• Gemma

Summan av allt fortsätter

Hm. Nu var vi ute och åt med ett par och det var väldigt kul, man vet aldrig vad de ska säga härnäst... knasbollarna. Men alltså de tycks verkligen HATA Sverige! Alla de där grejerna som jag stör mig på (se inlägg längre bak i tråden) är som stora svulster för detta par, de kan absolut inte tänka sig att flytta tillbaka. Då blev jag lite tyst... för vid närmare eftertanke är det ju inte BARA så att skattepengarna går till att försörja en massa människor som sjukskriver sig "för att de mår dåligt på jobbet eftersom chefen är tjaskig" utan till en hel massa fantastiska grejer typ ren natur tillgänglig för alla, djurskydd, långsiktigt miljötänkande, en obruten strandlinje där ALLA kan bada, skydd för barn som far illa... för att inte tala om tidningarna som kan granska allt och alla helt fritt.

Kommer nog aldrig sluta reta mig på vad jag betraktar som dåliga saker i Sverige, men skillanden mellan mig och herr och fru sverigehatare blev rätt uppenbar... jag kan i alla fall i viss mån fokusera på de positiva grejerna och försöka ignorera de dåliga.

Kram, G nattsvammel

• Gemma

Visst vore livet lite enklare om man kunde älska platsen där man bor och helt enkelt inte kunna tänka sig att bo någon annanstans?

• Gemma

Sju månader är väl inte så länge, eller..? Please fill me in, jag är så okunnig. Visst är man bara fertil typ några dagar varje månad, eller?

Idag är det en gråregnig dag i Shanghai. Börjar sent, ska inleda dagen med att lyssna på CD:n som min lärarinna spelat in, med hör-övningar. Känns tryggt och en aning surrealistiskt att höra hennes röst här hemma. Hon är så himla smart och bra, älskar djur och natur, drömmer om att få jobba utomlands för någon organisation typ UNESCO... ändå känner man var gränser går. Vi västerlänningar kritiserar gärna Kina, skyller på regeringen, men så fort samtalet barkar ditåt blir hon tyst. Klart, hon skulle ju få sparken på sekunden om det kom fram att hon kritiserat regeringen - på ett av landets mest anrika universitet, och därtill inför utlänningar. Det är lustigt när man är sådär lika men ändå olika. Hon är 27 år gammal och hur akademiskt meriterad som helst, men utlandserfarenheterna måste hon skaffa sig på hemmaplan, genom att jobba med oss. Undrar vilken syn vi ger henne..?

Kram, G

• Gemma

Lapinette - jag förstår att man kan hata Sverige.

Åtta månader per år, en grå, depressiv, mardrömslik... baklängesgegga där man avundsjukt bevakar varandra så att ingen sticker ut, är för glad, för framgångsrik, för färgstark eller för... vad som helst. Där man späker sig 363 dagar per år och toksuper och slåss resterande två (midsommar och valborg). Där "ambitioner" är något som beläggs med straffskatt, där de som inte har lika mycket som du, tar sig rätt att anklaga dig för stöld (enlig logiken: "du är nöjd, jag är det inte, alltså måste du ha stulit från mig så nu får du vackert ge tillbaka - med ränta". )

Sverige kan också vara fluffigt och svalkande som nymanglande lakan, med ärliga och liksom... mänskliga människor som bryr sig om hur du mår - på riktigt.

Ska man må bra i Sverige får man helt klart välja synsätt nummer två och undvika allt som ryms inom kategori 1 ;)

• Gemma

Gillar Apples nya Iphone, skulle vara en rar liten kompis åt min powerbook... och åt mig ;)

• Gemma

MLK brukar resonera som du men med Iphone tror jag att storleken (dvs rätt stor) är lite av poängen... Går ju inte att ha hur litet som helst med ett schysst keyboard + kunna kolla på film. Jag fick en ny Palm smartphone i födelsedagspresent och jag gillar den, men den är helt klart på gränsen till för liten för att funka som "skrivmaskin". Plus att den inte har WiFi, "bara" 500 mpixel kamera, pyttelite minne (nu har vi förvisso stoppat in ett 2 MB minneskort men ändå), rätt bedrövlig batteritid och MP3-spelaren är comme ci comme ca. Pris: drygt 5000 kronor.

Och om det stämmer som de säger, att IPhone har typ 4 GB minne, 2 Mpixel-upplösning-kamera, WiFi, Bluetooth OCH kostar typ... 5000 verkar den nästan osannolikt billig. Så jag är REDAN taggad ;) Enda haken är att jag främst använder min telefon som lexikon och mjukvaran, alltså Oxford Dictionary (engelskt - kinesiskt) finns för närvarande inte för OSX. Så jag får vänta, och lika bra är det.

• Gemma

Nu bakar vi. Eftersom det är Kina går vi på ren improvisation. Finns inga linfrön och ingen rågkross, hittade en tysk påse med mixade frön. Använder också, för första gången i mitt liv, torrgäst. Känns lite påvert, men mighty exciting! Mannen bakar (jag pluggar...) och han hotar med att han blir skitförbannad om det inte lyckas.

Vad gör ni idag?

Kram, G

• Gemma

Lyx-lapinette, låter härligt! Själv firar jag att jag klarat (?) två av tre tentor, idag. På sedvanligt manér - med en skön amerikansk romantisk rulle, plus riktigt goda jordgubbar och espresso. I morgon har vi tenta nummer tre med tal-fröken, en ilsken, vesslelik liten sak med ögon som pistolmynningar. Tur att man inte är talträngd... eller hur Lapinette är jag inte det ;)

Kram på er, G

Svar på tråden Summan av allt fortsätter