• Kyrillianna

Äktenskapsförord - behöver råd

Jag ska gifta mig till hösten. Min sambo har vad som nog kan betecknas som en mindre förmögenhet (ärvd) som primärt administreras av hans familj. Själv har jag också en del tillgångar, men betydligt mindre än min sambo.

Nu har hans familj mobiliserat sig för äktenskapsförordsskrivning. Det är tänkt att all min sambos aktuella egendom samt avkastningen av denna ska bli enskild egendom (det samma skulle gälla för min egendom, denna är dock betydligt mindre än hans).
    Allt vi tjänar från och med dagen vi är gifta skulle sedan bli gemensam egendom.

Vi har ungefär lika mycket i lön, dock tjänar jag lite mer än min sambo och i och med att hela diskussionen startade så har jag också börjat irritera mig lite på att jag skulle dela dessa extra pengar med min sambo, när hans tillgångar och avkastningen från dessa så noga ska "skyddas" mot mig. Jag känner att hela diskussionen börjar ta fram mina sämsta sidor...

Kan tilläggas att vi i princip aldrig diskuterat ekonomi tidigare och inte någonsin grälat om pengar. Vi har aldrig saknat pengar till vardagliga utgifter, semester e.t.c. och vi brukar alltid vara överens om vad vi vill spendera pengar på eller inte. Vi har bott ihop i 8 år med delad ekonomi, räkningar och gemensamma inköp har vi delat lika.

Ett alternativ är ju naturligtvis att fortsätta som förut med enbart enskild egendom och delad ekonomi, men jag tycker att gifter man sig så ska man vara beredd att ha gemensam ekonomi...

Jag gifter mig ju absolut inte för att få del av min sambos pengar, men jag känner mig lite förolämpad av hans familjs attityd, och jag känner mig en aning pressad till att skriva under på något som naturligtvis är mer fördelaktigt för min sambo än för mig.

Är i stort behov av en utomståendes synpunkt!

• Svar på tråden Äktenskapsförord - behöver råd
  • pradagirl

hej mitt råd till dig är att ni tillsammans ,utan hans släkt tar kontakt med en advokat som kan hjälpa er med detta, det är aldrig bra att "släppa" in familjen i sådana frågor, och har ni inte lyckats bråka om pengar hitintills ska ni väl inte börja nu!!! vissa frågor ska släkten inte lägga sig i tycker jag, utan gör detta för er egen skull, så blir det nog bra, det är värt att betala arvode för detta , så är det ur världen för er, lycka till

• Bridzi

Jag håller med föregående talare. Det här är ju en fråga mellan dig och din blivande, inte hans familj (även fast jag kan förstå varför de lägger sig i). Det är viktigt att ni själva pratar om det så att du får höra hans ståndpunkt utan hans släktingar som ger menande blickar. Sen kan ni gemensamt visa enad front mot släkten.

Lycka till!

• anne på grönkulla

Jag tror i och för sig inte att hans släkts krav är godtyckligt orimliga eller innebär en klassisk "kvinnofälla" för dig - särskilt inte om du har bättre inkomst idag. Som jag ser det finns det flera alternativ ni kan ta i detta - inkl att göra ALLT enskild egendom.

Men jag tror att det viktigaste är att konstatera att er framtida ekonomi och hur den fördelas är ER sak - INTE hans familjs. Kan ni sätta er ner och sortera ut vad NI vill? Om ni ska ta in nån utomstående i diskussionen tror jag att det bör vara juridisk kompetens som arbetar för er båda, inte för hans familjs, och ser till era respektive och gemensamma intressen.

Kan tillägga att jag förväntar mig att inom en överskådlig framtid få ut ett arv som jag lugnt kan tänka mig att använda till att lösa våra studielån och ev amortera en del på vår lägenhet. Det enda fall där jag hade tvekat att använda mina ärvda pengar för vårt gemensamma bästa på detta sätt (för det kan frigöra flera tusen kr varje månad för oss, att spara eller amortera) hade varit om hans föräldrar hade gjort hans framtida arv från dem till enskild egendom för honom. Isåfall hade jag nog dragit mig för att lösa hans studielån med mitt arv!

