• Gemma

Lapinette, stackare. Det brukar ta tre - fyra dagar innan hjärnan anpassar sig. Själv höll jag på att bli tokig efter att ha gått till en duktig optiker - för första gången rätt styrka och korrigering!

Blir det sushi till middag? Själv har jag skaffat massa sashimi.

• Gemma

Stålis igen: Får somehow intrycket att du börjat fundera på en klänning så smått ;)

• Gemma

Izunia, du var väldigt vacker i din klänning, men det krävs en Izunia för att bära upp den. Not for everyone.

• Gemma

Verkar vara trötthetstema på tråden.

Själv är jag tom, slut, utpumpad, tillråga på allt måste jag gå och MINGLA HOS KONSULN om en halvtimme! Med klumpfoten i släptåg! Hur i helsicke ska den transformationen gå till? Extreme makeover? Body Double?

...

• Gemma

Stålis, tack! Jag älskade den där klänningen från VW men det var nåt med bystpartiet, det föll platt ;) Över huvud taget fann jag att just den biten är väldigt svår när det handlar om brudklänningar, såvida man inte puffar upp sig med diverse kuddar och korsetter och det hade jag ingen lust med.

Ååååååå vad jag hade trevligt på mingelpartyt! Gaddade snabbt ihop mig med en hel hoper sköna lyxchicks, en f.d. jurist, en f.d. civilingenjör, en f.d. PR-konsult, what can I say - så lite tid, så många nagellacksfärger. Apropå att ingen av oss har fyllt trettiofem eller skaffat barn, men ändå valt att flytta till Kina för att leva hemmafruloppanliv.

(I ärlighetens namn läser jag alltså en heltidsutbildning på universtitetet, plus att jag har ett litet jobb, men här på BT vill jag gärna vårda min image ;) )

Nu är den sociala kalendern till bredden fylld med cocktailpartyn och besök till konstbiennalen! Får bara se till att mannen inte känner sig utanför, han gör lätt det. I synnerhet som han inte gör någon uppdelning mellan tjejgrejer och killgrejer; han är lika förtjust i pedikyrer och klädshopping som jag och blir lika sårad om jag exkluderar honom från den typen av arrangemang som jag skulle bli, om han kläckte ur sig att "paintball är nog inget för dig stumpan". Så... baksidan är väl att jag ibland känner mig lite kluven när jag gör grejer själv med tjejerna. Nåja, det brukar rätta till sig om jag bakar kakor till honom innan jag går hemifrån.

Och om ni har fått intrycket att jag alltid har kul när jag går ut så är det verkligen inte sant. Yes jag lyckas alltid pressa mig förbi det där lilla motståndet och bli supersocial, men ibland är det jobbigt att vara så när gensvaret uteblir. Liksom... det är ju inte svårt att prata med alla, men att prata med urskiljning? Livet är så kort, det finns så mycket människor man skulle kunna umgås med, dessutom vill man vara själv ibland. Men alltså nu börjar det likna nåt, nu börjar jag hitta tjejer som jag umgås med för att jag verkligen gillar dem och inte bara för att vi befinner oss i exil.

Språket går också en smula lättare nu, åtminstone klarar jag av att kommunicera livsnödvändigheter som: "Detta är en sminkpenna. Detta är märket. Märket finns inte i Kina. Jag vill ha likadan, rosa ton, mycket glitter... mycket bra, tack så mycket... Oj så dyrt. Gör billigare!"

(Scenen följdes av ett gigantiskt antiklimax när mina sedlar visade sig vara falska... och de kom från en sedelautomat!)

Idag lunchade jag med en syrianska, samma som jag drack te hos i måndags, hon är helt underbar! Respect: Hon har på egen hand bott i USA, Paris, Syrien, Saudiarabien, Schweitz och nu - Kina. Pratar samtliga av de där ländernas språk flytande, kan skitmycket om politik, religioner och annat som gör mig nervöst mumlande. Jag älskar när man känner att det klickar med folk, nästan som kärlek. Min stockholmska väninna som jag träffade här på ett kafé var det likadant med, dessvärre har hon åkt hem.

Nu ska jag försöka hinna med både underlack och ett lager färg (O.P.I. - finns inget annat för mig!) innan min privatfröken Susan kommer och drillar mig i konversation.

Men först: Förlåt stålis, jag har verkligen lyckats vara totalförvirrande! "Xie" med tredje tonen (bågen) betyder skriva! Men Shié betyder "bajsa" på franska! Och mannen är ju fransk, så när jag säger "bajsa" tänker han genast på "rätt" ord...

Stålis, har din man insinuerat att han tänker fria? De kan ibland vara ungefär lika receptiva som en uppstoppad älg. Min man behövde en hel del vinkar innan han tog mod till sig och frågade...

..."Om man rent hypotetiskt tänker sig att jag skulle fria till dig, vad skulle du då, rent hypotetiskt svara, tror du?"

Nåja. I andra fall är det ju väldigt tryggt att vara ihop med en utpräglad riskanalytiker.

Utvandraren: Vad blir det till middag ikväll? Själv ska jag kalasa på fläskkotlett, som alltid när jag är ensam. Med burksalsa och vintage-pasta (två dygn i kylskåp). Mannen är borta och ambitionsnivån är lika med noll då. Skönt!

Stålis igen: Har du sett de där kinesiska bröllopspalatsen? Eller är det en shanghainesisk företeelse? Finns många här i French concession, uppiffade gamla villor som är vitmålade och gnistrar och glittrar i olikfärgade strålkastare. Där kan man bli påklädd i absolut gigantiska glitterblåsor som får min egen klänning att likna en mjölsäck, sminkad, fluffad, puffad och slutligen fotograferad i olika, mer eller mindre stela poser tillsammans med sin blivande. Prinsessa för en dag-kalaset går loss på cirka 20.000 kronor. Det är mycket pengar för ett ungt, kinesiskt par! För oss också, annars hade vi lätt gjort det som en kul grej.

Izunia: Alla mina favvobutiker ligger i St. Germain och i Le Marais. Finns en fantastisk liten klädaffär som heter Abu Dabi Bazaar nära Place Vendôme. Colette är också värt ett besök, liksom Printemps och Lafayette. Min favvoskoaffär är Freelance.
    Om du gillar tésalonger: En helt underbar sådan är Ladurée, de har de mest makalöst vackra askar till sina likaledes ljuvliga teer och bakverk! Betydligt roligare än överskattade Fauchon.

(Mannen gillar Hérmes, Christan Dior samt skoaffärer som John Lobb, Berluti, Weston och Christian Loboutin. Men eftersom jag har svårt att bara titta brukar jag undvika att gå in.)

Nä, nu är det verkligen hög tid att sätta igång med nagelprojektet. Kram, G

• Gemma

Utvandraren: om du vill ha tips inför en eventuell slottsjakt bistår jag gärna med mina erfarenheter. Vi var mycket effektiva och metodiska!

• Gemma

Stålis: Jag LEVER för inför bröllopet-snack!!!

• Gemma

Utvandraren igen: Gillar ditt perspektiv - att suga länge på "ny"-känslan. Apropå skorna som får tillbringa fredagkvällen i garderoben. Har insett att stövlar är det bästa alternativet för då kan jag knöla ner bandaget och få nån sorts stabilitet (tänker inte minst på att killen som gifter sig alltid ger oss en flaska Moët när vi bjuder hem honom så det lär bli trevligt vin i morgon).

Svar på tråden Summan av allt