• Bjallan

Bröllop i Kalmar (med omnejd) sommaren 2007!

Hej!
    Det är väl på tiden att det finns en tråd för oss sommarbrudpar 2007? (Eller det kanske gör det redan?)

Det vore kul att veta hur det går för andra med planeringen. Kanske kan vi dela med oss av våra erfarenheter till varandra? Det är ju alltid bra att få tips och råd av någon i samma "situation"?

Vi ska gifta oss den 7 juli i Dörby kyrka. Än så länge har vi inte kommit så långt i planeringen. Vi har bokat kyrka, präst och festlokal...

Skriv gärna och berätta om er!

• Svar på tråden Bröllop i Kalmar (med omnejd) sommaren 2007!
  • Eriksberg

davesbrud77: Vi "majare" kör i denna tråden istället, eller vad tycker du ?

Bjallan: Då gick ni i samma klass , han gick också 9 A och hans initialer är MT. Skoj !

I lördags var vi och kollade vigselringar! Finns ju så mycket fint men fick tyvärr höra att ingen ring passar ihop med min förlovningsring eftersom den är så "tunn". Den är ganska bred men inte hög alls(lite svårt att förklara, så vill jag ha diamanter i (och det vill jag ju ) så måste jag byta ut min förlovningsring också! Den vill jag ju ha kvar! Så jag blev lite besviken, förhoppningsvis finns det någon annan juvelerare som kan hitta någon ring som passar. Det fanns inte ens i mina tankar när vi valde förlovningsringar att det kunde bli svårt att hitta en vigselring till. Tänkte ni på det?

• Bjallan

Eriksberg: Vad roligt!!! Hälsa honom från mig! Jag hade mina aningar... men det är många som bor i GBG. Jag undrar om jag kanske tom har träffat dig... Jag vet att jag träffade honom för två år sen på marknaden i Mörbylånga. Kan du ha varit med då?

Ja, det är skitsvårt att hitta vigselring! Min förlovningsring är lite rundad i kanterna och de ringar som var fina när vi kollade var inte det. Det är ju inte alls snyggt att ha två helt olika typer. Man vill ju att de ska "smälta samman" liksom. Tror dock att de kan fixa det där med rundingen, det är nog bara att be dem slipa lite, kanske. Men det är helt klart ett svårt val. Man ska ju ha dem resten av livet, då måste man ju vara nöjd!

Bra att ni "majare" skriver här, annars hade det blivi väldigt ensamt. Maj är ju också sommar, eller försommar.

• Bjallan

Eriksberg: Måste korrigera förra inlägget. Det var nog förra sommaren jag träffade honom på marknaden, vid närmare eftertanke. Tiden går så fort så det är svårt att hålla reda på åren... hehe...

• Feline07

Eriksberg, ja jag kommer från Holland
    Har fullt upp nu med att leta efter billigt boende för alla Holländare som kommer på bröllopet(30+). Det känns inte bra att de lägger ut pengar på resan hit och att de sedan ska betala mycket för hotell. Bor själv på Öland och letar efter stugor att hyra som inte kostar skjortan.

davesbrud77, Bjursnäs Byggdegården är perfekt tycker jag! Det kostar ca 1600kr (det kan komma en prisförhöjning av några 100kr), om jag inte minns fel finns det plats för 400man. Det finns en jättestor kök där med servis för 100man, tyvärr tyckte jag att talrikarna var fula men bestick och glas finns, hmm...kommer inte ihåg om det fanns dukar. Köket har 2 kyl och 1 frys och en jättestor värmeskåp/ung och det finns en vanlig spiss. Köket är stort och det finns tillräcklig med arbetsytta och en separat diskrum med proff. diskmaskin.
    Den enda naktdel är att lokalen ligger lite långt från Kalmar.
    Jag tror att jag har bilder av lokalen om du vill se? (be om ursäkt för alla stavfel!)

• Eriksberg

Bjallan: Vad roligt!! Jag skulle hälsa så mycket till dig från honom!! Och visst var det mig som du träffade, han påminnde mig precis om det . Jag kommer faktiskt inte heller ihåg om det var ett eller två år sen .

