Inlägg från: Duchess |Visa alla inlägg
  • Duchess

Tänkte bara kasta in ett litet livstecken här innan jag kastar mig i säng.

Helgen som gick tillbringades i Linköping. Vi har haft ett möte med cateringfirman, samt lånat nyckel till lokalen och tagit foton där. Dessutom har vi kikat på Veta kyrka, och blivit kära (i kyrkan, inte bara i varandra :)). Så imorgon ska jag ringa och boka tid. Vi har kommit fram till att 16.00 passar oss bra. Vi är morgontrötta, och ska fota oss innan. Dessutom är det bara 12 km mellan kyrka och festlokal, så transporterna tar inte så lång tid.

Som lök på laxen bjöd vi våra värdar/toastmasters på middag och pratade igenom hur vi vill ha det, och vem som ska göra vad. Det känns jätteskönt - jag litar verkligen fullt ut på dem!

Hoppas det går bra för er andra också. Nu tar jag och m2b en liten paus i det konkreta bröllopsplanerandet, och fokuserar på flytten i månadsskiftet...

• Duchess

Gabbies:

Jag har varit på sisådär 20-25 bröllop i mitt liv, och innan jag började läsa på BT så hade jag ingen aning om att man skulle ha något som heter toastmaster. Kanske är det en norrländsk eller en kyrklig tradition, men på alla bröllop jag varit så hade det funnits ett eller två värdpar - inga toastmasters.

Värdpar har, i min begreppsvärld, inget att göra med vem som betalar. Det är snarare en sammanslagning av det som BT betecknar som värdpar + toastmaster.

Nåja. Min poäng är ändå att det viktiga inte bör vara vem som får vilken titel. Det viktiga måste väl vara att rätt person gör rätt sak, och att inga missförstånd uppstår under vägen.

För oss är det självklart att våra föräldrar inte ska behöva lyfta ett finger när vi gifter oss (om de nu inte själva vill göra något). Därför har vi gjort en lång lista med allt som vi behöver hjälp med. Den listan diskuterade vi med våra fyra värdar (eller toastmasters, som det kanske också heter här :)) i lördags. Nu ska de får prata ihop sig privat - det kan ju hända att de har nåt för sig som vi inte får veta allt om ;) - och sedan ska de återkomma om de känner att vi borde lägga någon av arbetsuppgifterna på nån annan.

Så jag tycker att man ska känna friheten att göra precis som man vill när det gäller vem som gör vad och vilka titlar de får, så länge man pratat ihop sig med personerna i fråga så att inga missförstånd uppstår.

• Duchess

Jag tänkte vara fräck nog att posta vår minneslista till värdar/toastmasters här i tråden, eftersom det kanske kan hjälpa nån fler :)

Våra fyra värdar/toasters ska bland annat:

Ta emot anmälningar (via mail och telefon) samt svara på frågor kring praktiska detaljer. Ringa runt till gäster som inte svarat vid OSA-datum.

Administrera bröllopskonto

Hjälpa oss att göra ett festhäfte samt tidsschema för kvällen

Dela ut vigselprogram och hjälpa människor tillrätta i kyrkan

Hämta bröllopstårtor

Hålla kontakt med kökspersonalen under kvällen

Hälsa välkommen och utbringa brudskål

Styra upp talen och läsa telegram ? men inte vara lektanter

Underhållning i begränsat mått :)

Ta hand om ev. presenter som trillar in under kvällen

Allmänt råd och stöd till oss, både under planeringen och under bröllopsdagen

• Duchess

E h C:
    Vilken härlig sak, att få diamanter av din morfar! Hur du än väljer att infatta dem så kommer du ju att ha en väldigt unik ring :)

Här ägnas den mesta energin åt flyttstök, men då och då blir det en del bröllopsplanering också. Vi har t ex bokat den kyrka vi kikat på, Veta kyrka utanför Mantorp. Ligger bara drygt en mil från vår festlokal och är jättefin! M2b har några bilder i sin mobil - jag ska lägga ut dem på nätet lite senare.

