• Gemma

Summan av allt

Stålis: -dvd:n var friends with money. En helt OK feelgoodrulle. Har köpt en ofantligt usel DVD.box som heter Beautiful People eftersom alla serier jag älskar på riktigt antingen är slut (Desperate Housewives, SATC och six feet under) eller så har fortsättningen inte kommit än (entourage, Big love och Gilmore Girls).

Den får duga som ersatz.

Kanske man ska bli en sån där... vahettere... sopranos-slav?

• Gemma

Är det NÅGON annan som sett Big Love? Den är heeeeelt fantastisk. Så sjuk så det är inte sant, och på en gång väldigt vardaglig. Lite som six feet under and just the way I like it.

• Gemma

Kul grej som hände på minglet ikväll: När jag berättade för en tjej om vår gamla lägenhet i malmö, den som vi renoverat i fem år, utbrast hon "Var den ER!!! Wow, jag har bara hört talas om den, min man brukade titta in genom fönstren och fantisera, vänta jag måste hämta honom!! Får man fråga vad ni fick? Och VARFÖR sålde ni den?" Eeeeh... för att jag flyttade till Stockholm? Och så följdfrågan: "Jamen varför vill man bo i Stockholm när man kan bo i Malmö, i en sån lägenhet?"

Som sagt, och det kanske är lite knasigt och fel med tanke på hur mycket ni flyttar och fixar och så, men personligen är jag så glad över att inte vara styrd av mitt boende, just nu.

• Gemma

bittra berit: Mmm, men i morgon blir jag trött och gnällig och du blir pigg :) Och just precis ikväll känner jag en stark frustration över att jag tillbringat över en timme med att snacka med folk som jag absolut inte hade NÅT gemensamnt med. Varför kan man aldrig lära sig att byta samtalspartner, tidigare?

• Gemma

...liksom... man är inte snäll, man är bara korkad som står där och mår kasst.

• Gemma

Så där hör du, jag kan minsann också vara bitter ;) Trots allt det roliga. Kram och gonatt!

• Gemma

Brud juni: Det där med mognadsprocesser och vuxenhet är så knepigt, för det säger egentligen bara hur man är i relation till sitt kulturella sammanhang... i kina är jag en trygg jätte, hemma är jag oförutsägbar och pratig, folk brukar säga att jag ser yngre ut än jag är (fast mindre nu än förr).
    Den "rätta mentala åldern" förstår jag mig alls inte på, kanske för att jag aldrig befunnit mig i den? När jag var typ 3-4 förde jag hyfsat abstrakta resonemang med vuxna och när jag var 10 läste jag Flaubert, Hesse och annan vuxenliteratur... sen revolterade jag mot mitt eget allvar mellan 18 och 26, fast gjorde blixtkarriär samtidigt... och nu är jag hemmafru vid 32.

Tycker att de där jämförelsekurvorna är förtryckande. För mig är du både ung och gammal samtidigt, som de flesta människor jag tycker om.

De flesta kommentarer här handlar dock om faktumet att jag inte är fet. För många som kommer hit är amerikaner och de kan ofta trycka i sig ett halvt nötkreatur till middag.

• Gemma

Åååå vad jag inte kan delta i era idoldiskussioner ;)

Men pilates och parmaskinka förstår jag!

Ikväll blir det middag med chixen, arabiskt tema (för att jag tycker så mycket om min nya väninna Noor). Dessvärre skulle jag också bjuda på Kir royal för att hon älskar det, men det är ju som bekant Ramadan... så hon får kalasa på 7UP när vi andra skålar i budget-champagne: Jacobs creek sparkling chardonnay + creme de cassis. Mannen är inte här så jag blir genast lite försiktigare med hans kreditkort.

Fy helsicke vilken dålig luft det är idag! Tror jag, som så många andra, håller på att få bronkit av all skiten. Känns ursunkigt. Jag har till och med stängt fönstren och slagit på AC:n för det känns äckligt att andas shanghailuften medan jag sover (vilket jag planerar att göra en stund, på soffan, efter att ha druckit min decaf). Kvällen lär bli ganska krävande fysiskt och jag gick ju i skolan i morse.

Knatterknatter med långa röda naglar: G

• Gemma

Zea, sitter här i Shanghai med iskalla fötter och lyssnar på byggarbetsljud, omgiven av apelsinskal, nu vill man bara copy-pasta in sig själv i festbilderna, och du - WOWWWWW!

Enormt grattis och du har verkligen en grym stilkänsla, utan att det såg stelt ut. Superfint med slöjan! Klänningen satt som en handske på dig, skitsnyggt.

Min tjejmiddag igår var ljuvlig, maten blev kanonlyckad och snacket flöt otvunget mellan politik, religion och tjejgrejer (vaxning, kläder osv) . Jag var extra uppåt eftersom mannen ringt mig från Prada-butiken på rue st. Honoré tidigare och meddelat att han köpt "min" väska! Jag hade gett honom ett par alternativ men han hittade den jag helst ville ha, dvs samma som finns i butiken i Shanghai (fast 40% dyrare).

Min första lediga ensamdag har jag firat med en mysig pedikyr där jag småsnackade med en trevlig marknadschef för ett stort livsmedelsföretag vars reklam jag var huvudansvarig för i Skandinavien, för bara ett halvår sedan! Coincidence! Nu käkar jag pomelo så att kärnorna flyger, snart kommer min privatfröken för att konversationsträna mig i 1,5 timmar. Sen ska jag gräva lite djupare i min underbara hög av trashiga DVD.

Ha en mysig söndag med REN LUFT. Tror jag håller på att få bronkit, verkligen. MLK, krya på dig! Sov, drick vatten! Lyssna på Josh Rouse!

Kram, G

• Gemma

Stålis, jag är beroende av Broccoli! Wo TAI xihuan xi lanhua! Glad nationaldag på dig förresten ;) Kom f ö till skolan igår bara för att konstatera att halva klassen, jag inkluderad, var svidade i knallrött. Subliminala budskap från regeringen måntro?

Brud Juni. Håller med dig till fullo, mognad är att acceptera bristen på kontroll och, uhm, som den mysiga Gem-låten lyder: "just sit back, enjoy the ride".

Svar på tråden Summan av allt