• Gemma

Summan av allt

Mmm, att läsa tråden är som ett enda långt, njutningslystet resereportage. Med ett tydligt tema: Mat och flärd. Men Lapinette i bergen fanns nästan inga människor alls, bara träd. I Kina är det en nästan ofattbar lyx! I Sverige är det normalt. Så om ni blir deprimerade av mörkret kan ni skärpa luktsinnet istället för ni förstår inte hur bra era näsor har det. Här luktar det sopor och avgaser för jämnan...

• Gemma

Utvandraren: De flesta i det här landet skulle dö av lycka om de pratade engelska... och de flesta engelsmän och amerikaner har svårt att lära sig andra språk... och vin är ju den mest effektiva kommunikationsformen av alla eller hur ;) Och på vin är du ju, eh, flytande.
    tTill chefen lagar vi nåt som vi kann utantill och som känns vällagat, en liten udda champagne till förrätt med rökt lax + gräslökscreme fraiche-snittar (sånt som känns banalt i europa men rafinerat minimalistist här där råvarorna är svåra att få tag på), till huvudrätt en paprikaröd lammgryta med kummin (ungerskt såklart) + hemmagjorda gnocchi, till det ett ungerskt riktigt bra rött vin som vi själva importerat, till efterrätt en calvadosflamberad äppeltarte med mannens speciellt frasiga och bladiga mördeg... och vaniljglass till.

Höstmat helt enkelt! För attans vad höst det är nu. Har spöregnat hela dagen.

MLU hur många dagar är det kvar nu..?

• Gemma

det känns fint att kunna uttrycka sig utan att bli censurerad... bara så att ni vet.

• Gemma

Hej sötisar, det är så härligt att vara efterlängtad, har längtat efter er med. Och Lapinette och utvandraren, sent omsider TACK för era grattis. Måste tillstå att det känns härligt med tentaframgångarna... även om jag gör mitt bästa för att sånt inte ska få styra mitt välbefinnande här ;) Finns ju viktigare saker i livet... typ massage, pedikyrer, vin och fina ljusrosa naglar (jobbar på dem as we speak).

mlu: Ibland känns det som om jag bara radar upp en massa saker, men det finns verkligen så himla MYCKET av ALLT i Kina, om du förstår vad jag menar... så att beskriva allt i detalj hinns liksom inte med. Tenderar att bli listor. Samtidigt vill jag gärna att ni ska få en känsla av hur livet här är, så att vi kan känna oss hemma i varandras vardag. Apropå det, Utvandraren, hur står det till nere i södern?

Lapinette: Hotellet i Moganshan finns på www.moganshanlodge.com/hotelPage.htm

Vi bodde i Du Yu Sheng Villa, som ägs av Radisson. Men nån radisson-lyx fick vi knappast... dock kinesisk lyx bestående av laminatgolv med fula mässingslister och inglasade terrasser. Frukosten åt vi i alla fall på vår bedårande balkong - utan inglasning, men väl med hänförande utsikt över rullande té-odlingar, trädtoppar och utströdda sekelskiftesvillor överallt... japp, mellan sent artonhundratal och fram tills Japanerna kom och körde ut alla utlänningar (tur att du bara tycks ha ärvt de snälla generna lapinette ;) var Moganshan favvo-resmål för rika fransmän och engelsmän som befolkade just den del av Shanghai där vi bor. Så mina älskade villor återfanns här också, härligt vildvuxna och slitna precis som jag gillar dem.

• Gemma

Lapinette, oj oj oj vilken himmelsk lodge! Kommer du någonsin vilja återvända hem..? Speciellt underbart att åka ifrån svensk ruskvinter till ljumma, romantiska sydvindar. Mmm. När åker ni lyckostar?

• Gemma

Trollsländan: Du tycks hinna lika mycket på några dagar som man själv gör på ett helt år... renovera hus, skriva böcker, trösta barn, själv är jag glad om jag hinner skriva ett och annat inlägg och igår ladies var en stor dag i vårt liv, vi fick äntligen upp tre små tavlor i lägenheten som stirrat på oss i typ ett år nu (ramade in dem förra sommaren).