• Lili 2006

Hej,

Jag har för mig att ni faktiskt inte ska behöva skriva ett separat äktenskapsförord för det hans släkt äger. Däremot skall det regleras i deras eget testamente, och det ska framgå där att arvet är att betrakta som enskild egendom.
    Gå till en jurist själva, men se framförallt till att du och din blivande är överens. Det är faktiskt det som är viktigast av allt, eftersom det är ni som ska leva resten av era liv tillsammans. För de pengar som du tjänar mer än din make, så kan du ju till exempel erbjuda dig att du sparar 75% till dig som blir enskilt och resterande lägger ni i en gemensam buffertkassa att använda till spontana weekends, romantiska middagar osv. Bara ett förslag... Hoppas det ska gå bra!
    Lycka till!

• svarta

Egentligen förändras ju inte er gemensamma vardag för att ni skriver ett äktenskapsförord. Det skyddar familjens förmögenhet vid en eventuell skilsmässa. Men det är aldrig fel att gå till en advokat för att verkligen sätta sig in i vad dokumenten reglerar. Det är ju viktigt att man är fullt införstådd i vad det innebär när man skriver på!

• Bröllopstokiig

Tack för alla era svar!

Kanske var jag lite otydlig i början, min sambo har alltså redan fått sitt arv för ganska länge sedan, så ska det regleras ska det vara genom äktenskapsförord, inte testamente.
    Han ärvde när han var väldigt ung och arvet har sedan administrerats av en nära släkting, och denna släkting har fortsatt göra detta trots att min sambo numera är vuxen. Inte så konsigt kanske egentligen att denna personen lägger sig i...

Jag har alltid känt mig omtyckt och välkommen i sambons familj tidigare, men börjar nu känna mig ifrågasatt och lite som ett hot... Förstår dock att familjens lojalitet ligger primärt hos min sambo, inte hos mig... Tycker kanske också att min sambo kanske kunde stått upp lite mer för mig i förhållande till hans familj.

Men jag ska följa era råd och se till att få detta diskuterat enbart mellan fyra ögon först, och sedan med en annan jurist än den som sambons familj själva anlitat, så ska det väl gå att lösa. Svårt det här, jag har förståelse för att sambo+familj vill skydda sin egendom, samtidigt tycker jag att man ska äga i alla fall vissa saker gemensamt om man nu ska gifta sig, och vara beredd att också ställa upp för den andra parten ekonomiskt när det behövs.

• anne på grönkulla

Det låter bra! Jag vet ju inte hur han själv hittills resonerat, men du antyder ju att han kanske låtit sig styras en del av släktens krav. Jag vet heller inte hur ni brukar kommunicera om viktiga frågor, men jag skulle nog lägga upp det som att du känner dig väldigt pressad av vad du upplever som deras misstänksamma inställning till dig och vill diskutera er emellan hur ni vill ha det.

Att ni tar in en extra jurist är heller inget konstigt eller nåt hot mot någon. Se till att vederbörande jobbar för er bägge - vare sig din sambo eller du ska behöva känna att juristen är ett hot mot er, h*n är tänkt att vara ert gemensamma stöd och arbetar för bägge era intressen. Funkar inte det - skaffa varsin. Du och din sambo har lika mycket rätt till kompetent vägledning på individuell basis och som par.

Man kan ju också fråga sig om det inte var den persons avsikt, som pengarna ursprungligen kom ifrån, att din sambo skulle dela dem med sin livskamrat en dag utan äktenskapsförord. Hade den personen velat att det skulle bli enskild egendom hade h*n ju kunnat se till det, på sin tid. Alltså kan man vid något tillfälle konstatera att det är de nu levande släktingarna som vill "skydda" dem, inte urpsrungsägaren (i vissa familjer är sådana resonemang relevanta).

Till sist blir det ju dock inget äktenskapsförord om inte du och din blivande man är överens om det som föreskrivs och båda skriver på. Det kan ju alltid vara din sista försvarslinje - ingen kan ju tvinga dig att skriva på något du känner dig missgynnad av...

