• Gemma

Summan av allt

I flera veckor har jag funtat på ett namn som är tillräckligt omfångsrikt. Jag tror jag har det nu. Enjoy!

Kram, G.

• Svar på tråden Summan av allt
  • Lapinette

Trollsländan - underbart med regnbågen.

Jag har tur, min svärmor är jättesnäll, mjuk och glad. Trots detta blir min man som en annan person i hennes närvaro. Han blir mycket mer irriterad på sin mor än jag på min...fast hans mamma är mycket snällare. Fast det är just det som irriterar honom. Att hon hjälper till och ställer upp precis som han var 3 år. De pratar med varandra minst ett par gånger i veckan och har en väldigt nära relation. Han pappa gick bort i cancer för ca 5-6 år sedan så honom hann jag tyvärr aldrig träffa.

Igår gick lägenheten upp över vår smärtgräns så nu är det bara att ta tag i helgens visningar. Har sett en liknande lägenhet på Söder där utpriset är 500 000 lägre. Hoppas att den faller oss i smaken.

Märkte att min man gärna skulle vilja buda mer så det är tur att det är jag som har kontakten med mäklaren. Själv så känns det helt ok. Vi kan inte betala 4 MSEK för en trea i stan. Det är ju horribelt! Istället för att gräma mig över en lägenhet som aldrig varit våran var jag ute och åt och drack vin med en väninna som flyttat tillbaks från London. Sen gick vi till Riche och där kom ytterligare en kompis och mötte upp oss samt att min man satt och åt en halvbusiness middag med en nyinflyttad grek. Hängde i baren och pratade om människor och världen med en intressant australiensare. Trevligt men det blev både sent och mycket vin...lite trötter idag.

• Trollsländan

Gemma
    va synd att du inte kommer in på hemsidan. Jag ska se om jag lägger ut berättelsen på bt också, måste höra med fotografen vad han säger eftersom han håller på att försöka sälja in våra bilder till en bröllopstidning och då kanske dom ska ta min text. Man vet inte om dom kan ha synpunkter på om den har legat ute på nätet.
    Jag älskar bilden av den rosa telefonen på din mage sovandes med flanellkatten. Jag var likadan förutom att mina föräldrar hade lite mer pli på mig.

Jag hade ingen pappa att linda runt fingret eftersom dom skiljdes ganska tidigt. Men nu lindar jag för fullt och vi har verkligen en djup relation med många nivåer vilket är väldigt roligt. Han har sån torr humor min pappa, sist vi var hemma och skulle ut i skogen för att lägga ut mat till vildsvinen och rådjuren gav han mig en kniv för att jag skulle skydda mig från vildsvinen i fall i fall. Jag trodde han skämtade och sa -men pappa inte anfaller dom, dom är ju räddare för oss än vi för dom. Han rörde inte en min utan sa till mig att det var nog bäst att jag hade kniven. På vägen till vildsvinsutfodringsplatsen stannade vi och pappa spanade ut mot skogen och sa. -ser du nått? Jag spanade efter vildsvin för fullt och såg inga. Så framkom det att det i själva verket var Karl Johansvampen han menade som växte stora vid vägkanten, det var det kniven var till för: att skära bort bitar från svampen. Han rörde inte en min men han tyckte att han varit jätterolig. Och jag håller med. Han får mitt hjärta att le.

Lapinette
    Söder är mysigt, men har du inga planer på att flytta ut lite. Vi sprang också runt och letade efter svindyra treor tills vi hittade vår bostadsrätt, tre plan med torn högst upp, balkong, terass i bottenplan, 125m2, del i pool, bastu och solarie i poolhuset, 100m till båthamn, 150m till egen sandstrand, 50 m till golfklubb och stall. Och endast 30-40 min till stan. Och till det facila priset på 1 950 000. (Finns alla prisklasser här, beroende på storlek och havsutsikt och solläge). Och 30 min tar det ju var man än ska i stan.

• Izunia

hej hej tjejer.. ni har skrivit sa mycket att jag inte vet var jag ska hoppa in..
    Jag ser att ni pratar föräldrar/svärisar..

Min mamma bor jättenära och vi har en nära relation. Mina föräldrar har varit skilda sen jag var typ 2 men han har alltid funnits när och jag star honom väldigt nära. Pappas flicka!
    Min mamma är väldigr snäll och försöker alltid att hjälpa till, och jag tror att det är därför vi alltid kommer i konflikter.
    Pappa och jag brukar komma bättre överens. Jag är dessutom enda barnet.

mina svärisar är väldigt snälla..men nu när de var här gick dem mig pa nerverna. Jag sprang och städade hela tiden (hatar när det är stökigt och smutsigt) och de skitade ner konstant! Deras rum sag ut som en explosion i ett rum hos en 14 arig pubertets flicka! Sedan är det faktum att vi än inte fatt en bröllopspresent....