• Gemma

Hej på er i gummistövelland. Mlu, var det dom där underbara metallicskimrande stövlarna med pälskant? Min väninna som bor på en skärgårdsö traskar omkring i såna och ser hur fabulous ut som helst. Saknar hampstead heath och england gerellt... vill så otroligt gärna tillbaka dit. Var där två gånger i somras, och det var första gången sedan jag träffade mannen. Innan vi möttes var jag i england flera gånger per år för att jobba eller semestra, helt klart mitt land och mitt folk... men sen råkade jag ju snubbla på en fransman i Sverige och var mer eller mindre tvungen att lära mig franska i flygande fläng OCH lära mig att uppskatta landet och sinnelaget där. Nu gillar jag absolut frankrike, men som sagt... England har alltid kännts som "mitt" land och Hampstead är naturligtvis créme de la créme, typ det sötaste jag sett i hela mitt liv. Känner mig så glad att jag valde att bo just där.

Igår kväll gillade jag Frankrike speciellt mycket, satt på Café Montmartre och pimplade helt okej beaujolais (det lär vara ett bra år i år, inte lika surt som vanligt alltså ;) ) och käkade en galet god fransk buffé med synder som riliette, tarte au poire et chocolate noir... mmm... kläderna sitter trångt nu ska ni veta och bättre lär det inte bli under den kommande helgen; ikväll ska jag på middag hos en väninna som bor runt hörnet och i morgon är det chefsmiddag hos oss! Men nu blev jag så inspirerad att måla på ytterligare ett lager av Chanels "Flamme Rose". För till skillnad från er är jag ju alldeles enastående duktig på att sitta still ;)

Izunia: Ser dig tydligt framför mig i dina gladfärgade stövlar, med pinnesmala ben och liten hund i ett regnigt lund. Så gulligt så att man dör.

Kram, G

• Gemma

Måste tillfoga: Alltså stället igår... som ett provencalskt disneyland. Tänk: Snipiga expatfruar i hermesscarfs som sitter under fejk-vinrankor med gummivindruvor, med HALM utströdd över hela golvet. Och så två kineser i basker, hängslen och äppelknyckarbyxor som står och spelar dragspel jättehögt medan man slevar i sig löksoppa och crepes (naturligtvis förfärdigade "live" av en robust kinesisk tant).

• Gemma

Och jag har krympt ALLA mina yllejumprar och ett par av mannens :( men dom i cashmere har inte krypmt alls. Måste köpa nya jumprar i helgen... dyrt.

• Gemma

Hej girls! Ännu en helg är till ända, känns som om den slutade igår för vi har upptäckt det förträffliga konceptet "super mondays". Detta innebär att två personer kan få massage, äta middag och göra en massa annat mysigt för samma pris som en. I vanliga fall slutar det roliga redan på söndagen, varför mannen är på uselt humör halva dagen eftersom han drar sig inför berget av vuxengöromål på måndagen, men denna söndag var han riktigt trevlig. Och igår gick vi på en helt okej italiensk restaurang, följt av en timmes gudomlig oljemassage och en liten promenad hem. Vi kom i säng vid midnatt, mjukknådade och glada.

Helgen var inte så äventyrlig, förutom lördagens chefsmiddag. Redan fredag kväll började nämligen gasen strula, vilket innebar stötvis avsaknad av varmvatten och gas till spis och ugn. Det var inte första gången det hände, men gasen kommer alltid tillbaka igen. Det värsta var när jag vaknade på morgonen och brännaren inte funkade, inget kaffe alltså! Ja, sen fick vi försöka laga mat så gott det gick, medan folk från gasbolaget, landlordens hantlangare och en hel del nyfiikna åskådare strömmade in och ut i vår lägenhet. Naturligtvis funkade gasen vvarje gång de kom, och försvann så fort de gått. Och varje gång någon råkade slå på varmvattnet stängdes ugnen av, vilket man inte upptäckte förrän efter en halvtimme. Ja, ni kan se det framför er. Kvällens clou var i alla fall när VD och fru anlänt, just som vi skulle skåla i champagnen (en fantastiskt god sådan från nån liten tillverkare!) stormar det in fem snubbar i gula plasthjälmar ochbörjar böka i ledningarna. Fast de tog det med ro och imiterade glatt mina kinesiska arga utrop ("kan y kan ba! YOU wenti! Hen duo wenti!°" Kolla! Det är VISST problem! Mycket problem! Vet inte vad de gjorde men fem minuter senare funkade gas och värme och sedan dess har det inte varit några problem.

