• silvera

Hjälp! Äktenskapsförord och testamente LÅNGT

Jag vet att det har diskuterats x antal gånger här, men jag blir inte klokare av det, just i mitt fall.

Vi ska ha äktenskapsförord. Så långt allt väl.
    Men saken är den att han tjänar ca 10 gånger mer än mig i månaden. Och troligen kommer att han att tjäna så bra i åtminstone 10 år till. (kontraktsjobb utomlands)Men han betalar inte 10 gånger mer på våra gemensamma utgifter. Han kan alltså spara en massa, medans jag precis får det att gå runt, även om jag får en slant av honom till våra räkningar.

Han vill gärna att jag är "hemma fru", efter vårt bröllop i december, och att jag inte ska behöva jobba, (om vi bor utomlands)och att han då ger mig lite fickpengar, och matpengar. Alltså betald städhjälp, typ...
    (vilka bråk vi kommer at ha om pengar...)

Han har alltid varit SPARSAM. Han har säkert minst 1 miljon, om man räknar aktier mm. Men han vill aldrig riktigt berätta om sina pengar. Pengar i hans familj talar man tyst om. Det är verkligen hysch hysch, och det ses som något pinsamt. Låna pengar till villa och bil, det gör man INTE i hans familj. Det betalar man kontant, även om man får spara i 20 år...

Nu vill han ha äktenskapsförord. Självklart ska han få det. Men så vill han veta hur mycket skulder jag har. (jag har skulder, skulder och skulder, känns det som.) Eftersom han skriver testamente. Och att han då betalar mitt studielån, så att jag kommer ner på noll, om han dör. Vart resten av pengarna ska gå, ja, det vill han inte berätta. Om vi får barn, så måste de ju få sin del. Men ska jag inte få något mera, om jag nu skulle överleva honom? Jag kommer ju inte att kunna bo kvar i vår (läs hans blivande bostad, om typ 10 år) bostad, om han inte testamenterar den till mig... Eller?

Jag tror att jag har missförstått äktenskapsförord. Jag trodde att det bara gällde vid en skilsmässa. Och att jag ärver honom vid ev.dödsfall, rakt av.
    Nu säger han att jag ärver pengar till mina studieskulder eftersom han testamenterar det till mig, inget mer, om han går bort före mig.

Nu pratade jag precis med honom, och han säger att jag inte kommer att gå lottlös, blabla om han dör, men att han måste skriva ett testamente, för juristen som han har talat med, säger det.

Jag har ju då lust att testamentera bort allt jag äger, (äger halva vår lägenhet, har en del antika möbler och smycken bla)bara för att han inte ska få något när jag dör.
    Likaså har jag ju lust att ändra på mina pensionspapper, mm, där jag har angett honom som efterlevande ifall jag dör. Han har inte ändrat sina pensionspapper till min fördel, eftersom han ju får lägre utbetalningar, om han skulle ha efterlevandeskydd... Men jag som kvinna får ju ändå pytteliten pension, och nu känns det ju som om jag gör mig själv en otjänst, iom att jag inte tar ut en högre summa själv, istället för att ha efterlevande skydd. (har man efterlevande skydd på sina pengar, så betalas det ut en lägre summa till mig)

Jag har lust att lägga till ett par rader i äktenskapsförordet. (Kan jag göra det?)Tex ifall HAN vill skilja sig, så vill jag ha en ersättning/underhåll, på säg 5000 SEK, i dagens penningvärde, i sex månader, eller ett år, så att jag har råd att ordna ett boende, och möbler mm. Kan man göra så? Jag måste ju ha någon chans att klara mig vid en skilsmässa. Framför allt om jag ska lämna mitt jobb här i Sverige, för att åka med honom utomlands, och vara hemmafru. Hur mycket pengar kan jag spara då? Noll. för har jag ingen inkomst, finns det inga pengar att spara. "Fickpengarna" jag kommer att få, kommer ju att gå till mina skulder som jag har, CSN, kreditkort och skuld till min pappa, som har lånat pengar åt mig, så att jag kunde köpa halva lägenheten. Andra halvan av lägenheten köpte ju min M2B kontant.
    Så då kommer han ju på sätt och vis att betala på mina skulder, i alla fall om vi bor utomlands, och jag inte har ett jobb...

Är verkligen ett äktenskaps förord så här ensidigt? Han vinner allt på det, medans jag knappt får något? Jag får ju knappt behålla mina egna möbler, eftersom han har rätt till hälften...

