Jag rekomenderar www.viktklubb.se
Där får man lära sig hur många kalorier maten innehåller och hur mycket som förbränns när man tränar.
Jag gick upp i vikt av att äta ganska nyttig mat i för stora mängder. Det jag trodde var en portion pasta var i själva verket två o.s.v.
Nyckeln till viktnedgång för mig har varit att hålla koll på kalorierna, d.v.s. att skriva ner ALLT jag äter i dagboken. Vissa "nyttiga" livsmedel innehåller väldigt mycket energi, t.ex. pasta, ris, fullkornsbröd, viss frukt m.m. Tre äpplen innehåller lika många kalorier som en (inte allt för stor) glass. I början är det lite bökigt, men man lär sig fort hur stora ens portioner bör vara av olika livsmedel. Det bästa av allt är att inget är förbjudet. Man kan äta allt i rimlig mängd. Dessutom kan man tjäna in mycket kalorier via träning om man nu skulle vilja äta lite extra någon dag.
Sedan står och faller mitt viktminskande med motionen. Mycket motion betyder för mig minskat sötsug, minskad hunger, ökat välbefinnande, ökad förbränning, bättre självkänsla.. Listan kan göras lång!
Promenera överallt (om det är möjligt), gå i trappor, träna på gym, spring, simma, cykla.. Gör det du gillar, men rör på dig varje dag och se till att bli ordentligt svettig några gånger i veckan. Kombinera helst med lite styrketräning också. Musklerna väger en del, men ger en ökad förbränning dygnet runt.
Lycka till!