• summergirl

Tråd för fattiglappar

Jag efterlyser en tråd för oss med begränsad ekonomi.Som inte ska ha ett bröllop för 150000 utan för typ max 30000. Som måste kämpa för att få det att gå ihop eller kanske till och med låna..Finns det fler såna här? Vore hemskt kul att utbyta tips och ideer..

• Svar på tråden Tråd för fattiglappar
  • Dalabrud-07

Att bero på sprit eller inte....
    Vi kommer att bjuda på en välkomstdrink i samband med brudskålen. Sen kommer det att finnas vin (både vitt och rött) samt starköl till maten, naturligtvis finns det även läsk, vatten (både vanligt och mineral) och lättöl.
    Till kvällen sen så kommer det inte att finnas någon sprit, utan "bara" ovanstående.
    Jag tycker inte att sprit hör hemma på ett bröllop. Det är nog alla brudars mardröm att någon eller några dricker för mycket och att det spårar ur, och det är inget vi vill bidra till.
    Nu kan man dricka sig full på ovanstående också, det är vi medvetna om, men jag tror, och hoppas, att dom inte gör det...
    Ev. kommer det att finnas cider också, det har vi inte diskuterat klart än.

• Lena+Mattias=sant

Dalabrud-07: Om ni vet med er att ni har flera gäster som dricker vin hellre än öl köp gärna in några flaskor alkoholfritt vin som måltidsalternativ. Det finns flera goda sorter.

• rbkzandra

summergirl
    vi hade bröllop o med 50 gäster där det bjöds på allt, med rubb o stubb (vi fattades inget!) så gick de på ca 32000:- inkl bröllopsnatt,utsmyckning,lokalhyra,
    sprit,mat,kläder,ring ja allt allt allt

vi hade 45 drickasnde gäster och de gick
    8 flaskor skumpa
    18 flaskor vitt till förätten
    13 flaskor rött till varmrätt
    5 flak öl på hela kvällen
    2 70 cl päroncognac
    2 70 cl irish cream
    6 liter vit sprit
    lite whiskey, turkisk peppar, kahlua, men de var marginell åtgång på detta.

• rbkzandra

en baginbox vitt vin oxå förresten

• rbkzandra

folk var glada i hågen men ingen var "larmad" nerå de var toppenbra. Naturligtvis fanns ju även en massa läsk o mineralvatten. All sprit dryck inhandlades i tyskland för 3500:-

• InaHjärtarAdam

rbkzandra:

låter som ni hade ett bra bröllop trots att det inte kostade några fantasisummor:)
    jag skulle bli jätteglad om du ville skriva en liten lista över vad saker kostade ungefär?

• AnnaHBG

Vi har börjat i 2 ändar: vi har börjat med att se över våra utgifter som tex elförbrukning, betala via autogiro, äta luncher hemma istället för på stan, sluta shoppa,bytt telefonoperatör, spara en viss summa varje månad osv. Vi har satt vårt datum till januari 2008 vilket gör att vi kanske kan spara en hel del tills dess samt önska oss bröllopspengar i jul och födelsedagspresenter. Även ev skatteåterbäringar och andra överraskninar går in på detta konto. Vi har oxå 15 månader på oss att fundera ut mer spartips ;)

Själva bröllopet blir följade neddragnignar:

Gör egna inbjudningskort

Göra smink/manikyr själv, eventuellt även håret själv.

Mamma syr klänning och slöja

Dricka inhandlas i tyskland

Brudgummen köper ny kostym som han kan använda i andra sammanhang (istället för att köpa en jackett eller så som bara samlar damm i garderoben efteråt)

Bruden binder sin egen bukett och korsage (eller hur det stavas)

Vigsel på samma plats som festen så slipper vi transport. Borgerlig

Vigselring har vi inte belutat oss om än, men när vi förlovade oss så var vi urfattiga så jag fick en ring med 3 stenar i som går att bygga ut med fler stenar vid tex årsdagar och så. Det kanske blir någon liknande lösning med vigselringen.

Istället för tårta ska vi ha chokladbuffe med hemgjorda praliner och tryfflar.

Brunchbuffe hos brudens föräldrar dagen efter för de som vill.

Så ska vi önska oss bröllopsresa istället för grejer i present..

Vad vi dock inte ska snåla med är:
    Fotograf- vill ha fina bilder på dagen D
    Musik- antingen ett bra band eller DJ som får igång festen
    Dryck- inte lyxchampange utan bara så att inget ta slut och så.

Vi räknar på att hamna under 30 Tkr för 60-70 gäster.

• future mrs B

ni som fyndat pa olika hemsidor kan ni inte lagga ut vem det ar sa vi andra kan ta del av era tips & rad...