Appropå ringarna så borde de absolut kunna fixa till det, tycker man. Hoppas att vi båda hittar bra juvelerare!

Hur långt tid innan tycker ni att man ska skicka ut inbjudningskorten. Inte så att jag hade tänkt göra det nu ändå , men jag har funderat på när det är bäst. I vissa tidningar osv står det ca 6 veckor innan, men det känns lite för lite tycker jag.

• Eriksberg

Feline07:
    Hur länge har du bott i Sverige? Är det några speciella traditioner som ni har i Holland som du kommer ha med på ert bröllop?
    Det där med boende är inte så lätt, är lite i samma situation fast våra gäster behöver inte komma från olika länder. Vi har pratat med olika hotell och de var inga som hellst problem att få bra priser där när vi sa hur det var. Fast jag kan förstår om du vill ha ännu billigare än så.. Måste det vara på Öland? Lågprishotellet på Ängö är ju annars billigt och bra.

• Feline07

Vi har inte bestämt oss heller när vi ska skicka ut inbjudningskorten. Jat tycker det är svårt att bestämma. Vi gifter oss i augusti och det är många som har semester då, så frågan är när man ska skicka ut inbjudingskorten så att de kan planera in bröllopet i deras semester.

Hur gör ni med inbjudningskorten? Jag håller på att göra egna

• Feline07

Eriksberg, i november har bott här i 5 år, tiden går fort!

Nej, boende behöver inte vara på Öland. Jag hade bara tänkt att det skulle vara billigare för småbarnsfamiljer att hyra en stuga än att vara i ett hotell/varndrahem och betala per dygn.

Har inte varit på så himla många bröllop när jag bodde i Holland så jag kommer inte på några riktiga traditioner. Har alltid tyckt att talen var sååååå tråkigt på de holländska bröllop, men det är min personlig åsikt. Tycker det är mycket roligare här i sverige med den blandning av tal och spex som ni har.
    I kyrkan kommer min bror kommer att "ge" bort mig eftersom min far inte längre lever (katolsk tradition). Och på festen kommer vi att dansa tills vi har slittit håll i dansgolvet (familj tradition )

• Bjallan

Eriksberg: världen är liten, som man säger... Är ert giftemål hemligt ännu, så att jag ska hålla tungan i styr? Min mamma jobbar på samma arbetsplats som dina blivande svärföräldrar. Jag vill inte göra bort mig!

Ringarna måste nog gå att korrigera det tror jag nog också, men så ska man hitta "the one" också. Det är jobbigt. "Sagan om ringen" tar sin början. Hehe...

Inbjudningskort ja. Vi har inte heller bestämt när de ska skickas. Kanske i mars. Vi var på ett bröllop i slutet av maj detta året och de inbjudningskorten fick vi strax efter nyår. Jag tyckte nog att det kändes lagom... Som gäst är det ju kul att ha något att längta till också. 6 veckor innan låter som kort tid, tycker jag också. Gästerna ska ju ha god tid på sig att fixa resa, boende, kläder, presenter, möhippa, svensexa mm. Ett par, tre månader är väl schysst kan jag tycka.

Feline07: Vi tänkte också göra egna inbjudningskort. Det är jättekul att pyssla!

Angånde tips för boende för era gäster så kan jag bara hålla med Eriksberg. Hotell Svanen på Ängö är bra och billigt ( www.hotellsvanen.se ), det tänkte vi rekommendera för våra gäster också!

• Eriksberg

Feline07:
    "dansa tills vi har slittit håll i dansgolvet (familj tradition)" var ju en alldeles utmärkt familjetradition. , ha ha!

Bjallan: ja, världen är väldigt liten ! Det är roligt! Vårt bröllop är absolut inte hemligt, så bara prata på ! Vad skoj med min svärföräldrar och din mamma, måste prata med de om det !

Vi (kan dock tänka mig att det blir mest jag ) ska också göra egna inbjudningskort. Det är ju så skoj att pyssla!!

Jag håller med om att det är lika bra att skicka ut inbjudningskorten i god tid! Bra att ni tyckte samma, då blir det utskick i mitten av januari för vår del!

Svar på tråden Bröllop i Kalmar (med omnejd) sommaren 2007!