Lapinette...4 mille för en 3:a hade jag aldrig gett...jag vet att stockholm är mkt dyrt. Är det samma priser runt om sthlm ocksa? Hoppas ni hittar nat p

• Lapinette

Trollsländan - vi tittar på både hus och lägenheter, inom och utanför tullarna, så vi är rätt flexibla. Dock vill vi bo nära bra kommunikationer då vi båda jobbar mitt inne i stan och inte har lust att sitta 45 minuter på ett tåg/buss för att komma till jobbet. Tid är också pengar (tycker jag). Efter att ha sett ca 15 lägenheter och 2 hus så har jag tre favoriter
    - huset i Älvsjö (som fortfarande är "Mitt" i mina tankar)
    - en trea i Hammarby Sjöstad
    - trean i Vasastan som vi nu budade på

Izunia - det är billigare utanför tullarna men den vi hittade i Vasastan hade en låg månadskostnad vilket oftare de utanför stan inte har. Vi resonerar så att vi hellre betalar på våra lån (förhoppningsvis pengar vi får igen vid försäljning) än till bostadsrättsföreningen.

Förutom lägenheter så måste vi nog avboka vår Japanresa. Inte ett ljud från pappa och vi ska åka om ca 1,5 månad. Verkligen jättetrist .

• Trollsländan

Lapinette
    Jag är ganska luttrad i fastighetsbranchen efter massa egna affärer och styrelseuppdrag. Stirra dig inte blind bara på ekonomin. Ofta beror en bra ekonomi på att mycket är eftersatt. Stammbyte är oerhört kostsamt och det görs ofta i bostadsrätter efter hand, dvs lite i taget. En fördelar med det är att man sprider ut kostnaderna men att man dessvärre inte har full koll på vad som är bytt. Gör man det överallt på en gång (oftast i hyreshus) så får man en stor kostnad som oftast visar sig på hyran. Säljs lägenheten med bygglov om balkong har priset redan inkluderat själva prisuppgången med balkong. Det som man ska tänka på då är att man får en lägenhet där det kommer vara byggverkstad i ca 1/2 år-1 år. Och om man inte gillar byggarbetsplatser skall man akta sig för lägenheter där man redan har tagit ut beslut om att sälja ut vindar, bygga hissar. Vår gamla lägenhet har gjort alla dessa saker sen vi flyttade, och de har hållt på i två år är inte klara än. Allra bäst är att hitta en lägenhet med alla dessa potentialer kvar, så man kan vara med om att sparka igenom beslut på vind, balkong och hiss och sen flytta innan h-lv-t-t bryter lös. Då har man riktigt kunnat spekulera på sitt boende. Takkostnaderna kan också kosta hel endel, och kolla fasaden om putsen sitter överallt det är också oerhörda kostnader att fixa om det är eftersatt, räkna minst ca 100 000per fasad.
    Kolla också elen i lägenheten, är den gammal kan den behövas byta ut och det springer loss på kanske 50 papp. Läs alltid stadgarna jättenoga och allt som stadgarna hänvisar till!!! Tex kan dom ha beslutat om att ha speciella regler kring kakelugnarna så att dom måste provtryckas av sotare...vilket aldrig går vägen och vips 30 000 för att fixa kakelugnen. (oj vad insöad jag är bäst att sluta)

• Lapinette

Trollsländan - tack, tack! Ja, det är en hel vetenskap att köpa lägenhet och för att inte tala om hus. Har lärt mig en hel del på dessa tre veckor om el, dränering och takbyten. Den lägenheten som vi var intresserade av samt den som jag är lite sugen på i helgen har låga hyror då de har en stor inkomst från affärer i bottenvåningen. Något jag har lärt mig bara är en fördel...hyresintäkter.

Nej, nu ska vi sluta prata lägenheter så ni andra som inte är intresserade vill läsa denna tråd också. Själv ska jag snart bege mig hem och invänta Electrolux då det är fel på min splitternya frys.

• Blivande Fru Stålhandske

Gemma:

Nu är det dags för lite tutorial..

Om man har safari kan du kolla på denna sidan:

docs.info.apple.com/article.html

Se den inrutade rutan och följ instruktionerna, IP-adress samt Port-nummer får du från denna sidan;

www.romanfr.com/proxy/index.php

Om proxyn inte skulle fungera så prova en annan. Ett förslag är att ta en proxy i ett land relativt nära oss, typ Japan eller Taiwan.
    Byt tillbaka till dina nuvarande inställningar när du surfat klart på den "förbjudna" sidan, då många proxys kan vara långsamma.

Lycka till, säg till om du inte får det att fungera!

• Tallen

Trollsländan
    Var inne på din hemsida och kikade. Den var hur bra som helst. Blev såld på en klänning som du provade på klänningsidan och skulle vilja veta mer om den. Det är bilden längst ner i mitten. Var har du provat den?

Nyfiken som jag är, vilken klänning blev det?

Ett stort grattis till Er stora dag och lycka till!

• Trollsländan

Tallen
    Tack! Det blev ingen av dom...då hade jag ju inte visat den innan. Men jag håller med, just den klänningen var en favorit. Jag vart helt galen i att prova brudklänningar, tror jag provade över hundra i tre olika länder. Den du fastnade för fanns i Köpenhamn i en liten brudbutik Nicolai där min syster hittade sin brudklänning en gång i tiden. Dom har superservice, klär upp dig i slöja, halsband och blommor.
    www.nicolai-brudekjoler.dk/
    Jag tror den gick loss på 12000 danska. Dom har också helt otroliga pärlbroderade slöjor som jag blev inspirerad av och sydde en egen... tog ett halvår. Bilder på min klänning kommer troligen i helgen till sidan.

Svar på tråden Summan av allt