Hur var er helg? Kram, G

• Gemma

Utvandraren: Är hemskt LEDSEN i bägge betydelser, äger ingen sådan jacka. Hoppas det löser sig ändå. VAd ska du hitta på för bus?

MLU: Varmare, varmare...

• Gemma

Är en bra fru för närvarande, eller taitai som det heter på tjingtjongspråket Bakar anis-biscotti till min man. Så var det inte i fredags när jag kom på den lysande idén att maskintvätta alla mina och hans cashmere- och yllejumprar. Cashmereplaggen klarade sig OK men ylleplaggen... värst var hans älskade Boss-jumper, den såg ut som en ilsken liten korv. Förtvivlat stod jag och drog i den så att naglar och ulltussar yrde men.,, det fick bli en present till ayin (städerskan) och hennes man. Kan vara schysst för honom, en tandlös och glåmig fabriksarbetande fyrtioåring att knalla omkring i en jumper som motsvarar två månadslöner. Lite cyniskt kan man väl konstatera att det är förfärligt lätt att göra goda gärningar i ett land med så stora klyftor som Kina. Folk har heller inte råd att vara stolta och tacka nej.

I söndags promenerade jag och väninnnan sida vid sida i regnet (i varsin burberry-trench, perfekt) till en underbar liten butik som hon nosat fram. "Cashmere Lovers" heter den och där beställer man custom made cashmere plagg. Dels har de en cool kollektion färdiga plagg som man kan prova och säga: Den här kragen vill jag ha, fast tröjan ska vara den och den färgen, med kontrasterande muddar, och ringningen ska vara si och så, och ärmarna ska vara tre centimeter längre. Eller också designar man helt själv. Det är inte billigt eftersom affären riktar sig till utlänningar, för 2000 kronor fick jag en cardigan och en egendesignad jumper. Om en vecka är de klara, längtar! Och mannen hade inget emot att betala, dock var han tjurig för att han inte fick följa med. Så det får nog bli ett nytt besök i helgen. Nu ska jag titta till kakorna.

Kram, G

• Gemma

Trollsländan, hur gick det med svärmor? Höll hon sig i skinnet? Hon borde vara nöjd med dig.

• Gemma

Lapinette, din stackare, har du nån bra DVD att trösta dig med? Eller är det nåt bra på TV? Själv kollar jag på CCTV9 för jag är inne i en period när allt ska vara kinesiskt. Och det är den enda kanalen som är på kinesiska med engelsk text. Och... visst är det en liten guldkant på dåligt-måendet i den nya lägenheten, eller?

Utvandraren: Jag HATAR att vara bakis. Har lyckats bli det åtskilliga gånger på sistone och ångrat mig bittert varje gång. Värst blir effekten om jag blandar rödvin och sprit (drinkar). Försöker undvika rödvin utom i små mängder och håller mig till champagne eller vitt vin om möjligt. Min nödlösning är cola light med is och citron, känns på nåt märkligt vis både lyxigt och lite lagom omoraliskt, läs: kul.
    Middagen blev en succé, de älskade vår mat. Kvällen gick som sagt väl, jag hade ju övat franska som en tok veckan innan, men alltså... i ärlighetens namn har jag haft trevligare. Var lite nervös och kände att det handlade en del om att, uhm, "perform". Ja, som någon sorts uppvisning för pappa chefen med stora penningpungen. Näe, jag kommer aldrig anpassa mig till den här livegna livsstilen fullt ut, är för trotsig för det. Kämpar på så gått det går men lyckas aldrig smälta in och bli sådär slipad och behagfull, i bästa fall underhållande och originell, i värsta fall konstig och lite läskig. Tur att man tillbringar 99% av tiden med folk som tycker att man funkar fint som man är.

