• silvera

Hjälp! Äktenskapsförord och testamente LÅNGT

Jag vet att det har diskuterats x antal gånger här, men jag blir inte klokare av det, just i mitt fall.

Vi ska ha äktenskapsförord. Så långt allt väl.
    Men saken är den att han tjänar ca 10 gånger mer än mig i månaden. Och troligen kommer att han att tjäna så bra i åtminstone 10 år till. (kontraktsjobb utomlands)Men han betalar inte 10 gånger mer på våra gemensamma utgifter. Han kan alltså spara en massa, medans jag precis får det att gå runt, även om jag får en slant av honom till våra räkningar.

Han vill gärna att jag är "hemma fru", efter vårt bröllop i december, och att jag inte ska behöva jobba, (om vi bor utomlands)och att han då ger mig lite fickpengar, och matpengar. Alltså betald städhjälp, typ...
    (vilka bråk vi kommer at ha om pengar...)

Han har alltid varit SPARSAM. Han har säkert minst 1 miljon, om man räknar aktier mm. Men han vill aldrig riktigt berätta om sina pengar. Pengar i hans familj talar man tyst om. Det är verkligen hysch hysch, och det ses som något pinsamt. Låna pengar till villa och bil, det gör man INTE i hans familj. Det betalar man kontant, även om man får spara i 20 år...

Nu vill han ha äktenskapsförord. Självklart ska han få det. Men så vill han veta hur mycket skulder jag har. (jag har skulder, skulder och skulder, känns det som.) Eftersom han skriver testamente. Och att han då betalar mitt studielån, så att jag kommer ner på noll, om han dör. Vart resten av pengarna ska gå, ja, det vill han inte berätta. Om vi får barn, så måste de ju få sin del. Men ska jag inte få något mera, om jag nu skulle överleva honom? Jag kommer ju inte att kunna bo kvar i vår (läs hans blivande bostad, om typ 10 år) bostad, om han inte testamenterar den till mig... Eller?

Jag tror att jag har missförstått äktenskapsförord. Jag trodde att det bara gällde vid en skilsmässa. Och att jag ärver honom vid ev.dödsfall, rakt av.
    Nu säger han att jag ärver pengar till mina studieskulder eftersom han testamenterar det till mig, inget mer, om han går bort före mig.

Nu pratade jag precis med honom, och han säger att jag inte kommer att gå lottlös, blabla om han dör, men att han måste skriva ett testamente, för juristen som han har talat med, säger det.

Jag har ju då lust att testamentera bort allt jag äger, (äger halva vår lägenhet, har en del antika möbler och smycken bla)bara för att han inte ska få något när jag dör.
    Likaså har jag ju lust att ändra på mina pensionspapper, mm, där jag har angett honom som efterlevande ifall jag dör. Han har inte ändrat sina pensionspapper till min fördel, eftersom han ju får lägre utbetalningar, om han skulle ha efterlevandeskydd... Men jag som kvinna får ju ändå pytteliten pension, och nu känns det ju som om jag gör mig själv en otjänst, iom att jag inte tar ut en högre summa själv, istället för att ha efterlevande skydd. (har man efterlevande skydd på sina pengar, så betalas det ut en lägre summa till mig)

Jag har lust att lägga till ett par rader i äktenskapsförordet. (Kan jag göra det?)Tex ifall HAN vill skilja sig, så vill jag ha en ersättning/underhåll, på säg 5000 SEK, i dagens penningvärde, i sex månader, eller ett år, så att jag har råd att ordna ett boende, och möbler mm. Kan man göra så? Jag måste ju ha någon chans att klara mig vid en skilsmässa. Framför allt om jag ska lämna mitt jobb här i Sverige, för att åka med honom utomlands, och vara hemmafru. Hur mycket pengar kan jag spara då? Noll. för har jag ingen inkomst, finns det inga pengar att spara. "Fickpengarna" jag kommer att få, kommer ju att gå till mina skulder som jag har, CSN, kreditkort och skuld till min pappa, som har lånat pengar åt mig, så att jag kunde köpa halva lägenheten. Andra halvan av lägenheten köpte ju min M2B kontant.
    Så då kommer han ju på sätt och vis att betala på mina skulder, i alla fall om vi bor utomlands, och jag inte har ett jobb...

Är verkligen ett äktenskaps förord så här ensidigt? Han vinner allt på det, medans jag knappt får något? Jag får ju knappt behålla mina egna möbler, eftersom han har rätt till hälften...

För några år sedan så hörde jag något program, på radion, där de pratade med någon advokat eller jurist, om sådana här saker. Advokaten eller juristen, sade att den som har pengarna tjänar på att skriva ett, och den som inget har, bör inte skriva på äktenskapaförordet...