För några år sedan så hörde jag något program, på radion, där de pratade med någon advokat eller jurist, om sådana här saker. Advokaten eller juristen, sade att den som har pengarna tjänar på att skriva ett, och den som inget har, bör inte skriva på äktenskapaförordet...

Hur ska jag göra?

Å hur ska jag få honom att betala procentuellt på våra gemensamma utgifter? Det borde vara det mest rättvisa, eftersom vi båda då får någorlunda jämn disponibel inkomst.
    Som det är nu, går jag knappt runt, och kan aldrig spara till något, för det kommer alltid en räkning till, som ska betalas. Jag får ett "bidrag" av honom varje månad, som är 4000:- men våra utgifter är ibland större än 8000 totalt... Det är därför jag vill att han ska betala procentuellt på sin lön.

Vad rörigt detta blev...
    Snälla hjälp mig med goda råd!

• Svar på tråden Hjälp! Äktenskapsförord och testamente LÅNGT
  •  Miss Cee

Om du gör honom till viljes så skriver du på för ett liv i modernt slaveri:

Du får jobba som hemmafru, utan egen inkomst som du kommer att få be om. Du kommer inte att kunna fatta ett självständigt beslut vad det gäller inköp och kommer mer eller mindre att vara helt beroende av honom. När du eller han en dag vill avsluta detta så kommer du att stå där med ingen inkomst, ingen sgi och ingen pension. Han vill ha en modern slav, inte en fru.

Skriv för guds skull inte på något. Det "ordnar sig" aldrig någonsin!!!!! Det ska ordna sig NU eller inte alls. Förstör inte ditt liv!!

• Roslagsbrud

Silvera: Ett äktenskapsförord där ni skriver att allt ditt är ditt, och allt hans är hans, innebär att du inte har rätt till någonting efter honom, och inte han efter dig (skilsmässa eller dödsfall spelar ingen roll). Du behåller dina möbler med andra ord. Får ni barn någon gång så kan de aldrig göras helt arvslösa, utan har rätt till minst 1/4 del av hans arv.

Vore jag dig skulle jag inte skriva på ett äktenskapsförord som innebär att du blir helt lottlös om ni skiljer er/du blir änka, inte så länge som du bara är hemmafru i alla fall. Att "bara" ta hand om hem och barn är också ett jobb och ska avlönas därefter. Han får antingen ge dig "lön" (inklusive sociala avgifter) eller betala på en saftig pensionsförsäkring åt dig.

Att du idag betalar lika mycket på hushållskostnaderna som han, är helt orimligt. En procentuell fördelning är det enda riktiga. Det är dessutom så att man under äktenskapet är underhållsskyldiga mot varandra. Tycker att du ska plugga in dig på äktenskapsbalken www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870230.htm och sedan ta kontakt med en jurist.

• anne på grönkulla

Faktum är att det nog vore bättre för honom, och närmare motsvara hans förväntningar, att anställa en hushållerska. En hemmafru, helt utan inkomster, försörjning eller rättigheter, är dock förmodligen billigare för honom i det här läget. Vill du vara det?

• marie 06

Silvera

Jag har inte läst hela tråden, men blev så upprörd att jag är tvungen att skriva nu. Jag arbetar som jurist och det förslag som ligger framme nu är fullständigt värdelöst för dig. Vid en eventuell skilsmässa står du fullständigt lottlös. Utan försäkringar, pensioner, hus etc som han säkert ser till att vara lagfaren ägare till. Han är smart.
    Låt honom inte få igenom detta, du måste vara stark. Jag kan inte se annat än att den föreslagna lösningen kommer få dig att känna dig underlägsen under hela ert förhållande. Inte en bra grund att bygga en framtid på.
    Jag träffar så många kvinnor som har varit i din situation. Som får slita för sig och sitt barn medans exet lever lyxliv med ny familj. Jag ber dig, gå inte med på hans krav!!!
    Ett förord kan vara vettigt men då där man reglerar framtida arv och gåvor. Att reglera framtida inkomst, allt man tar med sig in i äktenskapet etc är fullständigt känslokallt.
    naturligtvis borde det enda rimliga vara att man betalar proportionerligt till räkningarna. Vad är han för en människa? Kan du se honom som far till ditt barn?

Hårda ord men välmenande.

