• Bjallan

Bröllop i Kalmar (med omnejd) sommaren 2007!

Hej!
    Det är väl på tiden att det finns en tråd för oss sommarbrudpar 2007? (Eller det kanske gör det redan?)

Det vore kul att veta hur det går för andra med planeringen. Kanske kan vi dela med oss av våra erfarenheter till varandra? Det är ju alltid bra att få tips och råd av någon i samma "situation"?

Vi ska gifta oss den 7 juli i Dörby kyrka. Än så länge har vi inte kommit så långt i planeringen. Vi har bokat kyrka, präst och festlokal...

Skriv gärna och berätta om er!

• Svar på tråden Bröllop i Kalmar (med omnejd) sommaren 2007!
  • Bjallan

Hej hej!
    Länge sen sist!

Vi har också en liten svacka i vårt planerande... Det är nog lätt att det blir så emellanåt.

Cavatina:
    Det finns två ställen som jag kommer att tänka på vad det gäller frisyr och make-up: Åbergs och Movement.

Movement ligger på N. Långgatan 15 i Kalmar. Har inte hittat någon hemsida till dem.

Åbergs har denna hemsida: www.abergskalmar.se/

Det finns säkert fler. Men dessa två ska vara bra!

• Cavatina

Bjallan
    Du är en klippa! Tack så jättemycket! Hört nåt från min släkt då? (eller har de fått höra från dig? Det är ingen som har sagt nåt om det men ändå... )

• inezgj

hvordan går det med alle bruder fra Kalmar? lenge siden jeg har vært innom denne... Noe nytt? Hur går det med planeringen til alla? Kommet oss nærmere dato til den store dagen! Siste update er at at vi har kjøpt en fantastisk fin diamantring! Nå gleder jeg extra til den store dagen !

• Bjallan

Cavatina:
    No problemas!
    Nej, jag har inte hört något från nån och när jag pratat med min lillasyrra har jag inte tänkt på det, men hon kommer hem i helgen så nu ska jag komma ihåg att fråga om hennes kompis har sagt något. Spännande!

Alla:
    Jag har varit hyperstressad över att vi inte kommit någon vart i planeringen de senaste månaderna. Igår hade jag dock ett snack med en bekant om klänningen och det verkar som att hon jättegärna vill sy upp den! Kanon! Idag ska jag kolla på mönster och eventuellt även tyger. En väninna till min mamma är i Asien och hon kollar runt lite på tyger där också och ska skicka hem prover. Så efter jul ska förhoppningsvis arbetet med klänningen påbörjas...

Frisör har jag också fixat (min vanliga frisör i Kalmar). Hon och jag har bestämt att vi tillsammans ska sminka mig till bröllopet. Det blir både roligast och billigast. Med uppsättning och smink hamnar det på ca 1800:- och det är helt enligt vår budget. Det blir en ganska enkel uppsättning (lite klassisk elegant, bak i nacken - ej hög) med eventuellt lite pärlor i champagnefärg eller något tjusigt guldband...

Jag ska kolla på fotografer i veckan (om jag hinner) och jämföra priser och kvalitet. Om jag har tid finns det planer på att göra en liten sammanställning här i forumet... Är ni intresserade av det? Tänkte kolla med de vanligaste: Grusell, Ateljé Sofi, Ateljé Wallander, Ateljé Ohlson och Ateljé Lindh (de finns i Smedby och det är nära till "vår" kyrka.) Tipsa gärna om fler om ni kommer på någon...

Det som känns viktigast nu är att få tag i tyg och kolla på "färgtema". Det är ju dags att börja tänka på inbjudningskorten... Dessutom har vi ännu inte bestämt hur vi ska göra med maten. Dricka köper vi i Tyskland under våren! En del har ju en bar efter middagen där man får betala för drinkar, men det känns bra att bjussa på det också, tycker vi. Köper man i Tyskland kostar det inte så mycket. Ett bra tips!

Förresten hur kommer ni att göra med efternamnet? Jag ska ta min blivande makes... Det ska bli intressant att heta något annat. Som en hemlig agent... hehehe Har redan övat på signaturen... Larvigt va?