Vi bokade tiden till 15.00, men vi var faktiskt först inne på 16.00. Det visade sig dock att kyrkan hade vigseltider 13.30, 15.00 och 16.30. Då blev 15 bäst.

Vilken tid på dagen har ni andra bokat/planerat vigseln?

• Duchess

örebroare:

Så trist att du blev sjuk! Har du hört/läst några recensioner här på BT än? Jag gissar att många blivande brudar varit där.. :)

Själv har jag fastnat framför datorn, när jag egentligen borde städa och packa och.. ja, ni vet..

• Duchess

aoua:

Trist att du inte hittade så mycket bra på mässan. Bor du i Linköping?

LidaM:

Låter skönt att du ordnat både klänning och cateringfirma! Då är det väl knappt nåt kvar att fixa? :)

Här fortsätter flyttstöket. Ska bli skönt när flytten är avklarat och vi landat i nya lägenheten - då kan vi börja planera på allvar igen.

• Duchess

Och jag bor inte i Linköping, men vi ska gifta oss där, eftersom m2b kommer därifrån. Vigsel i Veta kyrka (utanför Mantorp) och festen på Sålla kvarn, nära Sjögesta :)

Jag kikade på Bröllopshusets rea förra helgen när jag var där, även om jag redan köpt en klänning. De hade en del schyssta skor (och fina klänningar också).

Du kanske har nåt tips på duktiga florister och frisörer i Linköping? Jag vet ingenting om sånt...

• Duchess

Nixa 382 är jättefin, men jag (högst personlig åsikt) ser något vanskapt ut halterneckklänningar :) Jag har själv en Nixa 787 som jag inte kan se mig mätt på!

Tack för tipset om Ixia! Jag ska kika in där nästa gång jag är på besök i Linköping.

Och så avslutningsvis ett välkommen till *Candy_lover*! :D

• Duchess

Jag har inte slutat kolla på klänningar, även om jag redan köpt min :)

LidaM, vad är det för klänning du hittat? Har du någon bild?

• Duchess

Nu får vi hoppas att Gabbies och catte inte är på jakt efter samma frisör, fotograf, florist och sminkös... vi vill ju inte ha några slagsmål här i tråden :)

• Duchess

Jorå, det går rätt bra med budgeten. Vi har medvetet räknat ganska högt på ett antal poster - det är roligare att bli överraskad av att saker blir billigare än tvärtom.

Vår budget ligger just nu på en totalsumma runt 100.000 kr. Då har vi inkluderat även saker som våra förlovningsringar (15 000) och kostnader för några dagars bilsemester. Mycket pengar ändå. Förhoppningsvis kommer några saker att bli riktigt billiga. M2b har t ex en bror i Frankrike som erbjudit sig att köpa hem vin och bubbel till "mycket förmånligt pris"... :)

Vilka saker har ni andra möjlighet att spara pengar på pga goda kontakter? Vore kul att höra!

• Duchess

Örebroare, 21 år, Örebro, tillsammnas i drygt 6 år, förlovade i drygt 3 år, Fellingsbro kyrka, Dylta festmagasin.

Catte, 30 år, Västerås, tillsammans i 6-7 år, förlovade i 6 månader, Skerike kyrka, Elite stadshotell.

Gabbies, 24 år, Västerås, tillsammans 4 år, förlovade 2 år och 6 månader, Skerike kyrka, Finska föreningens lokal Lövudden

Lightfish 27 år, Stockholm. Tillsammans i ganska exakt 2.5 år, förlovade i snart 3 månader. Gustaf Adolfskyrkan, Kungliga Borgen.

Duchess, 36 år, Umeå. Tillsammans drygt ett år, förlovade i 2 månader. Vigsel i Veta Kyrka (Lkpg), bröllop Sålla kvarn.

• Duchess

Kul att prova klänningar! För mig blev det ju så att jag köpte den första kläninngen jag prövade... Jag ångrar inte det, men det känns lite snopet att inte ha gått runt och provat olika klänningar, bara för att få se hur man sett ut....

Jag kanske får smyga iväg på nån affär och prova ändå. Risken är ju dock att jag hittar nåt för 15 000 som jag förälskar mig i :)

Svar på tråden 14 juli 2007