• ViSt

Jag passar väl egetnligen inte in här. Har tänkt en budget på ca 60 000kr. Men jag har några spartips ändå.
    * Köp klänningen via ebay. Kostnad runt 1000kr inkl. frakt. Man kan maila en bild så syr dom den klänningen åt dig.
    * I stället för att spendera bröllopsnatten på hotell, kan man som vi ska göra låna en stuga av bekanta den ligger mysigt till vid en liten sjö. Helt gratis
    * Transport från kyrkan till festlokalen, kolla med vänner och bekanta de kanske finn s nån som har en häftigare bil som kan tänkas köra. Eller kanske som oss känner någon med häst och vagn som kan ställa upp.
    * Gör trycksakerna själva
    * Be någon laga maten till er i stället för catetring, blir billigare så.
    * Ska ni bjuda på alkohol, åka till tyskland eller estland och handla där.

• summergirl

Hej allihopa! Idag har vi faktiskt preliminärbokat en lokal! En jättemysig sådan.. Loftet på en gammal lada, med bjälkar i taket osv.. Enda kruxet är att man inte kan ha några levande ljus, snyft. Vore kul att höra hur långt alla andra har kommit i planeringen,när ni ska gifta er och vilken typ(förutom billigt) av bröllop ni har tänkt er. Vi kan fortfarande ändra oss(veliga som vi är) men så här ser det ut just nu:
    *Datum spikad=30/6 07
    *Typ av bröllop= Enkelt, typ logdans, gärna med levande musik
    *Mat= Kallskuren buffe
    *Klänningen köpt
    *Tärna tillfrågad
    *Lokal bokad
    *Kyrka bokad

• summergirl

Var är ni alla små fattiglappar?

• summergirl

När är er stora dag Klara stjärnljus?

• KlaraStjärnljus

16:e juni 2007 :)

• KlaraStjärnljus

när är eran, summergirl?

• Dalabrud-07

Summergirl - ditt bröllop låter väldigt lika mitt!
    Vi ska också ha festen på en loge, med dans efteråt.
    Maten blir kall, inte buffé, men nästan
    Jag tror inte att vi heller får ha levande ljus, har inte frågat än.
    Vi har varit där en gång och rekat, men jag vill dit en gång till och ställa iordning alla bord som vi vill ha dom, då är det lättare att planera dekorationerna sen.

• Gumsigos

Ett annat bra tips för er som kan komma dit. Ullared! Vi ska dit nästa vecka o shoppa till bröllopet, ja o lite vinterkläder till oss o barnen förstås.

Nån som vet om de har tyger i metervara?

• Afrodite 4/8-07

Inte så förtjust i ordet fattiglapp, för budgeten för bröllopet behöver inte var stor även om man har pengar. tycker inte de två hör ihop, särskilt som det är så att "den som spar han har". Men hur som haver... Vår budget ligger på ca 27-30k.
    Finns massor av budgettips. dom flesta har säkert redan dragit, och som ni alla vet är god efterforskning verkligen A och O för att hålla nere priset.
    Så mycket tid underlättar ju när man letar och man hinner se ett par reor då.
    Kontakter är ju också bra, det pressar ner priserna lite.
    Men tänk efter noga vad ni verkligen vill ha och prioritera dom inköpen. sånt som inte spelar så stor roll när dagen är slut skall man ju inte lägga så mycket pengar på.
    men lite konkreta förslag då....

-Gästbok: Superfin vit finns på plantagen för 99kr.

-Servetter: Finns billiga jättefina på både plantagen och öb

-Klänning: Går att beställa från china, finns flera billiga alternativ där.

-Ringarna: Kolla in t ex guldgruvan och vigselbutiken, dom har fina billiga ringar. Guldgruvan kan även göra egna ringar. Jag har själv köpt dom stenar jag vill ha till min egen designade ring på ridderborg (passade på under deras rea under augusti)Sen är det guldgruvan som tillverkar min ring.

-Middag: kolla hembyggdsgårdar, man kan göra själv o ha hemma. Catering, man behöver inte ta allt på catering utan kan köpa upp och göra en hel del själv och sen kompletera med catering.

-Smycken: Kolla på nätet. Ebay är det många som gör fina klipp på.

-Skor: Passa på under reorna. Har man valt en lång fotsid klänning så kanske skorna ändå knappt syns, bättre då att sattsa på bekväma skor.

-Inbjudningskort: Tänk vad mycket man kan göra själv med en dator och en skrivare. köp lite sidenband och knyt runt eller klistra en torkad pressad blomma på framsidan. enkelt och billigt då man kan ge sig ut i naturen och plocka material själv.

-Blombuketter: Binda själv eller vän som är duktig på det? Det är inte så svårt, har själv provat och väljer man ganska stora blommor så går det lättare. Sisal (vet inte hur det stavas) säljs just nu billigt i olika färger på plantagen, själv köpte jag lila i går och tänkte prova med.

så det var några stycken, har säkert fler, får återkomma.

Svar på tråden Tråd för fattiglappar