• Lapinette

Summan av allt fortsätter

Sorry Gemma - på tal om årets glögg så har den varit slut i hela landet. Sen ska jag villigt erkänna att jag och min man fortfarande inte har kommit till Systembolaget sen vi flyttade upp i augusti. Vi nallar flaskor i vår klädkammare...så i helgen rök en fin Bordeaux från 1999. Måste dit innan jul och själv är jag sugen på glöggen med cognac.

• Lapinette

Helt otroligt Stålis! Du är bara barnet!

Gemma - dina kulinariska bevandringar låter helt underbara. I helgen åt jag torkade fikon med brie. Inte helt fel! Samt självfallet pepparkaka med mögelost. Mmmmmm.... och sen små snittar med olika godsaker på. Det var min bror som hade glögg hemma.

Stålis - julklappar till folk som har allt är verkligen inte lätt. Själv ger jag helst bort upplevelser så till mamma (födelsedag) blir det en skärgårdsweekend på Utö och till min bror (födelsedag) blir det Bounce. Har redan sett deras senaste föreställning men ser den så gärna igen.

• Lapinette

utvandraren - tack för receptet. Jag ska försöka hinna göra lite julgott i år (har aldrig gjort det tidigare då jag för det mesta bott ensam...eller bott med någon som inte ville fira jul). Frågan är bara när jag ska hinna göra det...förmodligen dagen innan julafton.

De enda julklapparna från mig är en pedal till gitarren till brorsans äldsta son och ett par skidor som man kan åka baklänges på till den yngre. Båda dessa samköpta med mamma. Vi ger ju inga paket till oss vuxna men det brukar alltid bli något smått ändå. I år får bror + mor förstoringar från vårt bröllop. Jag och Olivier köper inget...men jag funderar på att slå in en tjock guidebok om Sydafrika och ge till oss själva i julklapp.

• Lapinette

Åhhh, vad ni har skrivit här inne och jag som har jobbat, dels på jobbet och dels hemma. Igår började vi nämligen med vår fondvägg i vardagsrummet. Tapeten är helt underbar! Tog kort på den så jag hoppas jag kan visa er till helgen. Dock fick min man spelet (perfektionist) men det är sånt man får stå ut med när man renoverar (att någon får psykbryt).

Jag är en medelmåtta vid spisen. Gör bara enkla recept. Min mamma är ganska så normal i matlagning och ärligt talat ganska så usel på baklagning och hon säger alltid - jag syr hellre än klänning än bakar!

• Lapinette

Gemma - du menar problemet att vilja bjuda folk som är så otroligt duktiga i köket. Svar - JA!!! Jag lever ibland med den ångesten...inte ofta men vi har ett par vi var på middag hos för ca 1 månad sedan som gjorde en grym middag. ALLT var helt rätt. Har inte bestämt när vi ska bjuda tillbaks men jag har redan ångest och börjat fundera på vad vi kan göra. Jag vet att det är sällskapet som betyder mest men jag vill ju så gärna kunna imponera lite, bara lite.

• Lapinette

Helt rätt Gemma - jag är en idealisk gäst. Älskar att äta god mat och dricka vin. Ska ha vänner på middag på lördag. För första gången vid vårt nya, stora matbord och med nytapserad fondvägg i vardagsrummet. Kan man få ett tips på något gott men enkelt att bjuda på? Han är inte så förtjust i fisk medan min väninna är liksom mig tokig i nästan allt med en extra förkärlek till choklad och efterrätter.

• Lapinette

Tack Gemma, visste att du kunde komma fram med något snabbt. Jag har lite funderingar på potatisgratäng med chevre. En favorit i mörkret! Det går ju bra med oxfilé och haricot till det.

Choklad och hallon är aldrig fel. Har annars en förkärlek till Gino. Snabbt och enkelt och gott.

• Lapinette

Mmmmmm....Gemma, när bjuder du oss BT-brudar på middag? Sist jag åt något chokladigt gott var en snabb visit i ostaffären runt hörnan. Hittade en slag creme variant med nötter och sen toppad med mörk choklad. Den var förrädisk god!

• Lapinette

Ja Stålis, du har ju det en aning närmare än mig!

• Lapinette

Gemma - trist att du är sjuk igen. Känner igen det där...har ju haft 3 förkylningar under hösten och håller tummarna att det nu är över.

Här är det inte så mycket julstämning mer än att jag har varit ute och tittat på den stora staden idag och alla som är ute och julhandlar. Har köpt lite pocketböcker till mig och mannen i julklapp. Böcker som är tänkta att vi ska läsa på vår resa i Sydafrika...på planet samt när vi ligger och slöar vid poolen. Sen blev det lite söta bebiskläder till mannens brors lilla nyfödda.

Min man har under tiden legat i sängen. Han har den värsta baksmällan ever. Det är nog en kombination av för mycket tapetserade (stress) och alkohol. Han har legat hela dagen och är efter lite frukost tillbaka i sängen. Har nog aldrig sett honom så här trött.

Ja, igår hade kompisar på middag och innan de kom så målade mannen hallen en sista gång (jag var ledig i fredags och målade hela dagen)medan jag storstädade lägenheten. Sen åkte vi iväg och storhandlade och slängde ihop en middag som föll gästerna helt i smaken. Oxfilé och potatisgratäng och sen Lejonet och Björnens italienska chokladglass med varma hallon (känns det igen Gemma?!!). Satt efteråt och åt lite snacks och drack drinkar. Hade jättetrevligt och de lullade hem vid 2-tiden. Min man hade då redan stupat i säng och låg där och sov med kläderna på. På något sätt lyckades han få av sig byxorna men Etonskjortan har han sovit med hela natten.

Så jag har fått en dag för mig själv. Ut i solen och njuta av att känna sig fri, inte en massa jobb som hänger över mig och renoveringen är i princip klar (bara lite socklar som ska målas och sättas tillbaka). Åhhh, så skönt! Denna vecka ska jag ägna mig åt att förbereda julafton som vi ska ha här!

Svar på tråden Summan av allt fortsätter