känner mig lite förolämpad av hans familjs attityd, och jag känner mig en aning pressad till att skriva under på något som naturligtvis är mer fördelaktigt för min sambo än för mig.
Är i stort behov av en utomståendes synpunkt!