Lycka till!

• MysEtt

Fast även om hans förmögenhet och avkastningen från den är inskriven som egen egendom kan han under tiden ni är tillsammans välja att dela den med dig Det är ju om ni i framtiden går skilda vägar som den är skyddad och om det rör sig om mycket pengar kanska man kan förstå det Att titta på vad man tjänar idag kan vara intressant håll bara i minnet att det kan förändras framöver så att den som idag tjänar minst i framtiden tjänar mest

• ak76

Ni får ha lite tålamod med en som inte riktigt är insatt i detta...

Är det inte så att ett äktenskapsförord "bara" är till för att träda in vid ett dödsfall eller en skilsmässa?

Dvs, om du och din man skiljer er så skyddas en del av hans pengar (alltså det ni skrivit äktenskapsförord om)så att det inte ingår i en bodelning. Alltså får du ta del av hans förmögenhet så länge ni är gifta.

Vi dödsfall så ärver makan/maken även det som står i äktenskapsförordet. Vill man ha det annorlunda, att tex barn ska ärva, så får man testamentera om det.

Står själv i tagen att skriva ett äktenskapsförord (min far äger ett företag som jag är ensam arvinge till) därför skriver vi ett äktenskapsförord om detta, alltså inte om något annat) Och om jag fattade det rätt så "händer" eller påverkar ju inte detta något så länge man inte skiljer sig eller någon går bort.

Ni får väldigt gärna rätta mig om jag har fel!!! Behöver också uppdateras på detta! :)

• förhoppningsis

äktenskapsförord reglerar bara vad som händer med pengarna vid ev separation samt vid dödsfall.
    Trots äktenskapsförord kan man i sitt testamente skriva att efterlevande maken ska ha pengarna. på det sättet är de skyddade mot skillsmässa men kommer partnern till godo när man dör.

Har man inte reglerat detta i testamentet utan bara har äktenskapsförord så går de pengarna direkt till barnen i lika stora delar.

• Jonn

Som jag nämnde i en annan tråd, kontakta www.juridiskexpress.se. De hjälpte mig med äktenskapsförord och ett nytt testamente. Dessutom har de fasta priser.

• TheBride

Kyrillianna: Jag förstår hur du tänker. Samtidigt har jag full förståelse för din sambos situation. Jag står på ett sätt i hans situation. Jag har själv ärvt lite pengar (inget företag!) och har därmed kunnat köpa en lägenhet. Han tjänar mer än mig, men jag skulle mycket väl klara mig själv. Jag vill inte att mitt morsarv skall ingå i det gemensamma boet när vi gifter oss. Det vill jag ha som säkerhet om något skulle gå på tok senare i livet, evt. skilsmässa eller dödsfall.

Grundregeln i ett äktenskap är att der man producerar tillsammans inom äktenskapet delas lika, oavsett vem som jobbat ute och vem som jobbat hemma, typ. tagit hand om barn o.l. Varför skulle du ha rätt till vad hans familj jobbat ihop om ni skiljer er?

Å andra sidan bör du ta upp sådana saker som att du kommer att komma efter karriärsmässigt och pensionspoängsmässigt i och med att du sannolikt ska bära, föda och amma hans(era - för att inte reta någon ilsk BT'are) barn. Om det nu skall skrivas äktenskapsförord, kan du kanske be om att detta på något sätt kompenseras för dig?

• TheBride

Dessutom har ni som äkta makar en gemensam försörjningsplikt, t.ex om en av er blir arbetslös, vilket innebär att den ena inte kan leva med en mycket högre levnadsstandard än den andra, så visst ska ni ställa upp för varandra!

•  Miss Cee

Tycker inte att det låter som att det är orimliga krav alls faktiskt. Hans förmögenhet är hans, din förmögenhet är din, och under tiden ni är gifta så delar ni ju på allt iaf.

Visst ska du ta det här med en utomstående jursit så att du känner dig trygg med det som skrivs, men jag tycker inte att det är en taskig deal du får, inte alls faktiskt.

Svar på tråden Äktenskapsförord - behöver råd