Trollis, fasicken vad trist. antagligen gick de där jobben till någons kompis kompis. I kina funkar precis ALLT med hjälp av "guangxi", relations. Och det är precis likadant i Sverige, fast mycket mer dolt. Inom en snar framtid blir det en perfect match mellan dig + jobbet! Och under tiden finns ju en massa träd att titta på, det är fördelen med Sverige, de tar aldrig slut. Själv var jag på ett märkligt humör när jag vaknade, låg och tänkte på middagen igår kväll med min sköna amerikansk-syrianska väninna, hon målade upp fantastiska bilder av gränder och kryddmarknader i Damaskus och deras gamla villa (som har två trädgårdar och utsikt över en kanal). Vi bestämde lite löst att vi ska åka dit tillsammans nu i februari, då är det chinese new year och vi har hela fem veckors semester. Hon talade också entusiastiskt om att vi skulle till Beirut och Dubai, för mig lät det långt och dyrt tills jag kom hem och kollade på kartan och insåg att de flesta arabiska länder är pyttesmå och ligger kant i kant. Hoppas, det vore fantastiskt. Hennes familj låter otroligt skön, pappan hasar omkring i sån där lång nattskjorta hela dagarna och hennes bröder är gifta med amerikanskor och bor i Seattle, men pendlar mellan saudiarabien, Syrien och asien. Tycker så mycket om min väninna som pratar urbra kinesiska, naturligtvis flytande arabiska och amerikanska (mamman var amerikanska), dessutom har hon jobbat som fransklärare i Schweitz! Nu varvar hon heltidsstudier med ett internship som skribent på amerikanska handelskammarens tidning. Och hon är bara tjugofyra... coolt. V iktigast ändå är att vi har så himla trevligt ihop. Och jag hoppas verkligen få en introduktion till den arabiska världen genom henne, det lilla jag känner till nu är övervägande deprimerande rapporter som jag fått genom västerländska media. Bara maten verkar ju otroligt cool! Helt andra smaker och upplevelser.
    Sitter f ö och sniffar på mina blåbärsdoftande fingrar, gick och fick en manikyr för första gången i mitt liv, naturligtvis inte alls lika bra som när jag själv gör den ;) men rysligt trevligt eftersom manikyristen var urstyv på att lära mig kinesiska.

Stålis, om du läser det här: "jiao wai mai" (fjärde tonen genomgående) betyder "call outside sold" alltså "ringa efter takeaway". Något jag praktiserat ofta och gärna på senare tid. Japp, när jag inte trodde att jag kunde sjunka längre ner i lättjans träsk har jag alltså börjat sluta laga mat och RINGA efter den. Vad säger ni om det, girls?

Nu ska jag plugga lite till för jag ska bli bäst i världen på kinesiska. Kram, G

• Gemma

Lapinette, ert sovrum låter superfint! Om du hinner och orkar lägga upp bilder nån gång skulle jag bli glad!

• Gemma

Vad duktig du är utvandraren som handlat julklappar. Har ännu så länge bara handlat 2, till mannen. En prenumeration (som jag berättat tidigare) och en, ahem, slips. Måste skärpa mig.

• Gemma

Utvandren, nu har du inspirerat mig att köpa en julklapp. Det gick jättebra, låg här i soffan med macen på magen och beställde ett "enjoy"-kort med mannens namn på. Så nu kan han få rabatt på alla sina favoritställen i över ett år framöver. Och bjuda med mig. Bäst av allt: Rabatterna gäller även för take away för jag har jag allt mindre lust att lämna lägenheten, det regnar hela tiden plus att man kan göra allt från sängen via sin telefon (har jag insett). Och när jag måste träna räcker det med att knata över gatan och promenera på löparbandet på tennisklubben. Praktiskt va?

• Gemma

Trollsländan igen: Min svärmor är inte aktivt knasig, men konstig ändå eftersom hon aldrig visar känslor. Däremot intrigerar hon på ett nästan omärkligt sätt, vilket innebär att andra alltid får skulden eller ta alla smällar. Hon är liksom lite småelak och feg samtidigt. Jag har skitsvårt för folk som inte bjuder på sig själva, det är så snålt. Och så anklagar hon sin man för att hon inte levt det liv hon har velat leva.

• Gemma

Läste ni den där tråden om mannen som går hem till sina föräldrar och äter mat varje dag..? Jag skulle bli grymt avtänd om det vore min pojkvän eller man...

• Gemma

På den här tråden favoriseras fisförnäma gnällkärringar... speciellt om de är så charmerande som du ;)

PS: Om ni vill lära er kinesiska: www.melnyks.com

Svar på tråden Summan av allt