Summan av allt
Ehm... vem är Alain Ducasse? Tyckte bara att det luktade otroligt gott från köket när vi var på plats ;)
Ehm... vem är Alain Ducasse? Tyckte bara att det luktade otroligt gott från köket när vi var på plats ;)
Hej på er! Morgon... solen skiner, bilar tutar. Kinesiska trädgårdsmästare / allt i allon brölar hälsningsfraser till varann, godmodigt för det är på vår gård och där är alla glada och snälla. Speciellt nu när det är så fint och trädbusken har stora, rosa blommor.
Gårdagskvällens mingel var trevligt, vi var på ett ställe runt hörnet, som vanligt en gammal villa med mysig trädgård, teakmöbler, loungemusik, tapas, vin... Den globala umgängesformen,. Bra mycket mer lockande än en rökig, unken pub eller hur?
Utvandraren: Jag är jättenöjd med min (våra, vi har samma) vigselring. Men jag skulle gärna ha fler fina ringar och smycken! Redan från bebisåldern fick jag regelbundet fina stenar och smycken av min pappa (fast då låstes det mesta in i bankfack). Kanske är det därför som jag inte brytt mig - förrän nu? Min man har heller aldrig köpt smycken åt mig. "Jag kan ändå aldrig tävla med din pappa", muttrade han låtsasförtörnat. Sen har vi helt enkelt inte haft råd, allt vi tjänat har slunkit rakt i in i våra bostäder. När jag pluggade köpte han en liten våning åt mig i innerstan för att jag skulle ha nånstans att bo (han var kvar i sydsverige). Och... för oss har målet varit att äga vår bostad och inte ha några lån överhuvudtaget. Och det har vi uppnåt nu (nästintill i alla fall). Härligt, nu kan man rikta sina drömmar åt andra håll!
Fast just nu drömmer jag om frukost mest av allt. Mmm, baguette med keso. Sen ska jag slinka över gatan till tennisklubben och lyfta lite vikter, medan rara ayin stökar och bökar och städar och stryker. Life is sweet, men oj vad det finns mycket opluggade glosor.
Kram, G
Lapinette: Vet att du gjort det förr, men kan du inte lägga in en länk till era ringar? Kram, G
Åter till detta vuxna ämne: Om det är förnuftigt eller ej med lån, beror såklart på ens situation.
Tio år av frilansande (läs: Ytterst osäker och fluktuerande inkomst) har lärt mig att minska de fasta kostnaderna till ett minimum! Faktum är att varken jag eller mannen har studielån. Jag föredrar att "spara" mina pengar på andra sätt, genom avdrag (gäller alltså oss som är egenföretagare), genom placeringar av olika slag och framför allt - genom lägenhetsaffärer (har blivit fena på hur man gör avdrag i samband med dessa!).
Men jag förstår absolut att man vill ha lån om ens situation är som er, Lapinette, med två stabila och goda inkomster! Två olika livsstilar helt enkelt. Jag är ju en "sturm und dranger" ;)
Sen är det nog så enkelt att jag känner mig ofri med lån. Och då är det ju helt enkelt inte nåt för mig - om det kan undvikas.
Ja, på samma sätt som vissa väljer att binda sina lån, trots att det kanske inte är det mest rationella man kan göra (har historien visat).
Som tur är, är ju Champagne ingen fast kostnad ;) Det flyter och porlar rätt ner i glupska gemmagapet.
Lapinette igen: Min man har också blivit mer lånebenägen sen han kom till Sverige...
Lapinette, din ring är jättejättevacker. Och väldigt du.
Lapinette: Min bankkvinna blev nästan sur för att vi inte lånade mer. De vill verkligen hetsa en! Man får se upp där.
...för att inte tala om när jag kom till henne tre månader senare och betalade av hela lånet, med vinsten från den andra lägenheten. Jag hade inte sagt att vi bara ville låna under en "överlappningsperiod" för att få maximal bonus på vårt (rörliga) lån.
Lapinette: Är du en rödguldperson? Eller en... guldperson generellt? Jag graviterar ju mot platina ;) Fast annars gillar jag vitt... och rött... och rosa. Min ring är med andra ord optimal!