Jag är också på! Tack för alla bra tips, det hjälper verkligen! "Skippa alkoholen" var det bästa jag nånsin hört!! Vi funderar på att ha nåt alkoholhaltigt att välja på vid brudskålen, (ett glas var till 80 gäster - 10 barn och minst 6 nykterister) men vi får se när det börjar närma sig vad vi har råd till.
Jag och fästmannen dricker nämligen inte själva - vi har inget emot alkohol, men vi har aldrig hobbysupit, som nästan alla våra vänner, och har inget intresse av det heller. Och varför ska folk vara berusade bara för att det är bröllop? Det är väl snarare en anledning att vara nykter, egentligen? Vi kommer inte att ha någon fest med dans eller så, bara vigsel, brudskål och en lätt lunch.
Funderar eventuellt på spetsat bål, för det går att göra billigt, men ett gott iskallt vatten är ju både billigare och kan göras väldigt sofistikierat!
-Lunchen blir nån slags toast, hade vi tänkt. Och en flervånings äggost med jordgubbar istället för tårta - ska det vara Bohuslänskt bröllop så ska det! :D
Maten inhandlas på Willys som vanligt!
-Klänningen blir inte dyr - grannen köper siden i thailand och syrran syr. Tyll till slöja är inte dyrt, och underkläder ska jag försöka hitta något fint och billigt. Skor blir antagligen Skopunkten, min absoluta favoritskoaffär!
-Ringen går på 2700:-, specialgjord för att matcha min förlovningsring!
-Buketten gör vi själva, av vilda blommor eller billiga/plockade rosor i vitt, rött och rosa, som färgtemat är.
Resten av dekoren kommer vara björkris, då vigseln och lunchen kommer hållas utomhus.
-Tärnorna bekostar sina klänningar själva, de får själva komma överens om en budget som passar allas plånböcker. Självklart få de välja något enkelt och smakfullt som de kan använda vid senare tillfällen!
-Håret ska jag försöka få en vän att göra, likaså sminket! Annars ligger elevbehandlingar nära till hands.
-Bröllopsnatten spenderas på hotell eller liknande, den enda lyx vi vill ha är jacuzzi. Resten av grejerna, typ choklad, alkohol, fruktkorg, m.m. önskar vi oss av de gäster som nödvändigtvis vill ge oss presenter.
-För det enda vi önskar oss i present är pengar till bröllopsresan! "Skicka oss långt" ska vi skriva i inbjudan.
-Transport får vi antagligen fixat gratis av en tjejkompis vars farbror samlar på gamla bilar.
Ringen, hotell, kläder och mat är det vi planerar att lägga ut mest pengar på, och inget av det kommer överstiga 3000:-
Vi kommer lyxa till det genom att gästerna får klä upp sig (vi har inga direkt rika gäster, men kavaj och sommarklänning, modell finare, blir inte helt fel) och att vi är noggranna med utsmyckningar och ceremonin!
After all - the day is for showing and sharing our love, not our money!