Inlägg från: Duchess |Visa alla inlägg
  • Duchess

14 juli 2007

Lightfish:

Snygg vigselring! Eller har du den som förlovningsring? Jag har funderat på något liknande (inte alltför hög alliansring) som vigselring.

Vi åkte in till Chania en dag, och hyrde också bil en annan dag och åkte över till södra delen av ön. Otroligt häftig natur! Vi är nöjda med resan, även om charter inte riktigt är vår grej.. :)

• Duchess

Japp, vi har haft det kanon! Nu ser jag fram emot att (förhoppningsvis) få klart med vår bröllopslokal imorgon, läsa trådar på BT och kika på en brudklänning som jag snokat reda på. Halva priset för en begagnad.

• Duchess

Nu ska vi åka iväg för att dels försöka göra klart med lokal och catering för bröllopet, samt kolla på en klänning. Jag har hittat en begagnad Nixa här i stan (Linköping), precis den modell jag vill ha! Så har jag tur är det flera saker som löser sig idag...

Jag tycker att det är märkligt att man inte blir väl bemött i bröllopsbutiker. Oavsett NÄR man ska gifta sig, så borde väl personalen inse att man är en potentiell kund (som man kan tjäna pengar på). Att vara snorkig eller nonchalant i det läget tjänar ingen på.

• Duchess

Örebroare:

Vi hade det varmt, men inte olidligt varmt. Med hjälp av en skön havsbris och en siesta mitt på dagen så blev temperaturen alldeles lagom. Drygt 30, skulle jag gissa på.

Lokalen, ja. Det visade sig att det finns en del mindre roliga historier i relationerna mellan den tilltänkta lokalens ägares make och min blivandes föräldrar. Det kändes inte bra för oss att välja ett alternativ där det skulle ha varit obekvämt för den delen av familjen.

Men det vi har bokat idag känns faktiskt helt ärligt som ett ännu bättre alternativ! Vi kommer att ha bröllopsfesten på ett ställe som heter Sålla kvarn, någon mil utanför Linköping. Catering tar vi via P2 Golfinn här i Lkpg. Du kan se mer här (klicka vidare till Sålla kvarn): www.p2golfinn.se/sidor/start.htm

Mycket trevliga människor att ha att göra med - och ruskigt bra priser! Vi får dessutom ta med egen alkohol till festen, vilket får vår budget att ta glädjeskutt. Det blir alltså både billigare och bättre.

Som lök på laxen har jag kikat på en brudklänning idag, och bestämt mig för att köpa den. Det är en Nixa 787, som jag får köpa för 1800. Eftersom den finns här i Linköping har jag kunnat prova den. Det blir dessutom ingen fraktkostnad. Så nu har vi uträttat storverk på bröllopsfronten :)

• Duchess

Örebroare:

Vår lokal kostar 5500 i lokalhyra. Den mycket goda buffé vi vill ha kostar ca 220 kr/person. Då tillkommer kostnad för serveringspersonal och lite annat. Men det finns möjligheter att lägga till och dra bort saker. Vi hade budgeterat för ca 500 kr/kuvert (dricka, mat och lokal) och det tror vi att vi kan hålla.

Det såg dystert ut för budgeten med det förra alternativet, eftersom vi då var tvungna att köpa alkohol via de som skötte vår catering. Nu när vi får fixa det själva så jublar vi och budgeten :) Min m2b har dessutom en bror som bor i Frankrike, och han har redan erbjudit sig att ta hem bubbel till brudskålen och lite finare saker till baren senare på kvällen. Nu när vi börjat berätta om planerna verkar alla vilja hjälpa till, vilket är både roligt och härligt!

• Duchess

pruppa:

Det verkar som om ni hittat ett bra och billigt alternativ!

Räknar ni med 100 personer på bröllopet? Vi skulle gärna bjuda så många, men lokalen sätter stopp vid 85...

• Duchess

Jag har ett hemmagjort excelblad där jag har min budget för alla poster i detalj, och sedan en spalt bredvid där jag för in de faktiska kostnaderna.

Budgeten revideras ungefär en gång i månaden, då jag lägger till och drar bort poster. Om någon är intresserad så kan jag maila över det: jag lovar att det är både enkelt och användbart!

• Duchess

örebroare:

Japp, jag fick ditt mail. Kanonfin lokal - den tycker jag att ni ska boka så snart som möjligt! :)

• Duchess

Vi har nog tänkt resa en hel del senare i livet, men just i samband med bröllopet känns det inte som om vi vill göra någon längre resa. Känner vi oss själva rätt, så skulle vi gå omkring och fundera över vad allt kostar, eftersom det ändå är tomt i plånboken efter bröllopet. Så för oss är det bättre att vänta med bröllopsresan.

Vi planerar dock att åka på en liten bilsemester i Sverige. Både m2b och jag är mycket förtjusta i att köra/åka bil, så vi tänkte åka runt i landet några dagar innan vi återvänder från Linköping till Umeå.

• Duchess

Grattis lightfish! Vad blev det för klänning? (om du vill berätta)

Jag har lagt in två bilder av vår festlokal, samt två bilder av den klänning jag ska köpa.. så om nån är intresserad kan man kika här: www.flickr.com/photos/duchessa/

Svar på tråden 14 juli 2007