• Ung drömmare

Bokat tid, vad väljer jag?

Hej alla!

Jag har efter att ha varit utan preventivmedel i snart 2år pga att jag drabbades av torra slemhinnor, oregelbunden mens och brinnande vulva.
    Nu är allt i sin ordning, men pga ett misslyckat försök att använda pessar (tålde inte medlet och blev skinnflådd :S) så står jag där igen och vet inte vad jag till mig. Den första gynekologen som jag rådfrågade efter att jag slutade med Folistrell sa att jag skulle vänta i 6mån och sedan återkomma för ev utprovning av nytt, jag väntade lite för säkerhet skull och då hade hon slutat. Den andra som var en barnmorska tog och rådfrågade i sin tur hela läkarteamet och de avrådde mig från hormoner, pga de bivekningar som jag har haft. Fast jag kan idag medge att jag slarvade ganska grovt ibland, eftersom det är inte så enkelt för en 17åring att ta i god tid jämt.Så jag hoppas innerligt att jag kan ta hormoner (även om jag tycker inte direkt om att tillföra något artificiellt medel)
    Jag tänkte fråga om p-spruta ev, för jag kan ju bara egentligen sluta ta den efter 3mån och då slipper jag i jämförelse med spiral och stav,åka in och ta ut. Piller är uteslutet (för dålig att komma ihåg) och blodpropp i familjen gör att det funkar inte med kombinerade.
    Tacksam för svar om vad ni tycker verka vara den mest lämpliga preventivmedlet.
    Med vänliga hälsningar
    Ung Drömmare

• Svar på tråden Bokat tid, vad väljer jag?
  • Kickit

Viktualia, du är jävligt unik :D

Tahimal - nuvaringen är fruktansvärd för mig. Den fick mig att må så mycket skit, och dessutom ville den inte ligga på plats utan sjönk ner så den nästan åkte ur och jag var tvungen att trycka in den. Av detta fick jag till slut skavsår :(

Lilit - om man har fått barn eller ej spelar ingen roll, det är snarare ens personliga förutsättning till att ha spiral som avgör.

• viktualia

... det är möjligt att jag är unik.. men jag tycker att p-pillerdiskussioner ofta blir onyanserade.. dvs bara elände eller bara underbart.... själv märker jag inte att jag äter dem, mer än att min megamens med störtblödning och jättevärkt försvann när jag började... är snarast så att jag knappt vågar tänka tanken att sluta....

vi är alla individer och det är svårt att generalisera om läkemedelseffekt och biverkningar!

• Kickit

Det vet jag väl, att det är svårt att generalisera. Men att blunda för sanningen, nämligen att ALLA kvinnor omkring mig mår pyton av hormonerna i p-piller, då är det snarare så att du är unik, du är en av få, som mår bättre av dem.

Du är säker på att du inte är annorlunda utan dem? Det går stegvis. I början, de två första åren, var jag "normal". Men när jag lade av och såg tillbaka på de fem år som sammanlagt gått kunde jag upptäcka hur lågt, lågt ner jag sakta sakta, saaaakta, sjönk. Och jag finner sällan något positivt med p-piller. Väldigt sällan.

• Kickit

Bortsett från att de då ser till att man inte blir gravid genom att ta bort ens sexlust helt. Säkra riskerna :P hihi...

Jag tror att diskussionerna blir onyanserade pga att de som mår dåligt av p-piller inte kan se något positivt i dem. Jag tror tyvärr det är såhär sanningen ser ut: de flesta börjar bli emot p-piller och vill istället pressa fram nya preventivmetoder.

• viktualia

visst vande sig kroppen efter ett tag... men innan hade jag mens 8 dagar med störtblödning och behov av värktabletter minst 4 dagar. Direkt när jag började äta p-piller och fortfarande 7 år senare: jag har mens 4 dagar, blöder bara lite grann och behöver bara äta värktabletter en dag.

sexlusten är det inget fel på, hade partner när jag skaffad pillren och vi hade det himla trevligt... var sen singel ett tag (och var inte helt passiv på sexfronten då heller) och träffade för 5,5 år sedan min m2b och vi har det bra i sängen såväl som annars...

så nej, just jag var kanske den där enda på miljonen vars livskvalité HÖJDES av p-piller. Kan dock hålla med om att det är sådär att äta hormoner.. men jag mår ju bra så då fortsätter jag!

• viktualia

TS- lite OT med Kickits och min diskussion kanske... men det belyser ju ändå ämnet...

• M.B.

En ut av mina närmaste vänner blev gravid fast hon tog sina p-piller på prick exakt som de ska tas. BM förstod inte heller hur det gått till riktigt.

En bekant till mig kom med chockbesked för två månader sedan - hon var gravid i 8:ånde månaden! Hon visste inget förrän då, eftersom hon fick en p-spruta med 3 månaders mellan rum och hon fick inga blödningar däremellan. Hon är lite rund, så hom hade inte reagerat över någon viktökning eller växande mage heller. Hursom, så födde hon en fullt frisk liten tjej för knappt 3 veckor sedan. Visst, hon är lycklig som mamma.. men har anmält preparaten, då hon inte hade precis planerat att detta skulle hända.

Det som min BM tvivlade över när hon sa att jag inte borde sätta in en kopparspiral var att det dels finns en rätt stor infektionsrisk (enligt henne) för mig. Och dessutom sa hon att det skulle göra riktigt ont att sätta in en spiral i mig, då jag inte fött barn. jag vill ju inte utsätta min kropp för mer smärta bara för att eventuellt I`NTE bli med barn.. ingen p-medel är ju 100% säkert ändå. Jag tar hellre mina chanser än torterar min kropp med något som kan vara helt onödigt.

• Kickit

M.B. *lol* du borde lyssna på mig, jag vet ju åtminstone vad jag pratar om. För du har väl inte använt, testat, kopparspiral? Självklart, det gör ont. Men definiera "tortera sin egen kropp". Är p-piller och dylikt mer ok menar du?
    Infektionsrisken ökar, om man är i farozonen. Kopparspiral är bedömt som ett av de säkraste p-medlen(98-99%), precis som p-piller.

Så, du kör alltså utan p-medel överhuvudtaget eller? Det vore ju skönast dock :)

• Kickit

Viktualia - du är nog snarare en på kanske... 20 st ;)

• M.B.

För mig var det rena tortyren med p-piller och p-staven. Liksom, hur roligt är det att blöda dag in och dag ut i ett halvår? ..snacka om att man då skulle behövt ha en menskopp. OT - har faktiskt fått min menskopp idag hem med posten..

Men ja, nu har jag kört över 3år utan några som helst p-medel. Han använder inte heller något.. alltså vi kör helt utan skydd. Händer det något, så händer det. Och än så länge har det ju inte blivit några graviditeter, så visst börjar jag misstänka att vi kanske inte kan få barn alls. Men men, det tänker jag inte bekymra mig om än. Och vore det så illa, så kan jag ju ändå alltid bli mamma.. finns tusentals barn där ute i världen som inte har några föräldrar.

Svar på tråden Bokat tid, vad väljer jag?