När märker man av att man är...GRAVID???
På tal om dialekter så har jag flera gånger under senare år varit med om en massa lustiga saker pga att min man är skåning.
En av dem hände när jag var i Stockholm på ett fik på Kungsgatan med en kompis och vi köade för att betala. Framför oss står en tjej som beställer "en kaffe och en gräddbulle." (*på äkta klingande skånska*) Kvinnan bakom disken ser helt ställd ut och frågar "uschäckta, en va f´nåt"?! (*riktig stockholmsdialekt!*) Hon i kön säger igen "jo en kaffe och en gräddbulle tack". Återigen ser kvinnan bakom disken mycket frågande ut och tror antagligen att hon har vaxproppar i öronen eller att kunden försöker sig på ett dåligt skämt, eller är det en semla hon menar?!?! (*kli i huvudet*)
Men Tatatttattata!!!!! (*fanfar!*) då rycker såklart räddaren i nöden in, nämligen lilla JAG! För eftersom jag tillbringat en hel del tid i Skåne med min mans familj o vänner så vet jag nu att en gräddbulle är detsamma som en kokosboll (kan även vara typ mums-mums i stockholm!). Så självklart säger jag glatt, "jag tror att hon vill ha en kokosboll" och tittar både på tjejn framför mig i kön och på henne bakom disken samt pekar på en kokosboll bakom disken. "Oj, säger hon framför mig, är det sååå det heter här??". Och hon bakom disken ser mycket mycket lättad ut och skrattar och säger "Jaha, en kokosboll!!!!"
Sedan skrattar vi allihop och jag känner mig som om jag gjort dagens goda gärning! :)
Inte var dag man får agera tolk!