Hur ska jag göra?

Å hur ska jag få honom att betala procentuellt på våra gemensamma utgifter? Det borde vara det mest rättvisa, eftersom vi båda då får någorlunda jämn disponibel inkomst.
    Som det är nu, går jag knappt runt, och kan aldrig spara till något, för det kommer alltid en räkning till, som ska betalas. Jag får ett "bidrag" av honom varje månad, som är 4000:- men våra utgifter är ibland större än 8000 totalt... Det är därför jag vill att han ska betala procentuellt på sin lön.

Vad rörigt detta blev...
    Snälla hjälp mig med goda råd!

• Svar på tråden Hjälp! Äktenskapsförord och testamente LÅNGT
  •  Miss Cee

Precis som anne skiver, så är det här med samma levnadsstandard oftast bara en pappersprodukt och något för myndigheterna att luta sig mot. Sällan något som faktiskt ger dig trygghet!

Säg såhär, om ni bor ihop och dina pengar är slut och han inte vill ge dig några så kan du
    1. INte få några från socialen eller liknande, eftersom du har en man. Det innebär INTE att soc sätter åt honom att hans ka ge dig pengar,det betyder att de skrattar rått åt dig och säger att du ska gå och be hos din man.
    2. Du kommer alltså att få böna och be din man att ge dig pengar. Om han inte vill så skiter han i villket. Du kan inget göra. Det finns ingen rättslig instans som sätter åt honom för att han inte ger dig pengar, och det är ganska kört attstämma någon i Sverige. Så han kan strunta i sitt åtagande och låta dig leva på nudlar när han semestrar för 10e gången det året!

Dessutom skulle jag kräva att få se hans testamente. Det låter väldigt märktligt att du inte ska veta vad som händer med ert hus och liknande om han skulle bli överkörd imorgon...

• bröllops häxan

Nej nej och åter nej. Du ska inte ta kontakt med den som din blivande har pratat med. Han är inte oberoende. Du måste gå till en egen, själv. Vet att genom sin bank så kan man få snabb hjälp. Tror det kostar typ ..nästan ingenting faktiskt.

bra va

• silvera

Ja, det där med att jag inte ska få se hans testament tycker jag är mycket märkligt...

Ifall jag har risigt med pengar, så får jag väl gå och stampa på min ring...
    Jag har varit lite fräck med den... Guldsmeden som ska göra den gav oss först en prisuppgift på 16'000, och det gick min blivande med på. (Det trodde jag aldrig, men han sade att jag skulle få den ring jag vill ha, så ibland är han väldigt generös...)
    Sedan sade guldsmeden att ringen kommer att gå på "bara" 10'000. Då sade jag att jag vill ha större och finare diamanter, för 6000 till, så nu har guldsmeden gjort som jag sagt... Så krisar det så har jag en ring att sälja...

Min blivande vet inte om att jag valde finare diamanter, han vet bara att ringen kommer att kosta 16000. Någon gång kommer jag väl att berätta det...men jag tänker inte ha dåligt samvete för det,inte just nu i alla fall. Så jag har ju en hemlighet för honom också...

• irin

ska du verkligen´gifta dig med honom????

• silvera

Jag såg en annons i Metro tror jag, att man kan få gratis rådgivning av advokat i telefon. Jag ska ringa dit i morgon.

Sedan kan jag även berätta, att min blivande svägerska, som är sambo med min killes bror, också har problem. De ska inte gifta sig, men de har en baby i hop. Han är också väldigt snål med pengar, till henne och babyn. Det måste vara något i deras familj, som har gjort dem så ekonomiska till överdrift.

Babyn behövde blöjor, som kostade 120kr. Tjejen hade kupong på 50, och då fattades det 70 kr. Då bad (tjatade...) hon på sin kille att han skulle sätta in pengar till blöjorna på hennes konto, och gärna lite mer pengar, så att de hade till mjölk. Killen sätter då in 70 kr... Så jä*la snålt... jag blev så arg!

Men jag vet att även om jag och min blivande kommer att ha diskussioner om pengar, så vet jag att jag får om det verkligen är kris, men att jag måste lyssna på en föreläsning, och kräla lite i stoffet innan, men jag får det jag behöver. Så om vi får en baby tillsammans, så kommer det att finnas pengar till den, och att min blivande, i fallet ovanför, hade satt in åtminstone 200... Han är alltså inte lika snål som sin bror, utan är mer generös, även om jag kanske inte får det att låta så här.

Men jag vill ju inte att han ska vara "generös", och att jag ska behöva vara så tacksam, utan det ska ju liksom komma naturligt, att man ser till sin familj, och att man sörjer för den.