Nu blev det långt denna gången...
    Hur går det för er andra?

• augustibrud8

Hej!
    Här kommer en till som längtar extra mycket till sommaren 2007!
    Vi ska gifta oss i Vickleby kyrka den 18/8 och ha festen på Bo Pensionat.
    Jag undrar lite vad ni har fått för priser av fotografer? Jag ringde Grusell igår och han sa något om 7000 kr. Jag hade tänkt högst 1500 ca och blev lite chockad kan man lugnt säga....Visseligen sa han att priserna varierade väldigt beroende på vad man ville ha...

• Bjallan

augustibrud8:
    Välkommen hit! Kul att du ska gifta dig i min gamla hemförsamling!

Det låter väldigt dyrt med 7000:-!!! OK Grusell är ju duktig. Alla bilder han har tagit som jag sett i tidningen är helt fantastiska, men jag vill inte lägga så mycket pengar på fotograf...

Jag ska ringa runt i nästa vecka och kolla priser. Hoppas att det är någon som är billigare.... Annars får vi anlita släkt och vänner. Det kan ju också bli bra.

• augustibrud8

Bjallan:
    Vad bra, då kanske du vet lite om kyrkan!?
    Jag undrar nämligen om det hörs bra om någon sjunger för det finns tydligen ingen högtalaranläggning. Sen skulle vi gärna vilja ha Ledin när vi går ut men jag antar att vi får ta dit egen musikanläggning då.
    Vet du om prästen är bra?

• Eriksberg

Hej på er!

Håller med om det där med svackor, det har varit likadant med oss. Men sakta och säkert händer lite småsaker och det känns bra. I onsdags var jag hos en sömmerska med min mammas klänning. Hon var jättetrevlig och positiv och det kändes så bra ! Jag har varit lite tveksam till om det går att får det så som jag vill men enligt henne skulle det finnas många möjligheter vilket var roligt! Dessutom till 1/3 av priset jag hade tänkt! Nu blir det mer pengar över till ringen , he he!

Appropå efternamn kommer jag också ta min sambos efternamn. Känns lite konstigt men samtidigt bra såklart . Däremot kommer jag nog inte släppa mitt efternamn riktigt. Det är bara vår släkt som heter det, därför känns det lite tråkigt. Jag kommer nog inte kalla mig för dubbelnamn (blir alldeles för långt) men det får vara kvar i passet och på körkortet iallafall.

Bjallan:
    Jag började öva på min nya signatur efter att vi hade varit tillsammans i ett par månader, ha ha !

Frisör:
    Förra veckan bokade jag hos Bergfeldts. De kan göra både hår uppsättning och sminkning och jag har hört mycket bra om de.

• inezgj

Hej! Hej!
    Ska sjekke upp navnet til fotografen vi har booked. Han er gjette dyktig och vi får alle bilder på CD också, det er inte ofte man får det... Vi har varit hemma hos han och har sett på bilder. Tror kostar 2500kr. Det er inkludert CD och 4 stora bild! Han er från Kalmar. husker inte helt hva han het, fikk tips av mammaen av min M2B som fikk tips via via... Så vi har booked han for 4e augusti!! .x.

• Cavatina

Hihi, här är en som också har övat på nya signaturen! Jag tar hans efternamn och den nya autografen blir rätt snygg om jag får säga det själv..(och det får jag ju). Hade en liten kris när jag kom på att jag kommer att hamna mycket längre ner på en eventuell framtida "klasslista", krisen gick över på nån dag dock. Jag kom på idag att mitt nya namn kommer att stå på min gravsten och hur ska man då veta varifrån jag ursprungligen kom....? (Fast förhoppningsvis har jag haft namnet ett tag så jag vant mig när den dagen kommer! ) Flummiga tankar, men man identifierar sig ju med sitt namn....

Inbjudningskorten har vi börjat med! De blir i tapet med inlaga, allt fixat av mig (i stort sett). Hittills har jag gjort stommen till 6 styckna, det kommer att ta sin tid... Rolig tid som tur är!

TRevlig helg!

Svar på tråden Bröllop i Kalmar (med omnejd) sommaren 2007!