• summergirl

Tråd för fattiglappar

Jag efterlyser en tråd för oss med begränsad ekonomi.Som inte ska ha ett bröllop för 150000 utan för typ max 30000. Som måste kämpa för att få det att gå ihop eller kanske till och med låna..Finns det fler såna här? Vore hemskt kul att utbyta tips och ideer..

• Svar på tråden Tråd för fattiglappar
  • 7 juli 2007

haha, vi har inte ens nån budget. Tar lite eftersom, och som sagt: räknar med skatten nästa år...Men det löser sig, som sambon alltid säger.

• Bröllopstokiig

7juli vi gör lite som ni, tar det som det kommer.

• Lollo070707

En tråd även för mig... Försöker spara in så mycket det går. Man vill ju ha så fint som möjligt för så lite som möjligt.

Vi räknar väl med en ca 30 000 kr oxå men vi får se vad det hamnar, har man tur så klarar man sig med mindre och har man inte tur så får man väl låna lite grann (inget överdrivet, då hoppar jag hellre över vissa grejer. Men vissa saker vill man ju heller inte prioritera bort...

• Fru Cinderella

Vi skippar allt traditionellt (nästan).. ska åka till Gränna/Visingsö och ta båten över till Visingsö där vi har vigseln på en strand.. (åker häst o vagn efter båtresan föressten, där alla får plats), efter vigseln skålar vi i skumpa innan vi tar samma väg tillbaka.

Där äter vi alla på restaurang där man själv betalar.. känns inte lika hemskt som att ha kuvertavgift. Eftersom alla reser sjävla och bestämmer vad de själva vill äta... kommer även välja en restaurang med varierande priser..

• Tine

Vi kommer att ta en liten kuvertavgift. Lite beroende på om våra föräldrar vill bidra med några kronor. Men det är ju helt frivilligt. Men om bidrag uteblir så blir det kuvertavgift på ca 150-200 kronor per person istället för presenter.
    Klänningen funderar jag på att köpa på e-bay.

• Q och P

Vi passar in här :)
    Har en budget på ca 16 000:- o då bjuder vi 25 personer ca, inkl ringar, kläder mat o dyl...får se hur de går.
    Vad är de ni lägger pengarna på o vad sparas de mest in på?

• Netta79

Vi hade ett förhållandevis billigt bröllop: ca 3500 euro, alltså omkring 35000 kr, 105 gäster. De spartips jag har till er som planerar budgetbröllop är: skippa alkoholen (där sparar man MYCKET), gör så mycket som möjligt av maten själva (det är SÅ mycket billigare att handla maten själv i affär än att ha catering), hyr kläder, skippa brudbukett (jag tyckte den var rätt onödig, även om den är fin på foto), gör inbjudningar själva och dela personligen ut så många som möjligt istället för att posta, fråga vänner om hjälp med allt möjligt, jag hade t.ex. en vän som gjorde min make-up, en annan som dekorerade borden med blommor från mormors trädgård. Ja, på sommaren kan man ju dekorera med just blommor från naturen eller trädgård, så där är också ett spartips.
    Det som gjorde vårt bröllop dyrare än vi hade tänkt var egentligen mest två saker: köpt klänning (fast den betalade mamma) och att vi var tvungna att ta köttet från catering för vi hittade ingen som kunde laga den från scratch, kyckling var tydligen inte populärt att tillaga. Sen är det lätt att kostnaderna skjuter i höjden om man köper lite i taget. Man märker det liksom inte lika mycket än om man köpt allt på en gång.

• Julina

Jag hoppar också in på den här tråden. Vi ska gifta oss så snart det funkar ekonomiskt. Är mammaledig nu så det är rätt tomt i kassan. Men så snart pojken går på dagis och vi båda jobbar ska det sparas till bröllop. Men jag har redan börjat planera lite. Kan ju aldrig skada att va ute i god tid. Försöker komma på idéer för hur man kan hålla kostnaderna för bröllopet inom rimliga gränser. Fick några bra tips här :)

• Fru Cinderella

Vi lägger ner mest pengar på ringarna, eftersom det är dem man ska ha hela livet.. annars

* Gör hår och smink själv, samt manikyr själv.

* Köper klänning från kina

* Köper hans kläder på dressman

* Har en enda ros som brudbukett (tycker för övrigt att det är mycket snyggare än en stor konstlad bukett som man försvinner bakom, men det är bara min åsikt)

Hmm.. vad mer..

eftersom vi åker bort o har ett sånt litet bröllop behövs inte heller gästbok, festprogram etc.. sparar inte lite där.. ingen dukning heller..

* Kommer inte skåla i champange, utan i plastglas..

* Kommer ha en nästan gratis fotograf från fotosidan.se betalar bara en liten symbolisk summa.. sen får vi bilderna på cd.. o han får använda dem i sin portfölj.

Hmm...

* Resa får vi i ett med bröllopet!

Skriver till lite mer om jag kommer på.. är det något specifikt ni vill ha tips på hur man kan dra in summan på så hjälper jag gärna till med idéer..

Svar på tråden Tråd för fattiglappar