• Lena+Mattias=sant

Det finns ett enda vettigt ord i äktenskapsförordet och det är att ev arv blir enskild egendom. Allt annat känns bara som snålt och dumt mot dig. Pensionsförsäkring som ger lika mycket som du hade jobbat heltid inom ditt yrke och ett år med lön motsvarande det yrket efter skilsmässa är det minsta du ska kräva. Och det där med barn begär att han försörjer dig och barnet så att du om du vill kan bo på samma ot som honom om ni skiljer er.

• Telemarkgrrl

Men varför i hela världen vill mannen du ska gifta dig med bara betala ditt CSN-lån och sen testamentera bort sina pengar till någon/något som han inte ens vill berätta?!? Varför vill han inte se sin fru ekonomiskt omhändertagen vid sin eventuella död?!!

Att man vill skydda sina tillgångar vid en skilsmässa kan jag förstå, men att inte trygga sin frus framtid om man skulle dö är ju helt sjukt.

Kan bara hålla med övriga: skriv inte på förrän du har pratat med en jurist och fundera en extra gång om det här verkligen är dina drömmars man.

Men verkligen lycka till, vad du än beslutar dig för!!!

• slatka

Jag är helt mållös. HAde aldtig gift mig med någon som har de värderingar. Det med pengar hur kan han må bra av att veta att han kan leva hur som helst och inte hjälpa dig så du också har det bra. Andra, om du tycker att du vill vara hemma det respekterar jag men han borde verkligen betala din pension. Om ni får barn så håller jag med han att barnen borde vara hos sin mamma, jag skulle aldtig kuna låta mina barn bo hos papa hela tiden, men samtidigt förstår jag dig när det kommer till dig att du inte kommer kuna erbjuda dina barn allt men om det är så att han tycker att barn borde vara hos dig så tycker jag att han borde hjälpa dig så mycket ekonomiskt så att de har de bra också.
    Men han låter som en riktig SKIT.

• Tittij

Jag har inte orkat läst alla inlägg men här är mina reflektioner:

- Jag tycker inte alls att han ska betala alla räkningar. Varöfr ska han göra det?? Ni har ju uppenbarligen skild ekonomi. Om du itne har råd med dina räkningar får du väl dra ner på dem! Vill han köpa dyra saker till sig så är det upp till honom, han kan inte tvinga på dig sin livsstil.

Om du skulle gifta dig med en "fattig" man, skulle du då kräva att han betalar din räkningar oxå? Nä, man får faktiskt ta ansvar för sitt eget liv!

Dock tycker jag att du ska ha en skälig levnadsstandard om du nu väljer att vara hemmafru. Men att kräva att han ska betala procentuellet av sin lön tycker jag är helt galet..

Det var min logik!

Nu till känslorna. Jag skulle nog inte vilja gifta mig med en man som verkar så känslokall som du nu skriver. Om jag är riktigt kär i någon så vill jag ju självklart dela allt med honom och att han ska ha det bra. Jag skulle inte skriva på nåt papper, men jag skulle ju absolut se till att han hade det bra varje månad...

Rörigt inlägg.. Ville bara säga att du inte kan förvänta dig att bli försörjd.

• Lagom

"Om du skulle gifta dig med en "fattig" man, skulle du då kräva att han betalar din räkningar oxå? Nä, man får faktiskt ta ansvar för sitt eget liv!"

En fattigare betala mina räkningar - hur tänker du då?

Om jag gifter mig med en fattigare man så skulle jag betala hans räkningar SÅKLART! Men skulle han spåra ut och leva loppan på mina pengar skulle jag bli förbannad. Men en sådan man skulle jag inte gifta mig med. Jag har mycket svårt att förstå att man inom ett äktenskap ska ha olika levnadstandard. Jaha, älskling men då åker jag på utlandsresa igen, tror du att du kan dammsuga innan jag kommer hem. Nej tack. Vilket finfint äktenskap!! Inget för mig!

• Tittij

Vad jag menade var att man kan inte kräva att nån ska betala ens räkningar bara för att den tjänar mer pengar. Och det är ju lite det frågan handlar om.

Sen skulle jag inte välja att gifta mig med nån som är så hemlig med sina pengar. Jag hatar hemligheter! Jag tycker självklart att man ska hjälpa varandra, men det ska inte vara nåt krav. Tycker det är helt galet att mannen i fråga ska behöva skriva på ett "försörjningsintyg" och försörja TS vid en ev skilsmässa..

Svar på tråden Hjälp! Äktenskapsförord och testamente LÅNGT