• Lapinette

Summan av allt fortsätter

Har ni redan bestämt vilka vingårdar ni ska besöka? Vi kommer troligen gå på rekommendationer vi fått samt boken jag köpte igår. Vår resa är ju dock inte en vinresa men troligen blir det en 3-4 dagar som ägnas åt vin (de sista två bor vi i Franschoek). Sen blir det Taffelberget, Godahoppsudden, en picnic och konsert i Kirstenbosh trädgård vore trevligt samt hälsa på pingvinerna i Boulders Bay. Sen åker ju vi vidare österut till PE för safari och några dagar vid den kusten. Där skulle jag vilja besöka Tsitikamma skogen och Knysna (så ska min man få äta MASSOR med ostron, Gemma du som vet, två för mig).

• Lapinette

Gemma, det är ca 25-30 grader dagtid och 17-21 grader nattetid. Både jag och Margaux ska till Kapstaden. Vi stannar där i ca en vecka innan vi åker till Port Elisabeth. Sen kommer vi tillbaka men då till Franschoek (ett av vindistrikten).

Satt igår och blädrade igenom Håkan Nilssons bok om vin och mat runt Kapstaden. Var inne och tittade på de mest prestigefyllda restaurangerna och jag säger bara wow vad billigt. Min man ville ringa idag och boka bord för att vara säker.

Annars har jag precis fått erbjudande från min bror om att komma upp till Åre. De har fått låna en stor stuga med full utrustning, bastu etc som ligger 100 meter från backen. Kollat in tågen dit upp och det ser klart lockande ut. Hmmm...vill ju också till St Anton. Vi får se vad som hinns med.

Härligt att du mår bättre! Har hört att vinterkräksjukan är fruktansvärd men skönt att den bara pågår under ett dygn.

Och The constant gardener är bra!

• Lapinette

Izunia - hur var St Anton?! Som du kanske såg ovan har vi fått erbjudande om hus i Åre så eventuellt åker vi dit och skippar St Anton i år. Blir annars lite mycket hattande hit och dit i mars.

Lycka till med intervjun!

• Lapinette

Hmmm...Alperna är ju alltid alperna men det får nog bli Åre med brorsan och syskonbarnen. Har aldrig åkt skidor med dem förut och det skulle vara så mysigt.

Gemma ...blev så nyfiken (trots stress på jobbet) så jag gick in och läste. Tänka sig att en av de inbjudna svarar på tråden. Tackar nej till bröllop pga diet, trodde inte att de var så nära vänner och vad det var mer hon skyllde på. Ja, ja...en annan som t o m vill senarelägga semestern 1 dag bara för att gå och titta i kyrkan när en fd kollega gifter sig (obs, min man gick inte med på det så vi åker på lördag ändå).

• Lapinette

Skulle absolut inte ha en smiley där. De dyker upp lite varstans.

• Lapinette

margaux - oh nej, 40 grader! Jag tycker om när det är "lagom" varmt. Det ska vara en så där 25 grader dagtid och ca 18 på natten. Då orkar man fortfarande röra på sig och kan göra saker. Enligt väderprognosen ska det regna på fredag i Kapstaden och sedan ligger temperaturen strax över 25. Fast jag antar att det är svalare där än i vindristrikten då havet svalkar.

Har precis fått klädtips till safarin här på BT. Tjejerna är så hjälpsamma och hittar mina nya trådar. Jag måste köpa lite safarikläder. Har absolut för lite t-shirts och kläder i neutrala färger. Annars strök jag alla sommarklänningar igår. De hänger på rad i hallen och väntar på att bli nedpackade med några snygga sommarskor. Snacka om att väskan kommer att bli smockfull.

Sorry tjejer, har inte hunnit läsa alla era seriösa inlägg om miljön. Är totalt oseriös just nu med siktet inställt på SA. Om vi privatpersoner skulle värna mer om miljön så ska vi sluta flyga. Thats it! Min man tjatar om de få lampor som jag vill ha tända i lägenheten men så flyger vi hit och dit som galningar och där kan ni snacka om miljöförstöring.

• Lapinette

Och självfallet - Izunia - Merde! (som man säger på franska)

• Lapinette

Jag har precis fått lära mig att starka färger skrämmer djuren. Det är därför alla går omkring i kaki. Känner mig otrolig oförberedd, inte alls likt mig. Har superkoll på vingårdar och restauranger men inte vad man ska ha med sig på safarin. Fast jag har tid att inhandla lite där nere för safarin är inte förräns helg nr 2.

• Lapinette

Nu har mannen börjat boka in oss på topprestaurangerna i SydAfrika. Han är helt begistrerad efter att ha sett menyer och framförallt de låga priserna. Så först ut blir la Colombe, rankad som nr 28 i världen. Börjar bli svårt att hålla koncentrationen här på jobbet. Har både läst menyer och tittat på vilda djur på nätet idag.

Åter igen, sorry för mina oseriösa inlägg. Lovar att skärpa mig och diskutera världens ekonomi och miljö när jag är åter från semestern.

• Lapinette

Superkul Iza! Självfallet kommer både den engelska och personliga delen gå som en dans för dig. Lycka till!

Svar på tråden Summan av allt fortsätter