Nu gnäller jag igen, jag borde kanske skriva i gnälltråden..

•  Miss Cee

Men lyssna på dig själv snälla vännen! Du beskrev ju just din framtid!!!

Du kan inte förästta dig i din svägerskas situation, för det är ju just det du gör just nu. Det spelar väl ingen roll om karln är givmild på en statuspryl som syns (din ring) när han är gnällig över skitsaker som att se till att du inte berhöver oroa dig över ekonomin eller har egna pengar. Du kommeratt få kräla i stoftet var så säker. Jag förstår inte att du tycker att det är värt det. Det är fan ingen kärlek i att behöva böna för sitt uppehälle!

• NuÄrDetDags

"Böna och be" och "vara tacksam" för pengar till blöjor...

Tja, som jag sa innan, om det är det du vill... Men jag förstår det inte. Jag (som tjänar mer pengar här) skulle aldrig få för mig att låta min m2b kräla för pengar, vad det en rör sig om.

Hoppas verkligen att du blir lycklig...!

• anne på grönkulla

Jag tycker ju inte att hans bror verkar vara en vettig skala att mäta mot :-O - att vara lite mer generös än det du beskriver är liksom ingen merit! Och precis som du säger - ska du behöva vara tacksam den dag han är beredd att vara med och betala blöjor till era barn?

Ja, du verkar ju iallafall anse att du vet vad du ger dig in på - och ingen av oss kan fatta beslut åt dig! Du har just nu makten att förändra din situation! Gör det!

• Yllo

*helt mållös*
    Du får ursäkta... men.. ska du verkligen gifta dig med den här mannen?

Visst äktenskapsförord är väl bra om man ska skydda sin egendom vid eventuell skilsmässa, men det går även att skriva det att det inte gäller vid dödsfall och sedan måste jag säga att jag tycker det är märkligt att han "bara" testamenterar tillräckligt med pengar för att lösa ditt studielån Resten då? Ska han testamentera allt det till "Hemlösa Skaldjurs Väl" eller??

Nej, jag säger nog som alla andra.. Skriv inte på något förrän du pratat med en advokat/jurist som DU anlitat och som ser till att tillvarata DINA intressen!

Vi har äktenskapsförord som säger att allt vi ärver/ärvt är vår enskilda egendom (hade inte behövts för min del då det redan är skrivet så i mina föräldrars testamente) men allt övrigt är vår gemensamma egendom. Testamente har vi också skrivit.. Ett INBÖRDES testamente där vi testamenterat allt vad vi äger till varandra och att hans barn ska få sin laglott direkt (han har barn från tidigare och i o med det så behövdes ett testamente) MEN när båda dött så går våra respektive halvor till våra respektive arvingar, d.v.s. hans barn kommer aldrig att ärva mig, även om jag dör före honom.

Din blivande verkar ju inte tänka alls på dig, utan verkar ju bara tänka på sig själv. Visst kan jag förstå att han vid en skilsmässa säkert inte vill ge arv och sånt till dig, men samtidigt så tycker nog jag att allt som händer inom äktenskapet bör delas. Och att skriva ett testamente att du inte ärver honom när han dör...?? vad är det? Tänk dig själv om 30-40 år. Du har varit hemmafru i alla år. Han dör och du sitter på bar backe utan pengar, jobb eller bostad

Nej, tjejen.. Stå på dig och ta hjälp av en egen jurist!! och SKRIV INTE på något utan att ha fått allt klart.

p.s. när det gäller försäkringar med efterlevandeskydd så skulle jag helt klart ändra så att det står att det betalas ut till make/sambo i första hand o.s.v. Skriv inte namn för då betalas det ut till den namngivne även om dom är skilda. Min man ändrade sitt nyligen då han upptäckte att hans ex-fru skulle få försäkringspengarna eftersom hon var namngiven och inte jag.

• Evelina-september 06

Jag tycker hela situationen låter väldigt märklig.. Jag jobbar inte för tillfället och har ingen inkomst. Så det är min man som betalar vårt leverne. Men det är ju inte så att de pengar som han tjänar bara är hans utan om jag behöver pengar så får jag det. det är våra pengar. Annars skulle jag ju inte kunna vara hemma. Tycker inte att han kan säga till dej att vara hemmafru utan att ni iså fall delar på hans lön. Du ska ju inte behöva skuldsätta dig för att du inte har pengar när din man tjänar så mycket. varför vill han ha det så liksom? du ska ju inte behöva böna och be om pengar... känns som att ni måste komma överens på något sätt. Verkligen prata igenom det. Hoppas det löser sig!

Svar på tråden Hjälp! Äktenskapsförord och testamente LÅNGT