• chess79

betalar ni allt till er tärna?

jag har läst i ngra trådar ang tärnorna, och jag undrar om ni betalar för kläder, hår skor mm.

vi kommer att betala hennes klänning, skor, hår, naglar, ja allt som hör bröllopet till. jag trodde att man "skulle"göra det. hur gör ni?

• Svar på tråden betalar ni allt till er tärna?
  • Hanna76

En av mina kompisar var tärna till en annan kompis bröllop, hon var då en av två tärnor. Bruden bestämde vad de skulle ha på sig, men de fick själva betala för kläderna. En klänning som min kompis sen inte anväde nå mer. Var inte hennes stil.

Hon tyckte det var trist att behöva betala och det var lite lätt irriterade miner ett tag.

Så tänk på att klargöra för tärnan vad som gäller! Är det tänkt att hon skall betala allt själv, så säg det när ni frågar om hon vill vara tärna, så hon kan ta med det i beräkningen!

• Sunshine Girl

Vi betalade alla tärnornas och blomsterflickans klänningar. Vad gäller hår och smink så betalade vi hälften. Detta för att det var 7 tärnor och 1 blomsterflicka.

• lingonben

Det är väl en ära att bli utvald att vara tärna? Inget jobb man ska ha betalt för, tycker jag. Däremot så betalade vi hälften av tärnans klänning och sedan är det inget mer som kostar kring henne.

• discodivan

vill man bestämma vad de ska ha på sig eller ha för frissa tycker jag man kan betala , annars är det ju som med andra gäster att man fixar till sig själv

• discodivan

jag har oxå varit tärna, fick inte ett dugg mer än de andra gästerna

• Hanna76

Visst är det en ära att vara tärna.

Men det kan ju bli dyrt. Möhippa, present och då kläder m.m. Framförallt om man då nte får välja kläder själv. Skulle inte vara så sugen på att lägga ut flera hundra/tusen på kläder och annat som jag kanske inte vill ha egentligen...

Njaa, det bästa är väl att klargöra med sin tilltänkta tärna vad som gäller när man frågar.

• chess79

för oss känns det som en sjävklarhet att betala, eftersom det är vi som har frågat.
    men alla gör vi olika

• lingonben

Jo, det beror ju på vad som "krävs" av tärnan. Nu har hon valt klänning själv och vi kommer att göra frisyren hemma och det är inget mer kring henne som kostar så att köpa present till henne för "besväret" skulle kännas kontigt. Hon tycker bara det är jätteroligt. Och som sagt så betalar vi halva klänningen, men mer kostar inte. Det beror ju på hur upplägget är.

• nyårsbröllop

Jag betalar allt för min tärna...men det är min syster också och hon är värd allt.

• PlugInBaby

Vi förstår inte varför traditionen ska vara att brudparet betalar allting för både brudtärna och bestman. Det ska ju vara en ära att bli tillfrågad till nåt sånt och därför ska de själv få stå för egna kläder,skor etc.
    Men det är ju vad vi tycker, sen kanske beror på vad man har för relation till sin tärna, bestman osv.
    Men som Hanna76 säger, skulle vara jag som bestämmer vad hon ska ha på sig så skulle jag självklart betala för det

• Lena+Mattias=sant

Jag tycker att man ska betala det som tärnan måste införskaffa enkom för bröllopet. Har man speciella krav på kläder/skor/frisyr/naglar så får man betala dem men räcker det att hon följer samma klädkod som övriga gäster eller kan använda saker hon redan har tycker jag inte man behöver betala något. Jag kommer betala min tärnas klänning för jag vill bestämma exakt vad hon ska ha.

• heaven

Min tärna hade en stilren enkel klänning som hon ska ha, så vi betalar hennes håruppsättning, sminkning och blommor.
    Och vår bestman har svart kostym så vi betalar hans skjorta och slips så det blir likt min sambos.

• Mony1

Min tärnas kläder,smink,hår,skor,taxi resan och naglar betalar vi men hon fixar jätte mycke också och hjälper till jätte mycke så det är hon värd.

• Cezi

Texten är tagen ur info om Brudtärna på Bröllopstorget....

Det anses som en ära att bli vald till tärna och brudtärnan betalar därför ofta själv sina tillbehör denna dag.
    Om det däremot krävs lite mer speciella kläder kan man komma överens med brudparet om utgifterna.

Kanske detta är bra?

Svar på tråden betalar ni allt till er tärna?