Inlägg från: sweetstreet |Visa alla inlägg
  • sweetstreet

När märker man av att man är...GRAVID???

Ok biologen tror på humanisten så här långt!! :)

Mer?

• sweetstreet

Absolut!1
    Det jag har lite svårt för är den väldigt radikala feminismen där man verkligen pratar (höet ärligt ingen ironi) om att det finns INGEn skillnad mellan könen rent psykologiskt. Och det tror jag är bull shit!!
    Självklart är våra hjärnor olika! Självklart har vi enda sedan fosterstadiet olika uppsättningar hormoner i våra kroppar vilka formar oss till de "kön" vi är! Och jag har så svårt att förstå hur man inte kan tro det. Faktiskt.

Och jag tror att detta är något som kommit ur evolutionen! Jag menar vi MÅSTE ju fungera olika för att överleva!

Ok, nu har vårt samhälle (om man snackar västerländskt, modernt i-land) förändrats rättt mycket från den tid vi var jägare o samlare och levde på savannen bland lejonen, och självklart har denna förändring ändrat hela vår livsstil. På många plan inte bara mellan könen. Men jag tror ändå att biologin ligger o lurar i grunden trots allt. Och det som stör mig är att många idag tycker att biologi är något fult1 Att skillnader mellan könen är något fult och något man inte vill ha.

• sweetstreet

Jaja, alla kan väl bara skrolla fram ett par sidor så slipper de ju läsa vår genusdiskussion!!! :D :D

• sweetstreet

Vad gäller könsskillnader tror jag helt klart MER på biologiska skillnader än miljö!!

Och detta gäller nu våra instinkter som vi har som är "könsbestämda", typ mäns och kvinnors olika behov av 6 t ex. Som fakiskt bottnar i olika förutsättningar för fortplantning. Som vi ju just tidigare här har diskuterat och kommit fram till är en urdrift som itne riktigt går att styra med vilje.

• sweetstreet

Ja för min del vill jag ju ha en värld där alla ska ha lika förutsättningar rent praktiskt och ekonomiskt, dvs att alla ska ha samma chans till t ex utbildning och jobb etc oavsett kön, hudfärg eller så.

Men jag tror inte på ett helt likriktat samhälle för det. ALLA är vi INDIVIDER med helt olika förusättningar. Lika mycket som att alla inte kan bli OS-mästare i 100 m eller bli nästa Picasso eller driva VOLVO så kan vi inte bli "lika". Men det viktigaste är för mig att man skapar ett samhälle där så många som möjligt (helst alla i en ultimat värld) kan utvecklas som individer och på så vis bidra med något till samhället. Detta gäller män och kvinnor också! Man måste ju inte likställa jämlikhet med likhet tycker jag.

(Obs! detta i ett land som Sverige då. Lite svårare tt sätta sig in i förutsättningarna för ett rättvist liv i tex Somalia. Sådana kunskaper har jag itne så nu pratar jag om demokratiska i-länder där man inte ska behöva svälta eller så)

• sweetstreet

Jovisst, vad gäller sexbiten så är det ju så att kvinnor i det moderna samhället numer bejakar sin sexualitet i mycket större utrsäckning än t ex förr. Vilket jag tycker är SUPER!!!!!
    Men jag tror fortfarande att vi har grundläggande biologiska skillnader i vår sexualitet. Faktiskt. Och detta handlar inte om hur många one-night-stands man har, utan snarare om hur man känner rent instinktivt på detta med sex. Exempelvis som "hotbild". Jag menar, varför är det oftare känsligare med sexuella trakasserier mot en kvinna än mot en man?

• sweetstreet

Javisst är det så.
    Om man kämpar för sin överlevnad så bryr man sig nog inte så mycket om vem som drar hem maten, vem som kokar den, och vem som tar hand om barnen.

Jag tror att jämställdhet är en lyx som vi kan unna oss i den rikare delen av världen.

Men jag tycker inte det är mindre viktigt för det!!!
    Det jag tycker är konstigt är att vissa helt förnekar biologin. Att vi faktiskt fungerar ren instinktivt på många plan även om vi inte "vill" det.

Det är som med stress. Man vill inte vara stressad men i vissa situationer så går det igång hormoner och signaler i kroppen som är ett instinktivt svar på stress, och så står man där och kämpar o kämpar men viljan kan ändå inte hålla emot. Man får ändå hjärtklappning, blir kanske torr i munnne o blöt i armhålorna. Rodnar kanske. Och allt bara som en reaktion på yttre signaler som man inte riktigt kan kotrollera.

• sweetstreet

Haha Page,

känns som om humanisten och biologne är rätt överens i detta forumet!!! :D :D

• sweetstreet

Nu är det bara att invänta vad alla andra trådisarna tyckerom vår lilla utläggning.
    De kasnke blir supersura för att vi tagit upp en massa sidor med annat än symptom, aladåber, ÄL, och barntankar??? :o ;)

Men vi kan ju avsluta det hela nu och skrika till de att

DET ÄR ÖÖÖÖÖÖVER!!!!!!!!!!

NI KAN BÖRJA LÄSA IGEN NU! BÅR GENUSDISKUSSION ÄR AVSLUTAD! HALLÅ!! :)

• sweetstreet

Och självklart menade jag VÅR inte BÅR.....

Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???